Reputația, calificarea și experiența. Sunt criteriile în baza cărora Banca Națională a Moldovei (BNM) va evalua persoanele înainte în funcția de administrator al unei bănci. Criteriile e evaluare se regăsesc în Regulamenul cu privire la exigențele față de administratori, care a intrat în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial din 11 august. Potrivit documentului, persoana înaintată în funcția de administrator trebuie să corespundă cerințelor prevăzute la articolul 21 din Legea instituțiilor financiare, întrunind în acest sens criteriile de calificare, experiență și reputație stabilite în prezentul regulament, pentru asigurarea unei administrări prudente și sănătoase a băncii. Astfel, calificarea și experiența administratorului vor fi evaluate luându-se în considerare mărimea băncii, natura și complexitatea activității acesteia, precum și responsabilitățile postului respectiv. Totodată, administratorul trebuie să dispună în orice situație de o bună reputație, indiferent de mărimea băncii, natura și complexitatea activității acesteia. BNM va efectua evaluarea individuală a fiecărei persoane înaintate în funcția de administrator și va constata dacă aceasta corespunde criteriilor, prin aplicarea raționamentelor în baza informațiilor disponibile aferente criteriilor de evaluare,precum și luând în considerare orice alte circumstanțe relevante. Pe lângă criteriile de calificare, experiență și reputație, persoana înaintată în funcția de lichidator al unei bănci în proces de lichidare, trebuie să corespundă și cerințelor prevăzute la articolul 382 din Legea instituțiilor financiare nr. 550-XIII din 21 iulie 1995. Mai exact, nu poate fi lichidator persoana care:
  • are antecedente penale
  • în ultimii 5 ani a fost trasă la răspundere civilă pentru acte juridice fictive sau simulate, acte afectate de eroare, încheiate prin dol, violenţă, în urma unei înţelegeri dolosive sau pentru încălcarea obligaţiilor fiduciare;
  • este învinuită într-o cauză penală sau pârât într-un proces civil;
  • nu şi-a onorat obligaţiile de plată a datoriei sau de achitare a dobânzii către o bancă.
Pentru corespunderea criteriului de reputație, persoana trebuie să dispună de o reputație bună, indiferent de funcția în care este înaintată. Se va considera că persoana nu are o reputație bună în cazul în care aceasta nu are reputație bună în cercurile de afaceri, are antecedente penale, există probe care ar demonstra că persoana a purtat răspundere pentru apariția de probleme financiare și administrative la locurile anterioare de muncă, există mărturii privind escrocherii financiare și evaziuni fiscale. La evaluarea reputației, Banca Națională a Moldovei poate ține cont și de alte circumstanțe care prezintă relevanță pentru cazul respectiv. Reputație bună în cercurile de afaceri se consideră totalitatea informațiilor oficiale despre această persoană care confirmă profesionalismul, buna-credință, integritatea și posedarea altor calități care dau asigurări că persoana dată în calitate de administrator al băncii va activa în conformitate cu legea și nu va acționa în periclitarea siguranței și credibilității băncii. Mărturii privind escrocherii financiare și evaziuni fiscale se consideră faptele documentate privind aplicarea față de persoană a sancțiunilor pentru sustragerea/dobândirea bunurilor altei persoane prin furt, însușire, delapidare, înșelăciune, abuz de serviciu, abuz de încredere, precum și pentru evaziune fiscală. Potrivit Regulamentului, la evaluarea persoanei conform criteriului de reputație vor fi avute în vedere, în măsura în care prezintă relevanță, situaţii/circumstanțe din ultimii 10 ani, cum ar fi:
  • existența dovezilor că persoana înaintată în funcția de administrator nu a fost transparentă, deschisă și cooperantă cu autoritățile de supraveghere din Republica Moldova ori din străinătate;
  • persoanei înaintate în funcția de administratori i s-a refuzat o autorizaţie (aprobare, permisiune, confirmare) de către o autoritate de supraveghere din Republica Moldova ori din străinătate ori persoana s-a aflat în altă situaţie care prin aspectele relevate ar putea avea efecte negative asupra imaginii băncii, la care persoana în cauză este înaintată în funcția de administrator;
  • persoana a exercitat, fără autorizație, o funcţie pentru care potrivit dispoziţiilor legale aplicabile era prevăzută obligativitatea obţinerii unei astfel de autorizații;
  • persoanei i s-a retras de către BNM sau de către o altă autoritate de supraveghere a sectorului financiar din Republica Moldova și/sau din străinătate confirmarea acordată pentru exercitarea funcției de administrator etc.
Privind criteriul de calificare, se va lua în calcul:
  1. pentru funcția de membru al consiliului – studii superioare, cu condiția că majoritatea membrilor dispun de studii superioare în drept sau științe economice;
  2. pentru funcția de membru al organului executiv, inclusiv președinte și vicepreședinte, conducător al filialei băncii străine și adjunct al acestuia – studii superioare în domeniile ce țin de științele economice sau de drept, cu condiția că majoritatea membrilor dispun de studii superioare în științe economice;
  3. pentru funcția de conducător al filialei băncii și adjunct al acestuia, lichidator al băncii în proces de lichidare – studii superioare în domeniile ce țin de științele economice;
  4. pentru funcția de membru al comisiei de cenzori, contabil-șef și contabil-șef adjunct al băncii, contabil-șef și contabil-șef adjunct al filialei băncii străine – studii superioare în domeniile ce țin de științele economice, cu specializare în contabilitate și audit.
Pentru corespunderea criteriului de experiență, persoana înaintată în funcția de administrator trebuie să demonstreze că dispune, în perioada ultimilor 10 ani, de experiență adecvată naturii, mărimii, extinderii și complexității activității băncii și responsabilităților încredințate, pentru a asigura o administrare prudentă și sănătoasă a băncii, având în vedere pozițiile anterioare și durata exercitării acestora, responsabilitățile deținute, numărul de subordonați etc. În cazul în care persoana înaintată în funcția de administrator este calificată ca fiind o persoană expusă politic, aceasta trebuie să depună o declarație scrisă că în procesul exercitării atribuțiilor această calitate nu va genera prejudicii materiale sau de imagine băncii. Persoanele expuse politic se vor determina conform prevederilor legislației în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului.