Educația financiară reprezintă prerogativa unei dezvoltări propice a fundalului necesar pentru start-up-urile antreprenoriale, iată de ce tot mai mult se pune accentul pe formarea unei culturi a business-ului prin instruire continuă, training-uri sau master class-uri. Care este eficiența acestora? O întrebare oarecum relativă, al cărei răspuns apare în corelație cu obiectivele pe care le urmăriți. Recent, în cadrul unei conferințe organizate de KMB (Клуб молодых бизнесменов) s-a discutat că „succesul în afaceri este posibil în Moldova”. Pe lângă carismă, speakerii au demonstrat cât de relevantă este cultura antreprenorială, bazată pe școlarizare continuă, lecturi, implicare activă și originalitate. În continuare, vă vom prezenta cele mai relevante idei, mai ales pentru cei aflați la început de cale:
  1. Orice business este o tentativă de a aduce ceva original, dar cunoscut. Adică, puteți prelua un domeniu deja existent, dar să-l faceți mult mai eficient.
  2. Presiunea din cadrul afacerii pe care o dețineți trebuie să fie mai puternică decât factorii externi, pentru ca angajații să fie motivați la maxim și să creadă în ceea ce fac.
  3. Misiunea este un element imperios, pentru crearea unui produs/serviciu. Dacă afacerea Dvs. nu are un fundament puternic, cu precădere motivațional, atunci nu puteți aștepta rezultate rapide. În mod simplist, trebuie să creați un cult al afacerii și să credeți în axa Dvs. valorică.
  4. Extinderea business-ului să nu fie în defavoarea calității. Adică, puteți liniștit să apelați la așa instrumente ca franchising-ul, doar dacă există un dialog managerial eficient între head office și franchisee.
  5. Investițiile majore trebuie făcute în educarea salariaților, în dezvoltarea acestora, mai ales că ei sunt motorul afacerii pe care o aveți. Aici toți speakerii au fost unanimi, modelând rezultatele acestor investiții pe termen lung. Toți dețin cifre de afaceri impunătoare, iar angajații muncesc cu plăcere de ani buni.
  6. Necesitatea implicării atât pe piața internă, cât și pe piețele externe, în ciuda dificultăților de ordin logistic, juridic sau economic. La această etapă, afacerea se remodelează și puteți transforma un brand național într-un element internațional. De exemplu, este interesant succesul rețelei de coffee shop-uri Tucano. În prezent, există o rețea națională, dar și una în exterior (România, UAE).
  7. Importanța trasării unor obiective, nu neapărat imediat realizabile, însă inspiraționale, care ar mobiliza activitatea Dvs.
Astfel, putem observa cât de importantă este educarea financiară prin instrumente inovative și mai ales formarea specialiștilor, acest lucru garantând rezultate pe termen lung. Pentru că unul dintre instrumentele eficiente pentru un start-up reușit este franchising-ul, vă prezentăm câteva informații despre acest contract:
  1. Sediul materiei este Codul civil al Republicii, care menționează că „prin contract de franchising, care este unul cu executare succesivă în timp, o parte (franchiser) şi cealaltă parte (franchisee) întreprinderi autonome se obligă reciproc să promoveze comercializarea de bunuri şi servicii prin efectuarea, de către fiecare din ele, a unor prestaţii specifice.
  2. Esența acestei cooperări rezidă în preluarea unui brand deja format și aplicarea acestuia într-o locație absolut nouă. Acest mecanims este aplicat de afaceri deja formate, care sunt în căutarea suportului logistic.
  3. Franchiserul se obligă să vă transmită o totalitate de bunuri incorporale, mărci, modele, rețete etc., totodată, protejând întregul concept de intervențiile terților. La rândul său, franchisee-ul este obligat să plătească o sumă calculată din volumul vânzărilor efectuate și totodată să aibă diligența unui bun antreprenor, folosind conceptul franchiserului în mod activ, pentru obținerea unor rezultate cât mai eficiente.
Și pentru că exemplificarea unor modele eficiente este cel mai motivațional îndemn, iată top 5 cele mai renumite franchise din domeniul industriei alimentare, pe care cu siguranță le cunoașteți:
  1. Lanţul de fast-food Subway se clasează pe primul loc în topul celor mai mari fast-food-uri din întreaga lume, cu un număr de peste 33.700 de locaţii. De exemplu, în Germania, Subway deţine 778 de restaurante, iar în Singapore, cea mai mică ţară din Asia de sud-est, cu o suprafaţă de doar 639 kmp, deţine 79 de restaurante.
  2. Pe locul al doilea în topul celor mai mari lanţuri de fast-food din lume, la mică distanţă de Subway, se află McDonald's, cu un număr de peste 32.700 de unităţi.
  3. Poziţia a treia este ocupată de lanţul de cafenele Starbucks care deţine la nivel mondial peste 16.850 de restaurante.
  4. Locul 4 este ocupat de KFC - Kentuky Fried Chicken, lanţul de fast-food care are peste 16.200 de restaurante în întreaga lume.
  5. Locul 5 în topul celor mai mari restaurante de tip fast-food este ocupat de Pizza Hut, cu un număr de peste 13.100 de unităţi.
În Republica Moldova, avem astfel de franchise ca: Star Kebab, Tirex Petrol sau Carlo Pazzolini. De exemplu, taxa iniţială de franciză, la momentul deschiderii primului restaurant „Andy’s Pizza” sau „La Plăcinte”, era de 10.000 de euro, fără TVA. La deschiderea mai multor restaurante, taxa s-a diminuat, ajungând la 5.000 de euro.