Camera de Comerț Americană din Moldova (AmCham) are un nou președinte din luna aprilie - Veronica Malcoci, Directorul General al Grawe Carat Asigurări. Veronica Malcoci este modelul femeii de afaceri de succes, căreia îi plac provocările și pentru care respectul, onestitatea şi încrederea sunt elementele cheie care stau la baza unui business sănătos. Am discutat cu președinta AmCham despre provocările mediului de afaceri, inclusiv prin prisma asigurărilor, despre consolidarea dialogului dintre oamenii de afaceri și autorități, dar și despre cum e să fii femeie de afaceri în Republica Moldova. În interviul de mai jos aflați ce asigură cel mai mult moldovenii și de ce asigurările în agricultură nu sunt populare. BizLaw: Dna Malcoci, recent ați fost desemnată președinta AmCham. Nu vă este străină această funcție, întrucât ați deținut interimatul din octombrie anul trecut. Care este misiunea Dvs.? Veronica Malcoci: Am făcut parte din Consiliul Director AmCham din anul 2015  și implicarea mea în activitățile asociației a devenit parte din rutina mea zilnică de lucru, începând cu acel moment. În afara responsabilităților şi exigențelor stricte ce țin de funcția mea de Director General Grawe Carat Asigurări, sunt foarte conștientă de responsabilitățile ce revin președintelui AmCham. Astfel, sunt onorată să preiau conducerea unei entități ce a trecut testul de maturitate, manifestându-și de-a lungul timpului capacitatea de desfășurare a dialogului cu factorii de decizie, în vederea îmbunătățirii climatului de afaceri și asigurării influxului investițional în Moldova. Îmi este cu mult mai ușor să îmbrățișez noile responsabilități, deoarece AmCham are un Consiliu Director  extrem de profesionist și eficient și o echipă executivă care este una dintre cele mai dedicate pe care am avut ocazia să le întâlnesc în cariera mea, respectate atât de mediul de afaceri cât, și de autorități. În contextul implementării Acordului de Asociere dintre Moldova și UE, și alinierea la directivele EU, și ținând cont de dezvoltarea regională escaladată geopolitic și economic, misiunea AmCham este de a continua să contribuie în mod substanțial la creșterea economică și a competitivității Republicii Moldova. Scopul nostru pentru următorii ani este de a deveni o asociație și mai mare și mai eficientă, pentru a răspunde rapid la necesitățile membrilor de a se expune pe marginea politicilor economice și sociale înaintate de Guvern sau de a veni cu viziuni proprii de reforme. La fel, ne propunem în continuare să asistăm businessul în efortul de a înțelege și a asimila legislația nouă, a clarifica unele aspecte tehnice în dialog cu autorii legislației și, nu în ultimul rând, de a forma capacitatea mediului de afaceri de a contribui calitativ la elaborarea politicilor de reglementare a activității de întreprinzător. BizLaw: Cât de dificilă este această misiune, ținând cont că aveți de-a face cu oameni de afaceri, investitori străini sau, altfel spus, cu factori de decizie importanți? Veronica Malcoci: Misiunea este facilitată de existența consensului în rândul companiilor membre precum că AmCham Moldova este o asociație de business și nu un furnizor de servicii. Astfel, orice companie, indiferent de mărimea acesteia, proveniența capitalului sau industrie se bucură de același set de beneficii. Respectarea acestui principiu asigură aplicarea de facto a mecanismelor democratice și nu doar declarativ, prin păstrarea independenței AmCham, prin implementarea de proceduri transparente în luarea deciziilor și prin tratament egal pentru toți membrii. În contextul actual, ritmul de activitate a unei asociații de business ”multidimensionale” este unul foarte intens. Autoritățile, pe de o parte, și mediul de afaceri, pe de altă parte, devin tot mai solicitanți, ceea ce e foarte bine și ne bucură, căci este dovada unui nivel avansat de