O companie a fost obligată să achite o despăgubire de cinci ori mai mare decât valoarea contractului pe care nu l-a onorat în termenii stabiliți. Magistrații au decis că firma trebuie să plătească o penalitate de 10 la sută din valoarea contractului, pentru fiecare zi de întârziere. Astfel, pentru că a întârziat cu 47 de zile la executarea unor uși în valoare de 1.200 de euro, compania trebuie să plătească despăgubiri de 5.640 de euro. De asemenea, firma trebuie să-i achite clientului 3.000 de lei cu titlu de prejudiciu moral, dar și taxa de stat de peste 3.600 de lei. Anterior, agentul economic i-a restituit clientului său avansul de 600 de euro, achitat la semnarea contractului. Într-un alt caz, aplicarea art. 27 din Legea cu privire la protecția consumatorului, a dus la o penalitate de 47 de mii de euro, pentru efectuarea cu întârziere a unei lucrări de aproape 4 mii de euro. Legea cu privire la protecţia consumatorilor prevede că, ”în cazul încălcării termenelor stabilite, conform art. 16, de începere şi finalizare a prestării serviciului (executării lucrării) sau termenelor noi fixate de consumator, prestatorul (executantul) achită consumatorului pentru fiecare zi (oră, dacă termenul a fost stabilit în ore) depăşită o penalitate în mărime de 10% din preţul serviciului (lucrării)”. Astfel, conform art. 16 din Lege, prestatorul (executantul) este obligat să asigure prestarea serviciului (executarea lucrării) în termenele şi condiţiile stabilite în reglementările specifice în domeniu sau stipulate în contractul de prestare a serviciului (executare a lucrării). Dacă prestatorul (executantul) nu a început la timp prestarea serviciului (executarea lucrării) sau dacă, în timpul prestării serviciului (executării lucrării), a devenit clar că serviciul (lucrarea) nu va fi îndeplinit în termenul stabilit, sau dacă  termenul de prestare a serviciului (executare a lucrării) a expirat, consumatorul este în drept, opţional:
  • să fixeze prestatorului (executantului) un nou termen, în cadrul căruia el trebuie să înceapă şi să finalizeze prestarea serviciului (executarea lucrării), şi să ceară reducerea preţului pentru serviciu (lucrare);
  • să rezilieze contractul de prestare a serviciului (executare a lucrării) şi să revendice repararea prejudiciului cauzat prin încălcarea termenelor de începere şi/sau finalizare a prestării serviciului (executării lucrării).
Termenele noi de prestare a serviciului (executare a lucrării) stabilite de consumator se stipulează în contractul de prestare a serviciului (executare a lucrării). Reclamaţiile consumatorului privind nerespectarea termenelor de prestare a serviciului (executare a lucrării) nu vor fi satisfăcute dacă prestatorul (executantul) va face dovada că tergiversarea s-a produs din motive de forţă majoră. În momentul finalizării lucrării, prestatorul (executantul) întocmeşte un act de finalizare a lucrărilor, ce urmează a fi semnat de consumator cu sau fără rezerve. Prestarea serviciilor de întreţinere şi reparaţie a elementelor constructive ale blocurilor locative constituie obligaţia gestionarilor blocurilor respective şi se efectuează conform tarifelor stabilite în modul corespunzător.