Autori:  Tatiana Rusu, Irina Novicova, Secția mărci naționale, AGEPI Logoul reprezintă identitatea fundamentală pentru construirea unui brand și comunicarea cu publicul-țintă. În prezent, companiile influenţează în mod diferit comportamentul consumatorilor. Acest lucru se datorează, în primul rând, dezvoltării domeniului digital. Utilizarea pe scară largă a dispozitivelor mobile schimbă lumea designului și abordările de creare a logourilor. Progresul tehnologic și schimbările în interacţiunea cu clienţii au avut loc foarte rapid și ceea ce, acum cinci ani, era actual în arta creării logourilor astăzi pare depășit. Marile afaceri au nevoie, din când în când, să se reinventeze pentru a-și menţine și spori numărul clienţilor, și pentru a depăși concurenţa, iar acest lucru se întâmplă nu doar la nivel de produse, ci și la nivel de imagine. Deși se zice că puterea obișnuinţei funcţionează și, odată ce ne-am deprins cu un anumit produs sau cu o anumită imagine, apelăm doar la acestea, responsabilii de marketing știu că, pentru a-și menţine gradul de competitivitate pe piaţă, companiile trebuie să-și schimbe imaginea măcar o dată la câţiva ani. Așa s-a întâmplat și cu logourile celor mai cunoscute companii, ale căror produse le consumăm zilnic. Pepsi-Сola Coca-Cola şi Pepsi sunt două branduri rivale, care încă de la începuturi au luptat pentru supremaţie în industria băuturilor răcoritoare. Şi pentru că un brand se defineşte şi prin logo, să le urmărim evoluţia. Pepsi a folosit, în timp, peste zece elemente grafice diferite pentru a-și consolida imaginea în percepţia consumatorilor: pepsi Coca-Cola Logo-ul Coca-Cola a fost realizat de Frank Robinson, care nu avea nicio legătură cu marketingul, cu brandingul, cu cercetarea de piaţă. A dorit doar să deseneze un logo pentru a simboliza noul moto al băuturii ”Delicios și răcoritor”. De aici s-a dezvoltat o afacere, care a ajuns la o valoare de piaţă de sute de milioane de dolari. coca cola Microsoft Povestea Microsoft a început în 1975, când Bill Gates și prietenul său Paul Allen au elaborat primul limbaj BASIC pentru primul computer – MITS Altair. Curând, aceștia și-au numit parteneriatul Micro-Soft, fapt ce explică primul logo al companiei. În primul an, logoul a suferit și prima modificare - s-a renunţat la spaţiul și cratima ce despărţea cele doua cuvinte, formând unul singur. Pentru următorii 12 ani, logoul companiei a avut un design specific al literei “O”, angajaţii companiei numind-o Bilbbet. Se spune că, la acel moment, la cantina companiei Microsoft te puteai servi chiar și cu un dublu cheeseburger, numit ”Bilbbet Burger”. microsoft Windows La începuturi, prin anii 1980, Windows a avut un logo simplu, reprezentat de un pătrat colorat în albastru, cu niște linii albe care îl brăzdau inegal, iar de atunci a trecut prin numeroase schimbări. În cele din urmă, Windows 8 a renunţat la steagul colorat pentru a reveni la un logo foarte asemănător cu cel din anul 1985. Or, fereastra reprezintă cel mai bine sistemul de operare, iar simplitatea noului logo are un aspect modern, dar și clasic, deoarece revine la ideile de început pentru sistemul de operare. windows Apple Apple a pornit cu un logo complicat: o imagine a lui Isaac Newton stând sub un copac. Pe parcurs, acesta a fost înlocuit cu celebra imagine a mărului. Există mai multe legende despre crearea acestui logo. Una dintre ele ar fi că astfel Apple și-a adus tributul memoriei lui Newton. Potrivit unei alte legende, Apple a ales drept logo imaginea mărului mușcat pentru a aduce un omagiu matematicianului Alan Turing, care s-a sinucis mușcând dintr-un măr injectat cu cianură. De altfel, anume acea mușcătură face deosebirea dintre imaginea unui măr și imaginea unei roșii, confuzie ce s-ar fi putut crea cu ușurinţă. apple Starbucks La început, logoul Starbucks reprezenta o sirenă topless din mitologia greacă. Compania a trecut prin mai multe modificări ale logoului, alegând în final o variantă simplă, în verde și alb, neincluzând cuvintele ”Starbucks” și ”coffee”. Noua imagine a mărcii