cultură asociativă. În același timp, echipele cu care operăm sunt mici, dar trebuie să fie foarte dinamice și eficiente. Structura internă a AmCham-ului corespunde acestor rigori. Timp de 10 ani de activitate a fost dezvoltată structura de comitete tematice în cadrul AmCham, actualmente fiind deplin funcționale 6 comitete. Remarc, această organizare internă a AmCham s-a dovedit a fi reușită, fiindcă a permis implicarea companiilor nu doar la nivel de CEO (mereu în criză de timp), dar și la nivelul managementului superior și mediu. BizLaw: Ce strategii aplicați în comunicarea cu guvernarea? Cum convingeți autoritățile să țină cont de propunerile/recomandările mediului de afaceri? Veronica Malcoci: Profesionalismul, consecvența, perseverența, responsabilitatea şi, cel mai important, integritatea sunt valorile ce stau la baza oricărui dialog cu autoritățile publice. Drept urmare, suntem recunoscuți ca parteneri de dialog pe o serie de platforme de consultări publice, prezidând mai multe forumuri de dialog precum Grupul de Lucru ”Eliminarea constrângerilor în activitatea antreprenorială”, ce activează în cadrul Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru, Comitetul Consultativ pe lângă Serviciul Vamal etc. O altă dovadă a recunoașterii calității dialogului îl constituie solicitările de expunere pe diverse subiecte, tradiționale fiind legislația fiscală și cea vamală, reglementările concurențiale, cadrul legal al piețelor financiare, raporturile de muncă etc. BizLaw: Cum reușiți să îmbinați funcția de director al unei companii de asigurări cu cea de președinte al AmCham? ??????????????????? Veronica Malcoci: Îmi plac provocările. Îmi place să muncesc mult, dar doar în mod planificat și conform scopurilor agreate în mod comun. Nu aș fi candidat dacă nu aș fi fost sigură că împreună cu echipa și Consiliul Director AmCham putem continua cu dinamism să aducem schimbări pozitive în realizările viitoare ale AmCham. Uneori, AmCham este ca un job full-time. Da, e o schimbare pentru mine și încerc să învăț și să absorb cât mai multe lucruri utile din această experiență și să aduc beneficii membrilor AmCham. Îmi plac oamenii și această nouă provocare îmi oferă posibilitatea de a întâlni oameni noi. Pentru că, de fapt, o viață trăiești, o viață înveți. BizLaw: Ce presupune agenda Dvs. săptămânală și cât de încărcată este? Veronica Malcoci: Agenda mea este foarte încărcată și stabilită în mare parte, pe minim 6 luni în avans, dar nu mă plâng. Pun foarte mult accent pe modelele de planificare și organizare pe care le-am învățat. Îmi place meseria mea și faptul că am o meserie și că mă descurc, și văd progresele muncii mele, de la săptămână la săptămână, de la an la an, mă bucură și mă face să fiu mulțumită și împlinită. Părinții m-au învățat, printre altele, să muncesc și să fiu recunoscătoare că pot să o fac. Mama m-a învățat să fiu corectă cu oamenii, iar tata m-a convins că dacă vrei ceva, muncește și-ți va reuși. BizLaw: Să trecem la asigurări. Ce credeți că îi lipsește actualei piețe de asigurări din Republica Moldova? Veronica Malcoci: Piața asigurărilor din Republica Moldova este printre cele mai mici din regiunea Europei Centrale și de Est, având un volum de doar 1,37 miliarde de lei (circa 66 de milioane euro). Gradul de penetrare a asigurărilor în PIB-ul Republicii Moldova este de doar 1,03% (spre comparație, în România este de 1,8%, iar în Austria de circa 5,2%, în timp ce la nivelul UE media este de 7,7%). De asemenea, densitatea asigurărilor (raportul între valoarea primelor brute subscrise și populația țării) este de doar 389 lei/locuitor (17,6 euro/locuitor) în Moldova, incomparabil cu țările Europei de Vest. De exemplu, în Austria acest indicator este de circa 2.000 euro/locuitor, iar la nivelul UE de 2.100 euro/locuitor. În România acesta se ridică la puțin peste 90 euro/locuitor.
