Parlamentul a examinat astăzi proiectul Legii contabilității. Pentru a asigura implementarea acestuia, sunt prevăzute cheltuieli de peste 34 de milioane de lei. Banii vor fi necesari pentru instruirea contabililor și actualizarea soft-urilor. Potrivit viceministrului Finanţelor, Veronica Vragaleva, costul de instruire pentru un contabil va fi de 1.500 de lei, iar dacă vor fi instruiți jumătate dintre cei care activează în acest domeniu, costul va fi de aproximativ 12 milioane de lei. Alte 20 de milioane de lei vor fi necesare pentru schimbarea sistemului de operare. Veronica Vragaleva afirmă că modificarea legii va contribui la simplificarea sistemului de raportare, iar o parte din aceste cheltuieli urmează să fie suportate de către Guvern. Potrivit documentului, entitățile sunt clasificare în micro, mici, mijlocii și mari, iar grupurile – în mici, mijlocii și mari, în funcție de trei criterii:
  • veniturile din vânzări;
  • totalul activelor;
  • numărul mediu al salariaților.
Criteriile de clasificare nu vor fi aplicate reprezentanțelor entitităților nerezidente, organizațiilor necomerciale, persoanelor fizice care practică activitatea de întreprinzător sau independentă, persoanelor fizice care desfășoară activitate profesională și birourilor înființate de către acestea. În avizul său, Centrul Național Anticorupție susține că, clasificarea propusă de către autori, este parțial incompatibilă cu prevederile cadrului normativ primar actual ce vizează clasificarea întreprinderilor mici și mijlocii. Astfel, pot apărea impedimente în aplicarea corectă a legii și se creează premise pentru alegerea subiectivă și abuzivă a normei aplicabile într-o situație concretă. CNA a recomandat revizuirea clasificării propuse prin prisma cadrului normativ național sau inițierea concomitentă a amendamentelor la cadrul normativ special. Documentul prevede trei seturi de situații financiare: prescurtate, simplificate și complete. Organizațiile necomerciale și reprezentanțele entintăților nerezidente vor ține contabilitate în partidă dublă și vor întocmi situații financiare conform indicațiilor metodice aprobate de Ministerul Finanțelor. Iar persoanele fizice, care desfășoară activitate de întreprinzător, până la înregistrarea acestora în calitate de plătitori de TVA, persoanele fizice care desfășoară activitate independentă, cele care desfășoară activitate în sectorul justiției, vor ține contabilitate în partidă simplă în baza contabilității de casă. Proiectul mai prevede obligativitatea întocmirii de către entitățile mijlocii, mari și cele de interes public a raportului conducerii împreună cu situațiile financiare. Raportul pentru entitățile mari, a căror număr mediu al salariaților în perioada de gestiune va depăși 500 de salariați, va fi însoțit și de o declarație nefinanciară. În cazul unei entități de interes public, a cărei acțiuni sunt tranzacționate, raportul va conține, suplimentar, un capitol privind guvernanța corporativă. Documentul mai prevede obligativitatea auditului financiar pentru companiile mijlocii, mari și de interes public. Rezultatele vor trebui să fie publicate pe pagina web a acestora.