Sunteți utilizatorul serviciilor de telefonie mobilă/internet sau pur și simplu vreți să aflați cum se protejează și gestionează datele dumneavoastră? Primiți mesaje cu conținut publicitar și sunteți siguri că nu ați oferit contactele dumneavoastră pentru astfel de anunțuri? Cert este că pentru cetățenii Republicii Moldova există un act legislativ care protejează datele cu caracter personal. Este vorba de Legea privind protecţia datelor cu caracter personal nr. 133. Aceasta are scopul de a asigura protecţia drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanei fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal, în special a dreptului la inviolabilitatea vieţii intime, familiale şi private. Important pentru toți cei care beneficiază de anumite servicii este să știe că agenții economici care cer furnizarea anumitor informații legate de identitatea sau domiciliul subiecților sunt poziționați ca operatori. Din textul actului legislativ reiese că aceștia sunt persoane fizice sau juridice de drept public sau de drept privat, inclusiv autoritate publică, orice altă instituţie sau organizaţie care, în mod individual sau împreună cu altele, stabileşte scopurile şi mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal prevăzute în mod expres de legislaţia în vigoare. Atunci când oferiți datele dumneavoastră oricărui operator, acesta efectuează procedura de prelucrare a datelor, care în sine reprezintă orice fel de manipulație asupra acestora. Pentru ca să dați dovadă de diligență, trebuie să știți că datele sunt prelucrate, numai dacă:
  1. se vor utiliza în scopuri determinate, explicite şi legitime;
  2. sunt adecvate, pertinente şi neexcesive în ceea ce priveşte scopul pentru care sunt colectate şi/sau prelucrate ulterior. Simplu vorbind, sunt necesare pentru atingerea unui scop util pentru ambii subiecți;
  3. sunt exacte.
Totodată, trebuie să cunoașteți că nicio prelucrare nu trebuie făcută fără consimțământul dumneavoastră. În aceeași măsură el poate fi retras, fără să survină careva urmări. Dacă sunteți în imposibilitatea de a exprima un astfel de consimțământ, acest lucru poate fi făcut de un reprezentant legal sau de succesori, în cazul decesului subiectului. Consimțământul poate să nu fie necesar doar dacă este parte dintr-o operațiune juridică amplă (contracte, acorduri). Conform actului legislativ invocat mai sus, dumneavoastră aveți următoarele drepturi:
  • dreptul la informare, care acoperă întreg spectrul de operațiuni care se vor efectua cu datele dumneavoastră;
  • dreptul de acces la datele cu caracter personal;
  • dreptul de intervenție asupra acestor date. Astfel în cazul în care vă schimbați numele/prenumele/domiciliul sau orice altă informație sunteți în drept să cereți rectificarea datelor de către operator;
  • dreptul la opoziție, dacă considerați că o prelucrare a datelor personale v-ar putea afecta;
  • dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale sau arbitrare;
  • dreptul de acces în justiție prin care puteți contesta acțiunile operatorului.
Toate aceste drepturi pot fi limitate doar de o stare excepțională sau un interes național. Iar în ceea ce privește controlul și monitorizarea tuturor operațiunilor cu date personale, acestea cad în competența Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal. Acest organ efectuează controale, soluționează petiții și asigură nemijlocit drepturile subiecților datelor cu caracter personal. Recent, CNPDCP a propus modificări complexe la Legea privind datele cu caracter personal, în ceea ce privește cuantumul amenzilor, care ar putea ajunge la sume cu 6 zerouri. Mai mult, angajații Centrului au propus să le fie oferit un statul special și o nouă modalitate de calcul a finanțării – 20 din suma totală a amenzilor date pentru încălcarea legislației. Ei susțin că aceste modificări vor contribui la îmbunătățirea activității Centrului. Rețineți: Operatorii sunt obligați să păstreze confidențialitatea datelor dumneavoastră, cu excepția cazului când acestea fac obiectul unui litigiu judiciar.