Putem spune că piața asigurărilor în Republica Moldova este una subdezvoltată, dar în același timp prezintă foarte multe oportunități pentru asigurători.
Reprezentând compania Grawe Carat – membră a Grawe Group - companie cu tradiție și experiență de 189 ani în domeniul asigurărilor în Austria, țară cu o  bogată cultură în asigurări - pot spune că pieței noastre îi lipsește strategia de dezvoltare pe termen lung și viziunea, în favoarea acumulării de profituri imediate. Asigurarea este o afacere bazată pe încredere, iar dacă vorbim de asigurările obligatorii RCA - are și un caracter social. Urmărind evoluția pieței locale de profil constatăm mai degrabă o ineficiență din partea managementului societăților locale, cu tendințe de polarizare a pieței care s-au acutizat în ultimii ani. Cunoașteți deja că, în anii precedenți, tocmai din aceste motive Moldova a riscat să fie suspendată din sistemul internațional Carte Verde şi suntem până acum sub monitorizare strictă din partea Consiliul Birourilor de la Bruxelles. Doar din această situație este evident că încrederea consumatorilor în domeniul asigurărilor a fost afectată, iar asta impactează dezvoltarea întregii piețe. Vorbind de problemele acestui sector, aș vrea să menționez ca factori de impact migrația populației peste hotarele țării (potențiali clienți ai asigurătorilor) și insuficiența experților în asigurare. Tocmai din acest motiv, Grawe Carat pune un puternic accent pe dezvoltarea internă a expertizei, prin organizarea cursurilor de specialitate în cadrul grupului și fidelizarea personalului.
Desigur, pentru dezvoltarea pieții asigurărilor avem nevoie de stabilitate politică, creștere economică, predictibilitatea cadrului legal și, nu în ultimul rând, de asigurarea aplicării unui cod de conduită corect în afaceri.
BizLaw: Care sunt problemele de pe această piață? Veronica Malcoci: Nu sunt genul de persoană care se concentrează asupra problemelor, ci mai mult asupra soluțiilor și din acest motiv voi enumera câteva aspecte pe care le consider obligatorii: transparența acționariatului companiilor de asigurări pentru a elimina tendințele de polarizare a pieții, aplicarea guvernării corporative, o politică de management prudențială a riscului, angajarea persoanelor ”fit and prosper“ în managementul companiilor de asigurări, calitatea activelor ce acoperă rezervele de asigurare etc. Putem spune că probleme sunt multe și sunt sigură că acestea vor dispărea treptat, odată ce va avea loc racordarea cadrului legal conform directivelor Uniunii Europene, ținând cont de contextul local, dar și prin aplicarea standardelor bazate pe respect mutual, respectarea legii, transparență și ”fair play” de facto și nu numai declarativ. Nu trebuie să ne concentrăm pe probleme, ci pe depășirea situațiilor dificile și astfel viitorul poate deveni o provocare pozitivă. Moldova nu este unica ţară care a avut probleme de surmontat, inclusiv în sectorul financiar. Unul dintre exemplele pozitive este chiar povestea de succes a celor peste 185 de ani de existenţă a grupului financiar internaţional Grawe Group. Istoria Grawe vorbește despre o perioadă lungă, presărată de evenimente ce au marcat întreaga Europă şi lumea – boom economic şi criză financiară, căderea pieţei de capital din 1873, primul Război Mondial, Vinerea Neagră din 1928, al doilea Război Mondial, unda de şoc determinată de preţul petrolului în 1973 – toate au fost şi au trecut, iar compania a rezistat, şi-a continuat activitatea, s-a dezvoltat. Fiecare moment depăşit a reprezentat un plus de experienţă, ne-a determinat să găsim soluţii şi ne-a forţat să fim adaptabili. Toate acestea te fac puternic şi prevăzător – calităţi ce conferă garanţia pe care clienţii o pretind unui asigurător. Repet, privind în viitor, îmi dau seama că, deși Moldova are un mare potențial de dezvoltare, schimbarea nu se va întâmpla într-o clipă. Ea va necesita eforturi, perseverență, implicare activă - o abordare pe care Grawe Carat a îmbrățișat-o cu succes în toți acești ani. BizLaw: Poate Comisia Națională a Pieței Financiare obliga o companie de asigurări să-și vândă acțiunile? În ce situații se recurge la astfel de acțiuni? Veronica Malcoci: Autoritatea de supraveghere are dreptul de a solicita acționarilor să-și vândă acțiunile pe care le dețin la o companie de asigurări în situaţia în care acționarul semnificativ nu corespunde cerințelor legale. De exemplu, este înregistrat în jurisdicţii care nu implementează standarde internaţionale de transparenţă, în ţări sau jurisdicţii cu grad sporit de risc, nu are situaţie financiară stabilă și/sau în cazul în care acționarul semnificativ nu prezintă actele și/sau informaţiile prevăzute de legea cu privire la asigurări: informații despre identitatea acționarului, informații suficiente pentru a verifica acțiunile concertate, rapoarte financiare. BizLaw: Ce cutume corporative există în Grawe Carat? Care e cea mai veche tradiție internă a companiei? Dar la AmCham? Veronica Malcoci: La Grawe Carat împărtășim aceleași valori pe care le are Grawe Group: dezvoltare, stabilitate, adaptabilitate, încredere și dinamism. După cum am menționat anterior în public, valorile companiei Grawe sunt similare cu cele ale AmCham și acest lucru îmi face mai ușoară responsabilitatea de președinte al AmCham. “Puterea care aduce binele se bazează pe armonia dintre cei mulţi. Este de datoria fiecăruia să contribuie  la aceasta” - este principiul pe baza căruia arhiducele Johann de Austria (fratele mai mic al împăratului austriac Franz Josef I) a înfiinţat, în anul 1828,  compania Grawe și este motto-ul în care cred cu tărie și după care îmi ghidez acțiunile și deciziile. În activitatea de zi cu zi ne bazăm pe respect, onestitate şi încredere în privinţa tuturor: membri AmCham, clienți și angajați Grawe. Se ştie că, pretutindeni, angajaţii se confruntă cu numeroase frustrări. Activitatea fiecăruia dintre ei nu înseamnă numai să lucreze pentru a câştiga bani, ci şi să colaboreze cu cei din jur, cu colegii. Ei au nevoie de informaţii, împărtăşesc cunoştinţe, participă la şedinţe, au opinii, oferă şi primesc sfaturi, muncesc din greu şi resimt nevoia de apreciere din partea echipei de management. În această ordine de idei, stilul consensual de management practicat de Grawe este definit prin discuţii deschise, personale, ce permit crearea unui climat natural de exprimare a aprecierii şi identificare de soluţii atunci când este necesar, includerea în procesul decizional - stabilirea în acord a scopurilor, prin delegare asumată a responsabilităţii şi încredere, apreciere bazată pe evaluarea performanţelor, oportunităţi de educare şi evoluție a angajaţilor în interiorul şi în afara spaţiului activităţii zilnice, oportunităţi egale pentru toţi. Consider că atitudinea şi comportamentul în interiorul companiei sunt importante. De aceea, cred în comunicarea internă deschisă și o văd ca fiind un factor esenţial al succesului. În cadrul companiei noastre activează, în prezent, circa 400 de angajaţi, iar atmosfera este optimistă şi degajată. Am căutat tot timpul să creez o echipă de oameni dedicaţi, entuziaşti, care să se regăsească în cadrul echipei, pentru că ştiu că în special munca şi cunoştinţele angajaţilor stau la baza succesului unei companii. BizLaw: Ați