Examinarea cererii privind anularea actului de stare civilă reprezintă o procedură care intervine în cazurile în care:
  • au fost identificate două acte de stare civilă (acte repetate), întocmite ca urmare a înregistrării aceluiaşi fapt (naştere, deces, divorţ);
  • există actul reconstituit şi a fost identificat actul primar, întocmit ca urmare a înregistrării aceluiaşi fapt.
Anularea actului are loc la oficiile de stare civilă. În cazul în care actul de stare civilă este întocmit neîntemeiat sau pe bază de acte false, urmează a fi anulat sau recunoscut nul prin hotărâre judecătorească. Conform art. 62 din Legea privind actele de stare civilă, pot cere anularea sau recunoaşterea nulităţii actelor de stare civilă persoanele interesate, printre care titularul actului sau reprezentantul legal al titularului actului, oficiile stare civilă sau Agenţia Servicii Publice care au identificat necesitatea de anulare a actului respectiv. Documentele necesare pentru solicitarea anulării actului de stare civilă La solicitarea anulării unui act de stare civilă vor fi prezentate următoarele documente:
  • cerere;
  • explicaţie;
  • actele de stare civilă deţinute (certificatele, extrasele) care urmează a fi anulate;
  • actul de identitate a solicitantului.
Etapele soluţionării cererii Pentru anularea actului de stare civilă, vor fi parcurse următoarele etape:
  1. Depunerea cererii
Cererea privind anularea actului de stare civilă se depune personal, la Oficiul stare civilă  în a cărui rază teritorială sunteţi domiciliaţi.
  1. Examinarea cererii
Oficiul stare civilă, examinând cererea, va organiza dosarul, va întocmi concluzia privind anularea actului de stare civilă şi o va expedia către Serviciul Stare Civilă spre aprobare (termenul aprobării este de 15 zile lucrătoare, fără a lua în consideraţie termenul de transmitere poştală).
  1. Aprobarea dosarului
Examinarea dosarului privind anularea actului de stare civilă de către Serviciul Stare Civilă poate fi executat la solicitarea persoanei şi în regim de urgenţă, în cazul prezentării personale a acestuia la Secţia metodică şi examinarea dosarelor a Direcţiei control şi metodologie  a Serviciului Stare Civilă. Pentru examinarea în regim de urgenţă a dosarului, urmează a fi prezentate următoarele acte:
  • dosarul sigilat (în plic) în modul stabilit;
  • actul de identitate al solicitantului;
  • dovada împuternicirii (în cazul reprezentării): procura, contractul de mandat, legitimaţia de serviciu ce confirmă reprezentarea autorităţii tutelare sau a altui organ abilitat ş.a.;
  • bonul privind achitarea taxei pentru servicii.
După aprobarea de către SSC a deciziei privind anularea actului de stare civilă, oficiul  stare civilă va anula actul respectiv cu operarea menţiunilor necesare. Costurile privind anularea unui act de stare civilă Examinarea de către OSC a cererii privind anularea actului de stare civilă (organizarea dosarului şi expedierea acesuia spre aprobare către Serviciul Stare Civilă): Bill-Gates-Quotes Sunt scutite de la plata acestora tarife persoanele fizice:
  • invalizii de grupa I, a II-a şi a III-a;
  • participanţii la al II-lea război mondial;
  • pensionarii de vârstă;
  • părinţii care au 3 şi mai mulţi copii;
  • copiii orfani;
  • participanţii la lichidarea consecinţelor avariei de la Cernobîl;
  • cetăţenii Republicii care au participat la conflictele armate în interesul  Republicii - 50 % din costul total al serviciului;
  • cetăţenii care solicită eliberarea repetată a certificatelor de deces pe numele rudelor represate şi ulterior reabilitate sau pentru substituirea celor eliberate anterior.