Întreprinderea Termoelectrica nu mai acumulează datorii față de principalul furnizor de gaz, Moldovagaz, iar în prezent se negociază eșalonarea datoriilor, de peste 2,8 miliarde de lei, pe o perioadă de până la 20 de ani. Declarațiile au fost făcute de directorul Termoelectrica, Veaceslav Eni, într-un interviu pentru BizLaw. Directorul întreprinderii a mai povestit ce planuri sunt pentru a moderniza serviciile pe care le acordă compania, cum se luptă cu datornicii, dar și cu abuzurile din partea consumatorilor. BizLaw: Care este situația, în prezent, la Termoelectrica? Veaceslav Eni: În luna iunie împlinim doi ani de zile de când este fondată compania, în urma fuziunii celor trei întreprinderi: Termocom, CET-1 și CET-2. Avem niște rezultate de premieră, putem să ne mândrim. În primul rând, am stopat acumularea datoriilor noi față de principalul furnizor de gaz - Moldovagaz. Achităm consumul curent, la zi. Chiar în 2016, factura a fost prezentată consumatorilor în ianuarie, dar consumul pe decembrie a fost achitat. 300 de milioane numai într-o lună. Datorii noi nu mai acumulăm. Am devenit compania care livrează 365 de zile în an agent termic, 12 luni neîntrerupt. Am reușit să livrăm apă caldă menajeră, tot în 2016, non stop. Anterior, dacă vă amintiți, o lună de zile erau reparații capitale. Consumatorul nostru nu mai simte disconfortul ca să nu aibă apă caldă o lună de zile. Avem un șir de modernizări, mai ales în cadrul unui proiect cu Banca Mondială. Suntem unica companie care a reușit să îndeplinească cerințele încă înainte de a expira termenul. Într-un an și jumătate avem valorificat mai mult de 50 la sută din proiect, care este în derulare până în 2020. Până la sfârșitul anului, pachetele care sunt în derulare vor fi implementate și vom avea în jur de 80 la sută realizat.
După fondarea Termoelectrica, am reușit, într-un an, să micșorăm pierderile până la 361 de milioane.
BizLaw: Ministerul Economiei a prezentat, recent, o analiză economico-financiară a întreprinderilor de stat. Atât Termoelectrica, cât și Moldovagaz au fost plasate și la categoria întreprinderilor cu cele mai mari datorii, dar și la înregistrarea profitului. Cum se explică această situație? Veaceslav Eni: Până la fondare, dacă analizăm rapoartele financiare ale celor trei întreprinderi care au fuzionat, Termocom, CET-1 și CET-2, pierderile erau în jur de 880 de milioane de lei. După fondarea Termoelectrica am reușit, într-un an, să micșorăm pierderile până la 361 de milioane. Au fost diminuate toate costurile, s-au făcut economii. În 2016, am reușit să micșorăm pierderile până la 72 de milioane. BizLaw: În prezent, ce datorii sunt față de Moldovagaz și de unde se trag? Veaceslav Eni: Datoriile sunt începând cu anul 2001 până în 2015. Valoarea lor este de 2,8 miliarde. BizLaw: Și care sunt planurile de achitare? Veaceslav Eni: Acum suntem în negocieri cu Moldovagaz. Am avut o înțelegere, la începutul lui 2016, ca noi să respectăm prevederile contractuale, să nu acumulăm datorii noi și acelea vechi să le restructurăm. Suntem în negocieri să eșalonăm pe o perioadă de 15 sau 20 de ani. Oricum, anul trecut, am stins din datoriile istorice în jur de 19 milioane. BizLaw: Guvernul a extins termenul în care Termoelectrica poate să întoarcă datoria de păcură Agenției de Rezerve Materiale, până în 2019. Penalitățile sunt foarte mari în caz că nu veți reuși. Când veți întoarce datoria? Veaceslav Eni: Mai avem până în 2019. O să achiziționăm. Noi acum am inițiat o licitație pentru procurarea păcurii, însă având în vedere că termenul a fost modificat, noi am anulat licitația. Când va fi necesar să o întoarcem, noi o vom întoarce.