elaborat o politică managerială proprie sau tindeți să vă ghidați de principii de conducere general cunoscute? Veronica Malcoci: Cred că cea mai mare calitate a unui manager este să poată să creeze o politică potrivită domeniului în care activează și echipei pe care o conduce. Și asta nu este posibil decât prin îmbinarea unor metode și principii clare și transparente. Încerc să fiu cât mai informată și caut inspirație la manageri de succes, dar spun cu mândrie că am reușit să implementez și propriile mele metode. Sunt o persoană care se adaptează bine și consider că, pentru a avea succes, trebuie să fii flexibil. Îmi respect foarte mult echipa pe care mi-am format-o în timp și cu mult efort și aceasta este o politică extrem de importantă pentru mine - de fiecare dată încerc să fiu atentă la nevoile și problemele colegilor mei. BizLaw: Care sunt tendințele pe piața asigurărilor din Moldova? Ce servicii noi au apărut, dar față de care moldovenii sunt încă reticenți? Veronica Malcoci: Una dintre tendințele mai recente ale pieții este dezvoltarea serviciilor bancassurance.
Mă bucur să constat că tot mai mulți clienți sunt interesați de produsele facultative de asigurare, cum ar fi cele de bunuri, sănătate și, desigur, asigurarea de viață. Aceasta înseamnă că deja s-a îmbunătățit percepția asupra necesității asigurărilor ca serviciu necesar pentru siguranța proprie.
Mă mândresc că Grawe Carat reușește să promoveze cu succes asigurările facultative - este un domeniu în care avem expertiza necesară, iar numărul crescător de clienți și volumul cifrei de afaceri reprezintă dovada că mergem pe calea corectă și ne încurajează enorm. Compania a intrat pe piață în 2004, promovând asigurările de viață cu acumulare de capital și ne bucurăm foarte mult că începând din anul 2014 plătim deja primele indemnizații de asigurare la expirarea contractelor de viață. Satisfacția clienților este pentru noi răsplata majoră. Doresc să vorbesc și despre intermediarii în asigurări (de exemplu, agenții de asigurare) și aici putem constata că situaţia economică actuală determină un nou val de interes pentru persoanele ce doresc fie o reconversie profesională, fie obţinerea unui venit suplimentar. Dar acest interes se va concretiza numai în măsura în care persoanele respective vor descoperi că posedă aptitudini în domeniu, iar interesul de moment va fi dublat de un interes real pe termen lung. Orice persoană care doreşte să activeze în acest domeniu trebuie să înţeleagă că este vorba de o profesie dificilă, cu beneficii deosebite, dar şi cu obligaţii de seriozitate şi integritate. BizLaw: De ce companiile de asigurări nu oferă asigurări pentru agricultori? Sunt doar 2-3 companii, dacă nu greșesc... Veronica Malcoci: Asigurarea culturilor agricole, precum și a investițiilor în acest sector este esențială pentru Republica Moldova, dar trebuie să înțelegem că este un tip de asigurare foarte complex şi implică antrenarea și conlucrarea cu alți specialiști în afară de asigurători. Nu pot să vorbesc în privința altor jucători profesioniști de pe piața asigurărilor, voi aborda subiectul doar din perspectiva Grawe. În general, pentru noi dezvoltarea unui nou produs necesită o bază clară de subscriere a riscurilor și mai ales un istoric exact de daune. Iar aceste informații nu sunt în acest moment la un nivel care să ne permită deschiderea unei linii de business în condițiile de profesionalism pe care ni le auto-impunem.
În plus, consider că pentru valorificarea  asigurărilor agricole este necesară o restructurare strategică a industriei agricole, care să includă și măsuri de protecție a culturilor agricole.
