Un agent economic, distribuitor de medicamente, nu vrea să plătească o penalitate impusă, pentru că a livrat produsele cu întârziere. Reprezentanții companiei s-au adresat la Curtea Constituțională (CCM) pentru a verifica constituționalitatea prevederilor contractului de achiziții de medicamente. Modelul este prevăzut în Regulamentul privind achiziționarea de medicamente și alte produse de uz medical pentru necesitățile sistemului de sănătate În sesizarea depusă la CCM se menționează că, la începutul anului trecut, Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale a încheiat un contract de achiziție cu SC ”Imunotehnomed” SRL. Compania s-a obligat să furnizeze substituienți proteici, necesari pentru tratamentul unei maladii rare. Conform contractului, bunurile urmau să fie livrate până la 31 mai 2016, însă, potrivit facturii au fost predate cu întârziere de aproape o lună. La începutul acestui an, Agenția s-a adresat în instanță și a solicitat ca distribuitorul de medicamente, să achite o penalitate în valoare de 325.626 lei, pentru întârziere. Și asta, deoarece contractul încheiat prevede că ”pentru livrarea cu întârziere vânzătorul poartă răspundere materială în valoare de 0,1% din suma bunurilor nelivrate pentru fiecare zi de întârziere, dar nu mai mult de 5% din suma totală a contractului, care se încasează unilateral de cumpărător din garanția pentru buna executare a înțelegerii”. La rândul său, juristul companiei susține că unele prevederi din contract încalcă mai multe norme stipulate în Constituției. Printre acestea:
  • art. 9 alin. (3), care prevede că ”piaţa, libera iniţiativă economică, concurenţa loială sunt factorii de bază ai economiei”;
  • art.126 alin. (1), conform căruia  ”economia Republicii Moldova este economie de piaţă, de orientare socială, bazată pe proprietatea privată şi pe proprietatea publică, antrenate în concurenţă liberă;
  • art. 46, care prevede că ”dreptul la proprietate privată, precum şi creanţele asupra statului sunt garantate. Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă şi prealabilă despăgubire. Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se prezumă”.
De asemenea, avocatul susține că penalitatea, prevăzută pentru nerespectarea condițiilor contractului, este mult mai mare pentru agentul economic, decât cea pentru autoritatea contractantă, iar acest lucru nu este echitabil. Acesta a cerut instanței ridicarea excepției de neconstituționalitate a Anexei nr. 3 a Regulamentului privind achiziționarea de medicamente și alte produse de uz medical pentru necesitățile sistemului de sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 568 din 10 septembrie 2009. Anexa conține modelul contractului de achiziții publice de medicamente.