reprezintă doar sirena cu două cozi, ca în trecut. starbucks În ultimii 15 ani, logourile companiilor din Republica Moldova s-au modificat mult, astfel încât putem observa evoluţia creaţiilor designerilor autohtoni. Logourile arată bine și își îndeplinesc cu brio funcţia lor de bază de a fi  identificate și memorate. În prezent, designerii tind spre logouri cât mai simple și mai captivante. logo md Utilizarea pe scară largă a telefoanelor performante schimbă și percepţia dimensiunii logoului. Vă prezentăm câteva exemple de logouri care reflectă tendinţele în crearea acestora în anul 2016: Logourile plate Logourile plate devin tot mai populare nu doar pentru că arată curate și plăcute estetic, dar și pentru că ”se simt bine” pe orice dispozitiv și browser (indiferent de dimensiune, rezoluţie, viteză de descărcare), sunt atractive chiar și atunci când sunt imprimate în alb-negru. Acestea sunt și motivele pentru care companiile vor continua să-și simplifice logourile, să le facă mai ușor de recunoscut. Astăzi, pe lângă tendinţa de a fi plate, logourile tind și spre a fi  transparente. Logouri de acest tip sunt realizate prin straturi plane transparente, suprapunerile fiind foarte simple și detaliate, iar separarea de logouri – clară și plată. logo plate Logourile realizate manual vorbesc de onestitate. În timp, această tendinţă câștigă teren. Elementele realizate manual, seturile de fonturi, detaliile amuzante, o schiţă mică a unei săgeţi, una sau două litere mâzgălite vizibil, combinate cu alte elemente de design, apar într-un număr tot mai mare de logouri ale companiilor şi au o mare contribuţie la crearea identităţii de brand. logo manual Spațiile negative Aceste logouri, la prima vedere, au o anumită semnificaţie, dar, analizându-le mai amănunţit, observăm că ele ascund mesaje și detalii interesante, deoarece la crearea lor au fost utilizate în mod inventiv tehnica spaţiului negativ și diverse metode mai mult sau mai puţin originale. Anume acest lucru este remarcat de clienţii care vor desluși, cu siguranţă, mesajul ascuns al logourilor companiilor. logo negativ Set de litere Aceste logouri, care continuă să fi e populare, oferă posibilitatea de a descifra enigma și sensul unor scrisuri. Designerii folosesc adesea un dispozitiv, care “criptează“ un mesaj destul de lung, dar care va fi reţinut în cazul în care consumatorul face un efort pentru a-l identifica. set de litere Monolinii Pentru acest tip de logouri este caracteristică utilizarea unei linii, de grosime constantă, întortocheată asemenea unei sârme. La prima vedere, acest stil de logo pare să nu corespundă ideii de ”simplitate” din cauza ”încâlcită” a execuţiei. Logourile de acest fel sunt foarte populare, fiind folosite de companiile care se confruntă cu necesitatea de a identifica mai multe produse, în acest sens fiind suficientă doar schimbarea culorii liniilor și altor detalii, logoul însuși rămânând a fi distinct. monolinii Logourile dinamice și în serii Logourile dinamice sunt logouri cinetice sau care se schimbă, având un stil care oferă prospeţime. Devin prioritare datorită transformării continue, proces care le conferă atractivitate și un anume grad de intimitate. Deosebit de populare sunt logourile în serii. Acest principiu este ilustrat perfect de logoul canalului de televiziune pentru copii “NOGGIN”. logo serie Un alt exemplu ar fi  o serie de logouri ale Muzeului de Artă din Brooklyn. logo serie 1 Logourile dinamice ne sugerează direcţia de activitate a companiei, ritmul de dezvoltare, starea de spirit.  Un logo trebuie sa reprezinte o idee sau un scop, un ideal. Uneori este bine ca un logo sa aibă un caracter complex, pe când în alte situaţii simplitatea unui logo îi poate aduce acestuia mai multă popularitate. În concluzie, vom remarca faptul că logoul  reprezintă expresia fidelă a identitatii unei companii, este simbolul care evidenţiază semnificaţia numelui sau a activităţii companiei și redă renumele acesteia. Un logo ales corect poate fi  cea mai puternică armă de marketing și un excelent garant al succesului.