BizLaw: Ce asigură moldovenii cel mai mult? Veronica Malcoci: Ponderea asigurărilor auto obligatorii (RCA internă și Cartea Verde) este de 47% în totalul subscrierilor pieții de asigurări, ceea ce denotă faptul că se comercializează produse care se cumpără, nu care se vând, iar pe de altă parte o lipsă de informare a populației asupra beneficiilor altor tipuri de asigurări. În acest sens, fiind o companie cu experiență bogată în asigurări facultative (sănătate, accidente, bunuri, auto CASCO și asigurări de viață), încercăm “să educăm clientul” și să promovăm necesitatea unei asigurări facultative. Grawe Carat este unicul asigurător cu activitate compozită, care are în structura portofoliului mai mult de 75% asigurări facultative,cu un volum de 152, 8 milioane de lei. BizLaw: Cum încearcă Grawe Carat să fie diferită de ceilalți? Veronica Malcoci: Noi ne păstrăm valorile și strategiile indiferent de context și asta poate ne face diferiți, deși nu este un scop pentru noi. Punem valoare pe ceea ce noi, cei de la Grawe - indiferent din ce țară suntem, știm: să dăm motive de încredere și să primim recomandări. Cea mai bună măsură a gradului de satisfacţie a clientului este recomandarea liber oferită. O mare parte a clienţilor noştri ne-au ales pe baza acestor recomandări pozitive datorate unei abordări individualizate, adaptată necesităţilor fiecărui client. Dezvoltăm produse care să îndeplinească cerinţele specifice ale clienţilor şi suntem atenţi ca primele de asigurare să fie corect dimensionate de riscul preluat. Nu uităm că trebuie să fim competitivi la nivel de profit, pentru că numai o companie profitabilă şi care controlează cu atenţie cheltuielile poate să ofere clienţilor siguranţa investiţiilor şi beneficii financiare. BizLaw: Cât de des apelați la serviciile juriștilor, caselor de avocatură? Aveți un anumit birou cu care conlucrați? Veronica Malcoci: Ținând cont de specificul asigurărilor, care are ca factor de dezvoltare acumularea experienței, serviciile juridice sunt în mod natural prestate in-house. Ne bucurăm că beneficiem de un departament juridic foarte profesionist, care se ocupă de toate aspectele activității zilnice, de exemplu, implementarea normelor legale. Am apelat la birouri de avocatură foarte rar și doar în cazuri foarte complexe. BizLaw: După ce criterii le-ați selectat? Veronica Malcoci: Avocații cu care am colaborat au fost selectați după criteriul de competenţă profesională și integritate, dar în același timp și după responsabilitatea şi onestitatea manifestată față de client. BizLaw: Poate fi salvată/ruinată afacerea de serviciile unui avocat, de prestația și implicarea acestuia? Veronica Malcoci: Avocatul este cel care oferă soluții, iar clientul este cel care alege cea mai potrivită variantă, în funcție de specificul activității sale, utilizarea principiului celor “patru ochi”, limitând premisele unui atare scenariu. BizLaw: Formarea Dvs. ca specialist în asigurări a fost rezultatul unui plan bine chibzuit sau al unei întâmplări? Veronica Malcoci: A fost mai curând o întâmplare, un context potrivit și o decizie luată mai mult din intuiție. Dar am ajuns destul de repede să înțeleg că este un domeniu în care vreau să rămân, vreau să mă perfecționez și de atunci este un plan bine chibzuit. Și în fiecare zi îmi dau seama că am ales bine, chiar și în perioadele mai agitate sau controversate. BizLaw: Cum a fost experiența de la Toulouse Business School? De ce ați optat pentru școlarizare franceză? Veronica Malcoci: Știu că poate sună ciudat, dar școala mi-a plăcut întotdeauna și, prin urmare, m-am