Informaţia ce constituie secret bancar urmează a fi furnizată de bancă la solicitarea organului de urmărire penală sau a procurorului, cu autorizaţia judecătorului de instrucţie, privind cauza penală concretă. Legea instituțiilor financiare ar putea fi modificată. De asemenea, Ministerul Justiției propune modificarea și completarea Codului de procedură penală în partea ce ține de activitatea specială de investigație. Astfel, activitatea specială de investigație poate fi desfășurată în cadrul procesului penal, până la pornirea urmării penale, dacă aceasta nu necesită autorizația procurorului sau judecătorului de instrucție în conformitate cu Legea privind activitatea specială de investigaţii. Proiectul de lege mai prevede, totodată, completarea măsurilor speciale de investigații. Astfel, pentru descoperirea şi cercetarea infracţiunilor se efectuează următoarele măsuri speciale de investigaţii:
  1. Cu autorizarea judecătorul de instrucţie, la demersul procurorului:
  • cercetarea domiciliului şi/sau instalarea în el a aparatelor ce asigură supravegherea şi înregistrarea audio şi video, a celor de fotografiat şi de filmat;
  • supravegherea din exterior a domiciliului prin utilizarea mijloacelor tehnice ce asigură înregistrarea;
  • interceptarea şi înregistrarea comunicărilor;
  • reţinerea, cercetarea, predarea, percheziţionarea sau ridicarea trimiterilor poştale;
  • monitorizarea conexiunilor comunicaţiilor telegrafice şi electronice;
  • monitorizarea sau controlul tranzacțiilor financiare și accesul la informația financiară;
  • colectarea informaţiei de la furnizorii de servicii de comunicaţii electronice;
  • interceptarea și înregistrarea la distanță a datelor de pe dispozitive de stocare a datelor.
  1. Cu autorizarea procurorului:
  • localizarea sau urmărirea prin sistem de poziționare globală (GPS) ori prin alte mijloace tehnice;
  • investigația sub acoperire;
  • controlul transmiterii banilor sau a altor valori materiale pretinse, acceptate, extorcate sau oferite;
  • supravegherea transfrontalieră;
  • identificarea abonatului, proprietarului sau a utilizatorului unui sistem de comunicaţii electronice ori al unui punct de acces la un sistem informatic;
  • livrarea controlată;
  • achiziția de control;
  • urmărirea vizuală cu sau fără documentare prin intermediul metodelor și mijloacelor tehnice;
  • colectarea mostrelor pentru cercetarea comparată;
  • cercetarea obiectelor și documentelor;
  • chestionarea cifrată.
Prevederi noi privind interceptarea Conform modificărilor propuse ”interceptarea comunicărilor presupune folosirea unor mijloace tehnice prin intermediul cărora se poate afla conţinutul informațiilor audio, grafice, video sau de altă natură, transmise între două sau mai multe persoane, iar înregistrarea acestora presupune stocarea informaţiilor obţinute în urma interceptării pe un suport tehnic”. Totodată, organul de urmărire penală sau după caz procurorul întocmeşte la finele fiecărei perioade de autorizare, un proces-verbal privind interceptarea şi înregistrarea comunicărilor. Acest lucru va fi realizat în 3 zile lucrătoare după expirarea termenului de autorizare a interceptării, dar nu în 24 de ore cum prevede Codul în redacția actuală. Autorii proiectului de lege mai propun ca instituţiile care prestează servicii de livrare a corespondenţei telegrafice sau electronice să informeaze ofiţerul de urmărire penală sau procurorul despre aflarea în posesia lor a comunicărilor telegrafice sau electronice ce urmează a fi supuse verificării. Totodată, în termen de 48 ore din momentul informării, ofiţerul de urmărire penală sau procurorul adoptă și remite instituțiilor respective decizia privind transmiterea sau ridicarea copiilor datelor despre comunicarea telegrafică sau electronică, cu excepția datelor transmise de expeditorul comunicării destinatarului. Modificări la capitolul localizare prin GPS Astfel, articolul va avea următorul conținut: ”Localizarea sau urmărirea prin sistem de poziționare globală ori prin alte mijloace tehnice constă în determinarea locului unde se află sau s-a aflat persoana sau bunul precum și monitorizarea ulterioară a direcțiilor de deplasare sau aflare a acestora, cu sau fără înregistrarea informațiilor dobândite”. Sunt propuse modificări și în ceea ce ține de interceptarea și înregistrarea la distanță a datelor de pe dispozitive electronice de stocare a datelor. Astfel, interceptarea la distanță a datelor de pe dispozitive de stocare a datelor constă în utilizarea mijloacelor software și/sau hardware, pentru examinarea la distanță, fără înștiințarea proprietarului sau utilizatorului dispozitivului de stocare a datelor, a conținutului dispozitivului de stocare a datelor, iar înregistrarea datelor presupune stocarea informaţiilor obţinute în urma interceptării pe un suport tehnic Un articol nou: Cercetarea obiectelor și documentelor Cercetarea obiectelor şi documentelor constă în aprecierea acestora, din punct de vedere ştiinţific, pentru a depista semnele activităţii criminale, în studierea conţinutului, în contrapunerea cu alte obiecte şi acte necesare pentru determinarea realităţii obiective. Cercetarea obiectelor şi documentelor se efectuează de către ofițerii de urmărire penală, ofiţerii de investigaţii cu participarea, după caz, a specialistului care posedă cunoştinţe necesare pentru studierea lor. De asemenea, Codul se completează cu o măsură specială de investigație care reglementează modul de dobândire a informației prin întreținerea de convorbiri de către ofițerul de investigații sau altă persoană cu o persoană relevantă cazului, pentru care, scopul convorbirii se ține în secret. Completarea menționată are ca temei faptul că, la moment, nu există o bază normativă pentru efectuarea unor astfel de măsuri ceea ce, prin urmare, duce spre o activitate inutilă (în cazul chestionărilor simple) sau spre anularea materialelor dobândite ilegal în cazul chestionării cifrate.