Băncile trebuie să raporteze cazurile de fraudă, care ar putea să le afecteze siguranța și reputația. La fel, acestea sunt obligate să își desfășoare activitatea eficient și transparent, să aibă o structură organizatorică adecvată și să dispună de un cadru de reglementare care corespunde modelului de afaceri al băncii. Și asta pentru a administra toate riscurile și pentru a menține stabilitatea financiară. Prevederile sunt incluse în Regulamentul privind cadrul de administrare a activității băncilor, aprobat de Comitetul executiv al Băncii Naționale a Moldovei. Noile prevederi se referă la structura de guvernanță corporativă, mecanismul de control intern și metodele de gestiune a riscurilor băncii. Totodată, băncile vor trebuie să-și adapteze politica de numire a administratorilor la dimensiunea și complexitatea lor și să desfășoare o politică de remunerare, care să nu favorizeze asumarea unor riscuri excesive. Potrivit Regulamentului, politica de numire a administratorilor va reglementa selectarea și evaluarea gradului de corespundere a candidaților la funcția de administrator, stabilind cel puțin cerințe privind:
  • funcția responsabilă de evaluarea gradului de adecvare a administratorilor;
  • procedura internă aplicabilă pentru evaluarea gradului de adecvare a candidatului la funcția de administrator, cu consemnarea evaluării și a rezultatelor acesteia;
  • competențele și calificările necesare ale candidatului la funcția de administrator și informațiile pe care acesta trebuie să le furnizeze băncii în vederea evaluării sale;
  • măsurile pentru asigurarea informării acționarilor cu privire la cerințele față de administratori în cazul în care candidatul este numit de către acționari;
  • situațiile în care se reevaluează gradul de adecvare și măsurile pentru identificarea unor astfel de situații;
  • obligativitatea candidatului la funcția de administrator de a notifica banca despre orice schimbare importantă care afectează conformarea cu cerințele înaintate;
  • modalitățile în care banca va oferi posibilitatea formării profesionale, în cazul în care sunt necesare instruiri și/sau perfecționări ale candidatului la funcția de administrator.
În același timp, politica de remunerare trebuie să conțină explicații în privința importanței componentelor remunerației. La fel, schemele de remunerare trebuie să evite încurajarea asumării imprudente a riscurilor sau maximizarea profiturilor pe termen scurt.