Câștig de cauză la Curtea Supremă de Justiție în favoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat. O persoană fizică, domiciliată în mun. Chișinău, va plăti circa 9 miliaone de lei suplimentar la bugetul de stat, pentru că nu a declarat toate veniturile impozabile. Din anul 2013, IFPS deține atribuția de estimare a veniturilor impozabile ale persoanelor fizice și prin metode indirecte, utilizând, în acest scop, informația de la surse indirecte de informare specificate în art. 22611 din Codul Fiscal al Republicii Moldova. Potrivit acestuia, persoanele care obțin, în perioada unui an fiscal, proprietăți şi efectuează cheltuieli fără să declare toate veniturile impozabile, sunt supuse controlului fiscal prin aplicarea metodelor indirecte. Diferența constatată urmează a fi impozitată conform legislaţiei în vigoare. În rezultatul unei astfel de estimări, realizate în anul 2012, IFPS a efectuat un control fiscal la o persoană fizică din capitală. Aceasta a avut intrări de mijloace bănești de câteva zeci de milioane lei, în conturile bancare personale, pe perioada fiscală 2012. În același timp, persoana fizică nu a prezentat documente confirmative, care ar explica proveniența acestor bani. Respectiv, mijloacele financiare care au fost depuse în conturile bancare, din surse neidentificate, au fost calificate drept venit impozabil estimat. Concomitent, s-a stabilit că persoană fizică nu a declarat niciun venit pentru anul 2012. În urma controlului fiscal au fost calculate impozite pe venit în sumă de 4,21 milioane lei, sancțiuni în valoare de 4,21 milioane lei și dobândă de întârziere de 416 mii lei. Persoana fizică a depus cerere în judecată pentru a anula decizia IFPS, dar în final, Curtea Supremă de Justiție a dat câștig de cauză IFPS. În prezent, 6 cazuri similare se află pe rol în instanțele de judecată. Metodele indirecte de estimare presupun stabilirea diferenței semnificative între veniturile impozabile estimate, calculate în baza situației fiscale, și veniturile impozabile declarate de persoana fizică sau de plătitorii de venit. Această diferență trebuie să fie mai mare de 300 mii lei. Cea stabilită în sumă de până la 300 mii lei, inclusiv, se consideră risc minim acceptat. De aceea, verificările fiscale prealabile se inițiază doar în cazurile în care există o diferență semnificativă. În baza criteriilor de risc, în perioada 2013- 2016, IFPS a efectuat 179 de verificări fiscale prealabile. În 134 de cazuri a fost propusă inițierea controlului fiscal al impozitului pe venit. De asemenea, IFPS a efectuat 136 controale de contrapunere. În total, 270 de persoane fizice au fost supuse controlului fiscal prin metode indirecte. În rezultat, suplimentar la buget, au fost calculate obligații fiscale în mărime de 59,4 milioane lei. Numai în 2016, această cifră a constituit 49,7 milioane lei.