Mașinile de casă și control (MCC) sunt livrate de către furnizorii MCC de model concret, care își asumă răspunderea pentru plasarea pe piața Republicii Moldova și trebuie să asigure conformitatea acestora cu modelul aprobat inclus în Registrul unic. Furnizorii MCC sunt obligați să asigure posibilitatea utilizării acestora pe perioada normală de funcționare, care nu va fi mai mică de 5 ani, să asigure reparația și deservirea tehnică a lor, precum și să asigure piese de schimb și componente în volumul și sortimentul necesar. Furnizorii comercializează MCC prin intermediul unității/unităților comerciale proprii sau, în baza contractelor, prin intermediul centrelor de asistență tehnică sau altor unități comerciale specializate. Responsabilitățile furnizorului se extind și asupra reprezentanților autorizați ai acestuia (centrele de asistență tehnică cu care au încheiat contracte de colaborare). MMC achiziționate vor fi sigilate de furnizor în conformitate cu schemele aplicate a sigiliilor de protecție, fiind însoțite de documentația tehnică, după cum urmează:
  • cartea tehnică (pașaportul) MCC;
  • Registrul de evidență a serviciilor de asistență tehnică pentru MCC (RAT MCC) care conține și schema de aplicare a sigiliilor de protecție;
  • instrucțiunile de folosire, instalare, exploatare și întreținere a MCC.
Una dintre cerințele tehnice obligatorii pentru MCC este că aceasta trebuie să dispună de un sertar pentru bani, să asigure accesul la numerar cu o cheie specială și automat la închiderea bonului de casă. Se admite lipsa sertarului pentru bani în MCC portative. După ce este achiziționată de la unul dintre furnizori, contribuabilii care, potrivit Codului fiscal au obligația să folosească MCC la decontările bănești în numerar, înregistrează MCC la organele fiscale în a căror raze teritoriale de deservire sunt amplasate unitățile structurale care vor fi dotate cu aceste MCC, cu excepția celor ce se vor utiliza la desfășurarea activităților ambulante/mobile legale, care se înregistrează la Serviciul Fiscal de Stat în a cărui rază teritorială își are sediul stabilit în documentele de constituire. Contribuabilul stabilește, de sine stătător, numărul de MCC necesare activității în unitatatea structurală respectivă. Conform legislației, contribuabilul este obligat să respecte modul stabilit de înregistrare de stat și de desfășurare a activității de întreprinzător, precum și să declare la subdiviziunea SFS, la care se deservește, unitățile structurale care-i aparțin. Cum înregistrați MCC la Serviciul Fiscal de Stat Cererea privind înregistrarea MCC se depune la subdiviziunea SFS de către contribuabil sau reprezentantul acestuia. La depunerea cererii se vor prezenta următoarele documente confirmative:
  • copia de pe licență (pentru desfășurarea genurilor de activitate supuse reglementării prin licențiere);
  • notificarea/copia de pe autorizația de funcționare a unităților comerciale și de prestare a serviciilor sociale sau de pe alt document ce atestă legalitatea activității, eliberat de autoritatea publică locală, după caz;
  • copia de pe documentul ce atestă procurarea legală a MCC de pe piața internă;
  • contractul privind asistența tehnică pentru MCC;
  • cartea tehnnică (pașaportul) MCC;
  • Registrul de evidență a serviciilor de asistență tehnică pentru MCC;
  • Registrul MCC;
  • instrucțiunile de folosire, instalare, exploatare, întreținere a MCC.
Copiile documentelor depuse se legalizează de către contribuabil, în conformitate cu legislația. Contribuabilii care sunt înregistrați în raza de deservire a subdiviziunilor SFS din mun. Chișinău înregistrează toate MCC folosite în unitățile structurale amplasate în mun. Chișinău la subdiviziunea SFS în a cărui rază teritorială își are sediul stabilit în documentele de constituire. Persoanele fizice ce desfășoară activități independente, înregistrează MCC la subdiviziunea SFS în a cărui rază teritorială de deservire își are adresa de domiciliu/reședința. După depunerea cererii de înregistrare a MCC, SFS verifică dacă contribuabilul a respectat cerințele și dacă sunt îndeplinite, acceptă înregistrarea MCC. SFS, în continuare, solicită prezentarea MCC care urmează a fi înregistrată sau, după caz, asigurarea deplasării funcționarului fiscal, de comun cu contribuabilul, la locul instalării MCC. MCC se înregistrează de SFS în termen ce nu depășește 3 zile lucrătoare din data acceptării cererii. În cazul refuzului înregistrării MCC, SFS informează contribuabilul în scris, în cel mult 3 zile lucrătoare din ziua adresării, indicându-se temeiul refuzului. După înlăturarea cauzelor ce au servit temei pentru refuzul înregistrării MCC, solicitantul poate depune o nouă cerere. Procesul de înregistrare/reînregistrare a MCC derulează în următoarele etape:
  • examinarea detaliată a documentelor confirmative depuse;
  • consultarea registrelor electronice, după caz, Registrul unic, centrelor de asistență tehnică sau alte;
  • atribuirea codului de înregistrare a MCC;
  • legalizarea Registrului MCC;
  • verificarea sigiliului aplicat de furnizor;
  • fiscalizarea MCC;
  • sigilarea MCC;
  • completarea Registrului de evidență a MCC, conform instrucțiunilor de completare;
  • perfectarea Cartelei de înregistrare a MCC.
După perfectarea de către SFS a Cartelei de înregistrare a MCC, aceasta se eliberează cu originalele documentelor restituite:
  • contractul privind asistența tehnică pentru MCC;
  • cartea tehnică (pașaportul) MCC;
  • Registrul de evidență a serviciilor de asistență tehnică pentru MCC;
  • Registrul MCC;
  • Instrucțiunile de folosire, instalare, exploatare, întreținere a MCC.
Documentele depuse în copii se păstrează în dosarul de la SFS care a înregistrat/reînregistrat MCC. Înscrierile respective se verifică de către SFS. Odată trecută etapa de înregistrare la SFS a MCC, aceasta poate fi folosită în mod legal. Mai multe informații privind utilizarea MCC, găsiți în Ghidul practic pentru contribuabili privind utilizarea maşinilor de casă şi control, în vigoare de la 1 aprilie.