De opt ori mai puține case teritoriale de asigurări sociale. Casa Națională de Asigurări Sociale propune spre consultări publice un proiect ce prevede regionalizarea activităţilor de prelucrare a datelor, stabilire a pensiilor şi prestaţiilor sociale tuturor categoriilor de beneficiari. Potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern, optimizarea structurilor teritoriale se va face prin ajustarea la numărul de 5 case teritoriale de asigurări sociale back office, comparativ cu cele 40 existente. Mai mult, în scopul facilitării accesului populaţiei la serviciile acordate, deservirea beneficiarilor de serviciile prestate de CNAS va fi asigurată, în fiecare raion, prin 41 de subdiviziuni front office ale caselor teritoriale. Lista Caselor teritoriale de asigurări sociale:
  • Casa teritorială de asigurări sociale Nord-Est (cu statut de direcţie, cu sediul în Soroca), în care vor activa secţiile de deservire a clienţilor Soroca, Briceni, Donduşeni, Ocniţa, Drochia, Şoldăneşti, Rezina, Floreşti, Edineţ;
  • Casa teritorială de asigurări sociale Nord-Vest (cu statut de direcţie, cu sediul în Bălţi), va include secţiile de deservire a clienţilor Bălţi, Râşcani, Făleşti, Glodeni, Sângerei, Teleneşti, Ungheni, Nisporeni;
  • Casa teritorială de asigurări sociale Centru (cu statut de direcţie, cu sediul în Orhei), în care vor activa secţiile de deservire a clienţilor Orhei, Criuleni, Dubăsari, Călăraşi, Străşeni, Hânceşti, Căuşeni, Anenii Noi;
  • Casa teritorială de asigurări sociale Sud (cu statut de direcţie, cu sediul în Ialoveni), cu secțiile de deservire a clienţilor Ialoveni, Ştefan Vodă, Comrat, Ceadâr-Lunga, Taraclia, Cimişlia, Basarabeasca, Cahul, Vulcăneşti, Cantemir și Leova;
  • Casa teritorială de asigurări sociale Chişinău (cu statut de direcţie, cu sediul în sectorul Botanica), va include secţiile de deservire a clienţilor Botanica, Ciocana, Centru, Buiucani și Râşcani.
În cadrul fiecărei case teritoriale vor activa conducerea, secţia stabilirea pensiilor şi alocaţii sociale, secţia stabilirea prestaţiilor sociale, secţia verificarea corectitudinii stabilirii pensiilor, alocaţiilor şi prestaţiilor sociale și personalul de deservire. De asemenea, se va reduce efectivul-limită al aparatului central al CNAS de la 394 de unități la 244. Și efectivul-limită al caselor teritoriale de asigurări sociale va fi micșorat de la 944 de unităţi la 564. Componența Consiliului de Administrație Activitatea Casei Naţionale va fi supravegheată de către Consiliul de Administraţie - un organ format din 12 persoane, componenţa nominală a căruia este aprobată de Guvern şi include 1 preşedinte şi 11 membri. Membrii Consiliului vor fi reprezentanţi ai Guvernului, patronatului, sindicatelor şi ai organizaţiilor de pensionari, înaintaţi în funcţia de membri ai Consiliului pe principiul de proporţionalitate, după cum urmează:
  • trei reprezentanţi ai Guvernului;
  • trei reprezentanţi ai patronatului, desemnaţi de către Confederaţia Naţională a Patronatului din Republica Moldova;
  • trei reprezentanţi ai sindicatelor, desemnaţi de către Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Republica Moldova;
  • doi reprezentanţi ai pensionarilor, desemnaţi de organizaţiile naţionale ale pensionarilor.
Membrii Consiliului vor fi desemnaţi pe o perioadă de 4 ani. Pe durata exercitării mandatului, preşedintele şi membrii Consiliului pot fi revocaţi de către cei care i-au numit, respectiv, desemnat. În cazul încetării mandatului, ca urmare a revocării, a demisiei sau a decesului, vor fi numite, respectiv desemnate, alte persoane până la expirarea mandatului iniţial, fără emiterea unei noi hotărâri de Guvern, în termen de cel mult trei luni. Forma de activitate a Consiliului este şedinţa, care se consideră deliberativă dacă la ea participă 2/3 din membri. Şedinţele Consiliului se convoacă la iniţiativa preşedintelui Casei Naţionale, în funcţie de necesitate, dar nu mai rar de o dată în trimestru. Deciziile Consiliului se adoptă cu majoritatea de voturi ai membrilor lui prezenţi la şedinţă. În cazul parităţii de voturi, cel al preşedintelui Consiliului este decisiv. La şedinţe pot participa cu vot consultativ specialişti în domeniul asigurării sociale din partea Guvernului, sindicatelor şi patronatelor. Potrivit autorilor, modificările propuse au fost generate de reformarea sistemului de pensii în Republica Moldova, similitudinea proceselor de stabilire şi plată a prestaţiilor sociale, implementarea serviciilor electronice (e-Cerere), unificarea rapoartelor privind plăţile salariale şi impozitele aferente, necesitatea optimizării proceselor interne ale CNAS etc.