Criteriile de corespundere, condițiile de evaluare, documentele necesare și modul de confirmare sau numire a persoanelor înaintate în funcția de administrator au intrat, de astăzi, în vigoare. Regulamentul cu privire la exigențele față de administratori a fost publicat în Monitorul Oficial.
Prevederile Regulamentului se aplică următorilor administratori:
- administratori ai băncii:
- membrii consiliului băncii;
- membrii comisiei de cenzori ai băncii;
- membrii organului executiv al băncii, inclusiv președintele, vicepreședintele;
- contabilul-șef al băncii, contabilul-șef adjunct al băncii, în cazul în care această persoană va exercita obligațiile contabilului-șef al băncii;
- conducătorul filialei băncii, conducătorul adjunct al filialei băncii, în cazul în care această persoană va exercita obligațiile conducătorului filialei băncii;
- administratori ai filialei băncii străine:
- conducătorul filialei băncii străine, adjuncții conducătorului filialei băncii străine;
- contabilul-șef al filialei băncii străine, contabilul-șef adjunct al filialei băncii străine, în cazul în care această persoană va exercita obligațiile contabilului-șef al filialei băncii străine;
- lichidatorul băncii în proces de lichidare.
Evaluarea candidatului la funcția de administrator
Potrivit Regulamentului, banca are responsabilitatea primară de evaluare a gradului de adecvare a candidatului la funcția de administrator. În acest scop, instituția financiară evaluează dacă reputația, calificarea și experiența persoanei înaintate în funcția de administrator și informațiile pe care aceasta le furnizează în vederea evaluării sunt în corespundere cu cerințele Regulamentului.
Evaluarea trebuie realizată până la luarea de către bancă a deciziei cu privire la numirea sau alegerea persoanei în funcție de administrator, iar în cazul membrilor consiliului băncii - înainte de a fi propus pentru înscrierea în ordinea de zi a adunării generale a acționarilor.
În cazul în care, ca urmare a evaluării efectuate, banca concluzionează că o persoană înaintată în funcția de administrator nu este adecvată pentru această funcție, respectiva persoană nu trebuie să fie înaintată, numită sau aleasă în funcție de administrator. Mai mult, banca trebuie să reevalueze adecvarea administratorilor și să identifice gradul de adecvare la nivel colectiv prin evaluarea continuă a administratorilor și corelarea în ansamblu a caracterului acestora.
În cazul în care, ca urmare a reevaluării efectuate se stabilește că un administrator nu mai este adecvat pentru funcția exercitată, banca trebuie să ia măsurile de rigoare pentru a remedia situația și să informeze Banca Națională a Moldovei în acest sens.
Măsurile de rigoare sunt selectate în funcţie de circumstanțele concrete ale cazului și includ, cel puțin, una dintre următoarele:
- ajustarea responsabilităților între administratori;
- înlocuirea unor administratori;
- formarea profesională a unor administratori.
Regulamentul prevede că evaluarea adecvării persoanelor înaintate în funcția de administratori ai băncii/filialei unei bănci străine se efectuează în următoarele situații:
- în cadrul cererii de licențiere a unei bănci/filiale a unei bănci străine;
- în cadrul înaintării/numirii a unei persoane în funcția de administrator în conformitate cu cerințele Regulamentului.
Noul Regulament prevede și restricții. De exemplu, în calitate de administratori ai băncii nu pot fi persoanele, care deţin/au deținut în ultimii 3 ani o cotă substanțială de participare la capitalul băncii (sau băncilor) sau ale căror persoane afiliate deţin/au deținut în ultimii 3 ani o cotă substanțială de participare la capitalul băncii (sau băncilor).
Persoana înaintată în funcția de administrator începe să-și exercite funcția doar după confirmarea de către BNM. Banca Națională a Moldovei evaluează adecvarea administratorilor în conformitate cu criteriile de evaluare stipulate în Regulament.
De asemenea, cel puțin unul dintre membrii consiliului băncii, unul dintre membrii organului executiv sau unul dintre conducătorii filialei băncii străine trebuie să cunoască limba de stat.
Persoana înaintată în funcția de administrator nu poate concomitent exercita funcția de administrator într-o altă bancă/filială a băncii străine din Republica Moldova, cu excepția lichidatorului care poate cumula atribuțiile de lichidator în două sau mai multe bănci.
Majoritatea membrilor consiliului băncii trebuie să fie persoane care nu sunt afiliate băncii, cu excepția afilierii determinate de calitatea de membru al consiliului acesteia. Majoritatea membrilor comisiei de cenzori vor fi persoane care nu sunt angajați ai băncii.
Nu necesită confirmare repetată și se consideră confirmat din data numirii lui în funcția respectivă:
- administratorul care în termen de 12 luni de la data obținerii confirmării pentru funcția pe care o deține este înaintat în aceeași bancă/filială a băncii străine în altă funcție de administrator, cu aceleași exigențe;
- administratorul care este înaintat în aceeași bancă/filială a băncii străine în altă funcție de administrator, cu un nivel mai jos, dar cu aceleași exigențe sau cu exigențe mai puțin riguroase;
- conducătorul filialei băncii, conducătorul adjunct al acestuia confirmat de către BNM, care este înaintat în aceeași bancă, în funcție similară de administrator.
Funcția de lichidator al băncii
Persoana care a fost numită de către BNM în funcția de lichidator al băncii în proces de lichidare, în termen de 12 luni de la data demisiei/rechemării din funcție, poate fi numită de către BNM lichidator al băncii în proces de lichidare fără constatarea repetată a corespunderii acestuia criteriilor de calificare, experiență și reputație prevăzute în Regulament și se consideră numită din data emiterii hotărârii/ordonanţei respective, cu condiția respectării cerințelor aferente conflictelor de interese prevăzute la articolul 382 din Legea instituțiilor financiare nr. 550-XIII din 21 iulie 1995.
Lichidatorul băncii în proces de lichidare numit de BNM poate fi numit în aceeași funcție în altă bancă în proces de lichidare fără constatarea repetată a corespunderii acestuia criteriilor de calificare. El se consideră numit din data emiterii hotărârii/ordonanţei respective.