Procedura de înregistrare a auditorilor și entităților de audit va fi modificată. Noile prevederi se conțin într-un proiect de modificare a Legii privind auditul situațiilor financiare, elaborat și propus spre consultări publice de către Ministerul Finanțelor. Potrivit proiectului legii pentru efectuarea auditului, auditorii și entitățile de audit vor fi înregistrate în mod obligatoriu în Registrul public al auditorilor și Registrul public al entităților de audit, deținut de Consiliul de supraveghere publică a auditului. Totodată, proiectul legii conține prevederi speciale referitoare la înregistrarea entităților de audit. Astfel, Consiliul va înregistra entitățile de audit, dacă la momentul înregistrării acestea îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: au ca angajați nu mai puțin de doi auditori, peste 50 la sută din valoarea capitalului social al entităţii de audit aparţine auditorilor şi/sau entităţilor de audit rezidente sau nerezidente, administratorul entităţii de audit este auditor. De asemenea, entitățile trebuie să dispună de oficiu, fapt confirmat prin extrasul din Registrul bunurilor imobile sau contractul de leasing. Actuala cerință de licențiere a activității de audit va fi anulată. Informația privind conținutul Registrelor nominalizate este extinsă, expres va fi indicat numărul individual al auditorului și numărul individual al entității de audit, numele și prenumele acţionarilor (asociaţilor) şi cota pe care o deţin în capitalul social, precum și numele și prenumele membrilor organului executiv. De asemenea, se prevede plasarea pe pagina web a Consiliului a extraselor din Registrule publice corespunzătoare, precum și actualizarea informațiilor aferente. De menționat, că proiectul de lege aduce prevederi noi referitoare la suspendarea activității auditorului și entității de audit, care exclud limita perioadei de suspendare. Astfel, activitatea auditorului se suspendă de Consiliul de supraveghere publică a auditului dacă auditorul deţine o funcţie publică incompatibilă cu efectuarea auditului, depune o înștiințare de suspendare a activităţii din data depunerii sau o dată ulterioară sau este sancționat. Pentru a asigura calitatea și integritatea auditorilor, proiectul stabilește reglementări mai clare privind procedura de admitere la examenul pentru obținerea calificării profesionale a auditorului. Stagiul va constitui o perioadă de cel puțin 2 ani, care se va desfășura sub îndrumarea unui auditor. În scopul îmbunătățirii calităţii serviciilor de audit, în proiect se atrage o atenţie sporită efectuării auditului și conţinutului raportului auditorului. Raportul auditorului trebuie să corespundă cerinţelor standardelor de audit, să cuprindă elementele cheie ale auditului situațiilor financiare și să conțină opinia auditorului cu privire la măsura în care situațiile financiare auditate sunt întocmite din toate punctele de vedere semnificative în conformitate cu cadrul general de raportare financiară. De asemenea, pentru entitățile de audit care efectuează auditul la entitățile de interes public proiectul stabilește obligativitatea prezentării Consiliului de supraveghere publică a auditului și plasarea pe pagina web a Raportului privind transparența. Proiectul de lege prevede ca Raportul privind transparența se plasează pe pagina web în termen de 4 luni de la sfârșitul fiecărei perioade de gestiune și rămâne disponibil pe pagina web minimum 5 ani din data publicării. Mai mult, proiectul prevede și sancțiuni, care vor fi aplicate de către Consiliu: avertisment scris; mustrare; declararea raportului auditorului ca necorespunzător cerințelor prezentei legi și standardelor de audit; amendă de la 50 până la 150 unități convenționale, care se fac venit la bugetul Consiliului; suspendarea activității pentru efectuarea auditului entității de audit sau a auditorului pe o perioadă cuprinsă între 1 și 3 ani; retragerea certificatului de calificare a auditorului; radierea entității de audit din Registrul public.