Există un șir de devieri, adică o sumă impunătoare de devieri financiare, care urmează să le negociem cu ANRE ca, ulterior, să fie incluse în eventuale majorări de tarife în 2018.
BizLaw: Majorările de tarife efectuate de ANRE, la solicitarea Termoelectrica, vor contribui la achitarea datoriilor sau vor influența doar plățile curente? Veaceslav Eni: Majorările care au avut loc sunt strict pentru consumul curent. Nicidecum nu au fost incluse în acest tarif careva devieri financiare din anii precedenți. Da, au fost incluse numai 16 milioane de lei din anul 2016. Există un șir de devieri, adică o sumă impunătoare de devieri financiare, care urmează să le negociem cu ANRE ca, ulterior, să fie incluse în eventuale majorări de tarife în 2018. După proiectul care îl implementăm, o să aibă loc niște optimizări de costuri, destul de esențiale, ca majorarea să nu aibă un impact atât de mare. Mai mult ca atât, noi reconectăm consumatori care i-am pierdut la agentul termic. Anul trecut am reușit să reconectăm 10 la sută. O parte sunt din cei vechi, o parte sunt noi. Recent, am conectat, la Ciocana, un bloc cu 180 de apartamente, cu distribuție pe orizontală, cu punct termic, cu contor. BizLaw: Cum motivează consumatorul faptul că vrea înapoi să se conecteze? Veaceslav Eni: Calcul economic. La strada Pandurilor, într-un bloc vechi, am instalat sistemul nou cu distribuția pe orizontală. Acolo erau trei apartamente, mai mari de 100 de metri pătrați, cu încălzire autonomă și toți trei s-au reconectat. Nu erau consumatori de apă caldă menajeră. După instalarea punctului termic, automat s-au dezis de boilere. Factura la boiler era de 2.000 de lei și la noi 500-600 de lei. Este diferență. BizLaw: Proiectul cu sistemul cu distribuție pe orizontală este intens promovat de Termoelectrica. Câte blocuri au fost conectate, câte planificați să le conectați? Veceaslav Eni: În prezent, sunt în jur de 11 blocuri conectate, de tip nou, cu contor individual atât la apă caldă, cât și la agent termic, și un bloc de tip vechi. Anul acesta vrem să conectăm încă patru în strada Pandurilor. În proiectul pe care îl avem cu Banca Mondială urmează să instalăm anul acesta, până în toamnă, 237 de puncte termice individuale. La 17 blocuri locative o să instalăm distribuția pe orizontală. Deocamdată, avem acordul a 7 blocuri. Noi venim cu distribuția pe orizontală, ei vin cu distribuția în apartamente. Oamenii s-au mobilizat și vor să devină consumatori independenți. eni 2 BizLaw: Cum funcționează acest sistem de generează economii? Veaceslav Eni: Anterior, prepararea apei calde menajere avea loc într-o construcție care se află în preajma blocurilor locative. De acolo, rețeaua vine în bloc și există pierderi de căldură până ajunge la bloc. Punctul termic individual însă, este o construcție cu două schimbătoare pentru prepararea apei calde și a căldurii chiar la subsolul blocului. Este exact ca un sistem autonom de încălzire. BizLaw: Referitor la facturi, cu cât la sută vor fi mai mici? Veaceslav Eni: În jur de 30 la sută, minim, dacă blocul nu este termoizolat. Consumatorul când vrea să se conecteze nu mai aleargă la Termoelectrica, scrie cerere. Am avut un scandal cu Primăria, noi de fapt suntem în conflict cu Primăria, dar asta e altceva, că au insitat cei de la Direcția locativă ca noi să sigilăm și să stopăm agentul termic, când primarul a emis dispoziția de încheiere a sezonului de încălzire. Noi la fiecare branșament avem contor, ulta performant, care înregistrează zile, ore, luni și ani, cu arhivă, pentru a vedea consumul. Nu era nevoie ca noi să sigilăm contoarele. Când au fost ninsorile, am reușit în patru ore să conectăm mai mult de 1.000 de blocuri locative. Consumatorul când telefona, i se spunea: coborâți jos, aveți robinetul, deschideți robinetul și consumați, oameni buni. Noi am făcut zeci de comunicate informative - nu există pentru noi începerea sezonului de încălzire și sfârșitul sezonului. Termoelectrica S.A. are relații contractuale directe cu persoane fizice, agenți economici și instituții ale statului și gestionarea fondului locativ. Nu este necesar ca primarul să emită o dispoziție: ”De astăzi începe sezonul de încălzire”. Nu este nevoie. Dacă astăzi blocul vrea să se încălzească, poftim, se conectează și se încălzește.
