Ministerul Finanţelor a prezentat pentru consultări publice proiectul de modificare și completare a Legii finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale nr.181. Documentul are drept scop perfecționarea cadrului legal existent în domeniul bugetului și eliminării anumitor deficiențe identificate în procesul implementării legii vizate pe parcursul ultimilor ani. În special, se prevede abrogarea prevederilor privind elaborarea și aprobarea limitelor macrobugetare pe termen mediu, clarificarea unor aspecte vizând redistribuirea alocațiilor bugetare pe parcursul executării bugetului, prioritatea achitării datoriilor cu termen de achitare expirat și altele. Conform proiectului, articolul 49 din Legea finanțelor publice va fi abrogat. Și asta pentru că legiferarea limitelor macorbugetare pe termen mediu se consideră prematur pentru procesul bugetar în Moldova. În schimb, va fi completat art. 48 cu prevederi privind prezentarea Parlamentului spre adoptare a proiectului de lege pentru modificarea unor acte legislative în cazul în  care politica bugetar-fiscală cuprinsă în cadrul bugetar pe termen mediu implică modificarea şi/sau completarea legislaţiei. În prezent, această prevedere există în art. 49. De asemenea, se propune extinderea termenului de raportare privind executarea bugetului public național. Mai exact, conform Legii, Guvernul, până la 15 august, prezintă Parlamentului raportul semianual privind executarea bugetului public național şi a componentelor acestuia pe anul bugetar în curs. Raportul dat implică o analiză amplă și complexă a executării bugetului și a factorilor de risc, care ar putea afecta executarea bugetului anual. Pentru întocmirea calitativă a raportului termenul stabilit nu este suficient. În acest context, se propune extinderea termenului de prezentare Parlamentului a raportului până la 15 septembrie, modificându-se, astfel, art. 47 alin.(1) lit. b). O altă modificare se referă la delimitarea competențelor autorității bugetare și instituției bugetare în ce privește redistribuirea alocațiilor, pentru a evita confuziile în aplicarea redistribuirilor prevăzute la lit. c). Propunerea de a interzice redistribuirile în primul trimestru al anului are drept scop asigurarea premizelor pentru un management financiar bun și încurajarea autorităților/instituțiilor bugetare de a spori credibilitatea propunerilor de buget/bugetelor recent aprobate. Stabilirea datei limită pentru efectuarea redistribuirilor urmărește scopul de a dispune de timp suficient pentru valorificarea alocațiilor redistribuite și va descuraja “absorbția” alocațiilor bugetare excesive. Datoriile cu termen de achitare expirat Art. 67 se completează cu un aliniat noi (11): ”Autoritățile/instituțiile bugetare vor putea efectua plăți curente, doar după achitarea datoriilor cu termen de achitare expirat”. Legea în vigoare reglementează succesiunea stingerii datoriilor expirate aferente împrumuturilor acordate şi/sau recreditate de Ministerul Finanţelor, precum şi a împrumuturilor achitate din contul bugetului de stat conform garanţiei de stat, și anume: suma principală a împrumutului, dobânda şi alte plăţi, penalitatea. În aceste condiții, în cazul recreditării împrumuturilor, precum și emiterii garanțiilor de stat, bugetul de stat este expus unor riscuri de credit semnificative. De exemplu, la 30 iunie 2017, datoria cu termen de achitare expirat la împrumuturile recreditate prin intermediul Ministerului Finanțelor a constituit suma de circa 327,1 milioane de lei, dintre care partea majoră (55%) constituie penalitatea, dobânda și alte plăți de deservire. Astfel, există riscul iminent de neîncasare a acestor mijloace financiare, precum și ratarea veniturilor viitoare dat fiind faptul, că în cazul achitării prioritare a sumei de bază, aceasta nu va putea genera dobânzi în viitor, menținând totodată arierate la plăți de deservire a împrumutului. În scopul îmbunătățirii disciplinei fiscale, a managementului riscurilor bugetar-fiscale, precum și alinierii la practica bancară internațională și națională, se propune modificarea succesiunii stingerii datoriilor menționate în fel următor: penalitatea, dobânda şi alte plăţi, suma principală a împrumutului, efectuându-se precizări respective la art. 80 alin. (5).