Procedura de obținere a certificatului de moștenitor, pentru persoanele recunoscute ca succesori, va costa mai puțin și va fi simplificată. Cetățenii nu vor mai fi obligați să prezinte notarului și certificatul ultimului domiciliu al persoanei decedate, la efectuarea procedurii succesorale. Și asta pentru că se propune ca informația să fie inclusă în certificatul de deces. În prezent, emiterea actului ultimului domiciliu al persoanei decedate se emite de către ”Registru”, la prețul de 240 de lei. Un proiect de lege în acest sens va fi examinat în ședința de astăzi a Parlamentului. Potrivit documentului, moștenirea reprezintă transmiterea patrimoniului unei persoane fizice decedate către una sau mai multe persoane, numite succesori. Procedura succesorală ține de competența notarului, care eliberează certificatul de moștenitor. Conform prevederilor articolului 1443 din Codul civil, locul deschiderii succesiunii este ultimul domiciliu al celui care a lăsat moștenirea. Regula ultimului domiciliu se impune și din considerente de ordin practic, deoarece la ultimul domiciliu se află, de obicei, înscrisurile defunctului și tot acolo se pot culege informațiile despre moștenitori. Pentru a putea intra în posesia certificatelor de moștenitor, eventualii succesori, la solicitarea notarului vor prezenta următoarele acte:
  • testamentul;
  • certificatul de căsătorie (dacă e necesar);
  • certificatul de deces al testatorului;
  • buletinul moștenitorului;
  • actele care certifică ultimul loc de trai al testatorului;
  • actele de proprietate pe imobil;
  • alte acte după necesitate.
În prezent, certificatul de deces se emite de către Serviciul Stare Civilă teritorială, în care este inclusă informația privind ultimul domiciliu al persoanei decedate. Înregistrarea actului de deces, cu eliberarea certificatului de deces pentru primul succesor, este gratuită. Pe de altă parte, certificatul ultimului domiciliu al persoanei decedate este eliberat de către Oficiile ”Registru”. Costurile acestui tip de certificat ajung până la 240 de lei, în funcție de urgența emiterii. Pentru a exclude posibilitatea unei eventuale schimbări a locului de trai a decedatului, certificatul are și un termen de valabilitate de șase luni. În cazul în care procedura de moștenire nu este finalizată în acest termen, certificatul se emite reperat cu aceleași costuri. Propunerea este de a include informația ce ține de ultimul domiciliu al persoanei decedate în cetificatul de deces. Și asta pentru că emiterea de către ”Registru” a cetificatului ultimul domiciliul al persoanei decedate este inutilă.