bucurat mult că mă pot întoarce la studiu. De asemenea, întotdeauna am avut o dragoste specială pentru limba franceză și mi s-a oferit ocazia de a îmbina cele două componente. Așa am ocazia de a practica limba franceză, pe care nu am ocazia să o vorbesc. În activitatea mea de zi cu zi limbile utilizate sunt engleza sau germana. Tri Executive MBA a făcut parte din strategia de dezvoltare personală și de dobândire a unui nivel de complexitate crescut faţă de experienţa de business pe care o am obținut-o deja. Am avut parte de o  practică bună și foarte utilă, oferită de cadre didactice corespunzător pregătite. Am făcut aceste studii într-o perioadă a vieții când ești mai conștient de importanța studiilor și privești totul cu alt nivel de seriozitate. Dar, recunosc, mi-a fost și greu să îmbin școala cu jobul, deoarece activitatea mea zilnică este una foarte solicitantă din punct de vedere al timpului. Dar am reușit să-mi obțin diploma și îi încurajez pe toți cei care doresc să-și continue studiile să o facă. Niciodată nu e prea târziu. BizLaw: Găsiți timp pentru hobby-uri și alte lucrurile mici și neînsemnate care vă aduc bucurie? Care sunt acestea? Veronica Malcoci: Viața nu ar fi prea frumoasă fără hobby-urile și micile bucurii de acasă, și este important să ne facem timp pentru toate acele lucruri care ne dau o stare de bine și ne ajută să mergem mai departe. Eu citesc mult, e un hobby, chiar o pasiune. Petrec timp cu oamenii care-mi sunt dragi și care mă ajută să-mi încarc bateriile - familia și prietenii. În plus, merg la sală ca să pot face față stresului și cred că mișcarea este foarte importantă pentru sănătate. Călătoresc cu multă plăcere, atunci când am timp și ocazii. BizLaw: Ce provocare ați dori să depășiți, dar încă nu v-ați hotărât să o faceți? Veronica Malcoci: Sunt o persoană foarte disciplinată și strictă cu mine însămi. Provocările pe care mi le propun sunt bine alese, gândite și importante pentru mine și atunci știu că am motivația necesară să mă concentrez și să depun tot efortul ca să le depășesc. BizLaw: Femeia cu multe responsabilități e doar un trend sau o dezvoltare firească a societății? Veronica Malcoci: Femeia cu multe responsabilități este un trend din câte vad, dar nu neapărat unul pozitiv. Dacă femeia este suficient de puternică și dornică să-și asume multe responsabilități, e bine. Dacă ea este pusă în situația de a și le asuma, atunci cred că e o problemă.
Ideea egalității de gen, cred că a fost dusă la o extremă periculoasă - femeia, ca să fie egală cu bărbatul, trebuie să ducă mult mai multe, deoarece societatea tinde să o judece altfel, mai aspru.
BizLaw: Care sunt obiceiurile Dvs. în afaceri? Veronica Malcoci: Sunt corectă și responsabilă. Îmi place să fiu informată și pregătită. Nu iau decizii fără să mă gândesc bine înainte. Consider că flerul nu este suficient, trebuie sa depui mult efort dacă vrei să ai succes. BizLaw: Ce ”ritualuri” zilnice aveți? Veronica Malcoci: Sunt foarte matinală și îmi face bine liniștea de dimineață, când toată casa încă doarme. Îmi place să-mi beau cafeaua în liniște și să mă gândesc la provocările zilei în curs. Sunt atentă cu aspectul și ținuta mea, și îmi fac timp să fiu prezentabilă - este un ritual care-mi face plăcere. Fac și pauze și uneori doar mă uit pe geam la o floare sau un strop de ploaie. Simt că una dintre ”bolile” societății moderne este că ne pierdem aproape în totalitate conexiunea cu natura și splendorile ei. Iar seara, întotdeauna îmi fac timp pentru lectură. Cam astea ar fi ritualurile mele, nimic excentric. Vă mulțumesc pentru interviu.