Din moment ce Termoelectrica o să obțină consumatori noi și o să majoreze sarcina, există posibilitatea să vorbim despre diminuarea tarifului.
BizLaw: Care sunt planurile Termoelectrica de a recupera consumatorii care, anterior, s-au debranșat? Spuneați că 10 la sută au fost recuperați. Veaceslav Eni: Da, 10%. Și anul acesta sperăm să reușim să recuperăm 10 la sută. 50 la sută din consumatori sunt pierduți, de-a lungul anilor, deoarece serviciul nu a fost de calitate. Pentru companie, pe primul loc este consumatorul, ca el să conștientizeze că noi prestăm un serviciu bun, ecologic, nu există riscul de explozii sau contaminare cu gaze. Dacă să vorbim despre recuperarea consumatorilor, există toate șansele să sensibilizăm costurile. Din moment ce Termoelectrica o să obțină consumatori noi și o să majoreze sarcina, există posibilitatea să vorbim despre diminuarea tarifului. BizLaw: Cum luptați cu consumatorii care nu achită facturile? Veaceslav Eni: Este o problemă, dar de-a lungul anilor noi am mers pe toate procedurile legale. Respectăm preîntâmpinarea, reclamația și instanța. Noi acum suntem într-un litigiu de proporții cu administrația publică locală. Am inițiat procedura de insolvabilitate la toate întreprinderile muncipale și sunt numiți administratori autorizați, care gestionează procesul. Avem rezultate destul de bune. Diferența de apă caldă menajeră, anterior, era de 30 și ceva de milioane de lei pe an. Acum noi am redus-o până la 20, în jumătate de an, și sperăm ca până în toamnă, în general, să dispară diferența de la contorul comun și ceea ce se repartizează în apartamente. S-a stabilit că de multe ori consumatorul nostru abuzează și consumă fraudulos. Mai mult ca atât, am descoperit și niște apartamente, care de jure erau la încălzire autonomă și de facto reconectați la Termoelectrica. Sunt sute de apartamente. Am făcut recalcul, s-a pus în plată pe ultimii trei ani de zile. Avem 117 cazuri, dar noi nu am verificat tot. Dacă o să existe posibilitate să semnăm contracte direct cu consumatorii, atunci o să fie bine. Cadrul legal trebuie ajustat. BizLaw: Câte întreprinderi au intrat în insolvabilitate? Veaceslav Eni: 22, practic 60 la sută din fondul locativ muncipal din oraș. BizLaw: Referitor la consumatorii care erau conectați la Termoelectrica, dar figurau că aveau încălzire autonomă, ce acțiuni au fost întreprinse? Veaceslav Eni: Ne-am adresat în instanță, s-au făcut procese verbale, s-a stabilit consumul fraudulos. Li s-a făcut recalcul pe ultimii trei ani de zile și ne-am adresat la Procuratură. E ceva grav. Nu putea proprietarul singur să facă fără acceptul cuiva. Acesta e furt în ziua mare. BizLaw: De obicei, câte sesizări vin din partea consumatorilor la Termoelectrica? Ce probleme vizează? Veaceslav Eni: Sunt plângeri, dar 99 la sută nu sunt de competența companiei. Țin de gestionarea fondului locativ, însă la noi orice solicitarea este examinată. BizLaw: Câți juriști are Termoelectrica? Veaceslav Eni: În jur de 25. Avem peste 200 de mii de conturi personale pentru consumatori. Numai să faci o reclamație, să o expediezi, este nevoie de multă muncă. Fiecare jurist răspunde de mii de consumatori, le trimite reclamații, sesizări. Așa am sensibilizat consumatorii. Vă mulțumesc.