Este pasionat de afaceri online și, în mai puțin de opt luni, a reușit să obțină profituri de peste 100 de mii de dolari pe Amazon. Este vorba de Iulian Alexa, cel care a studiat de sine stătător tematica Amazonului și a elaborat propriile mecanisme de creștere a vânzărilor online. Un an în urmă, a lansat cu success prima platformă și comunitate a antreprenorilor care sunt antrenați în mediul online – Sales Zone. Acum, sfaturile sale le oferă începătorilor și oamenilor de afaceri din străinătate, dar și din Moldova. Ce vând moldovenii, câți bani se câștigă din produsele comercializate online și care sunt riscurile acestui business, aflați din interviu. BizLaw: Ce reprezintă Amazon? Când a fost inițiată și lansată această ”afacere”? Care a fost primul produs vândut și cu cât? Iulian Alexa: Este o platformă de vânzări utilizată atât de cei care au nevoie de produse, cât și de cei care doresc să comercializeze ceva la nivel internațional. Afacerea a fost fondată de Jef Bezzos în 1994, acesta având succes în activitatea sa de vicepreședinte al unui hedj-fond. Dar, la un moment dat a decis să se lanseze în online. Primul produs vândut - o carte de programare, a fost vândută la 3 aprilie 1995. BizLaw: Ce produse vând antreprenorii din Moldova? Iulian Alexa: Cei mai mulți antreprenori din Moldova vând produse din China sau alte state unde există producție ieftină. Dar, avem și companii locale care produc și vând pe Amazon. De exemplu, haine sau vazoane pentru flori. Problema pieței locale este capacitatea mică de producție și costurile mari. BizLaw: Care sunt temerile companiilor locale în lansarea pe Amazon?  Iulian Alexa: Nu este vorba despre temeri atât cât e vorba despre necunoștere. Pentru multe companii sau persoane, care află despre posibilitățile pe care le oferă această platformă, este un șoc. Ce fac zi de zi antreprenorii locali? Luptă pe o piață mică și încearcă să supraviețuiască în condițiile oferite. Foto Interviu Amazon 2BizLaw: Ce oferă Amazon în acest sens Iulian Alexa: Orice companie care își dorește o extindere, înțelege că asta presupune și niște costuri. Dacă vorbim despre comerț, primele cheltuieli considerabile vin din localuri, personal, cheltuieli curente. Vânzările online presupun necesitatea unei platforme. Și multe branduri au magazinele online care permit să faci comandă din orice colț al lumii și să primești produsul la tine acasă. Amazon reprezintă platforma, ca și instrument, gata de lucru în orice moment. Și mai mult decât atât, el are ceea ce este cel mai important pentru orice business, potențialii clienți, care sunt în căutare de produse. BizLaw: Avantajele sunt vizibile, dar care sunt riscurile, mai ales la început, și cum pot fi depășite? Iulian Alexa: Riscurile țin, în mare parte, de corectitudinea pordusului ales, de promovarea acestuia și, în cele din urmă, vânzarea lui. Asta presupune că ai putea să te lansezi și să vinzi produsele într-o perioadă prea mare de timp și la un preț care nu va acoperi toate cheltuielile. BizLaw: Ce se vinde sau ce poate fi cumpărat pe Amazon? Iulian Alexa: Apoapre orice. Și cu cât avansăm în timp, cu atât mai multe categorii de produse pot fi găsite acolo, mai puțin automobile sau excursii. BizLaw: Care sunt țările în care este cea mai utilizată această platformă?  Iulian Alexa: În prezent, Statele Unite sunt pe primul loc. Apoi țările din Europa, ca Marea Britanie, Germania, Franța, Spania, Italia etc., și mai puțin în Asia. BizLaw: Moldova unde s-ar afla în top sau câți ani trebuie să treacă pentru a ajunge în rândul țărilor cu vânzări semnificative pe Amazon? Iulian Alexa: Țara noastră se află undeva foarte aproape de coada listei. Și pentru ca să ajungă undeva în top, va mai fi nevoie de un pic de timp. Nu suntem poporul cu cele mai mari tendințe de a face cumpărăturile online. Însă, acesta nu este un motiv să nu fim cei care fac vânzări în online. Și nu doar local, dar și internațional. BizLaw: De ce moldovenii nu utilizează Amazon pentru cumpărături? Ce-i face să fie reticenți, poate experiențele anterioare neplăcute? Iulian Alexa: Utilizează, dar destul de puțin. Pentru multe produse costul de livrare este destul de mare. Însă, odată cu creșterea numărului de vânzători din Moldova, sperăm să apropiem posibilitățile Amazonului de așteptările clienților. Calitatea produselor pe Amazon este una de invidiat. Însăși platforma este construită în așa fel încât să nu permită sellerilor cu o calitate joasă a produselor să poată face business acolo. Orice feedback negativ din partea unui client te aruncă din această afacere foarte repede. BizLaw: Cât poate câștiga un vânzător pe Amazon? Iulian Alexa: Oricât își dorește. Și astea nu sunt doar vorbe. În Moldova avem persoane care fac vânzări de câteva zeci de mii de dolari pe lună sau chiar câteva sute de mii. Acum câteva luni, în cadrul unui forum de vânzări online, am avut invitați care fac vânzări de peste 5 milioane de dolari pe lună. BizLaw: Câți ani trebuie să treacă, câtă muncă trebuie depusă pentru a ajunge la un astfel de rezultat? Iulian Alexa: Unii au ajuns la aceste rezultate în 3-4 ani. BizLaw: Care sunt posibilitățile? În Moldova, care sunt șansele să câștigi din vânzările pe Amazon? Iulian Alexa: În medie, între 20 și 50% din preț. În Moldova, sunt exact aceleași șanse ca oriunde în altă parte. Asta este din motiv că sellerii din Moldova fac vânzările pe piața din America, acolo unde le fac și acești milionari. BizLaw: Mai sus, ați vorbit despre un Forum de vânzări online. Povestiți-ne mai multe. Iulian Alexa: În parteneriat cu Asociația Oamenilor de Afaceri din Moldova, am organizat Forumul comerțului online, la care a fost prezent Primul Ministru și Ministru Economiei, și la care am discutat despre posibilitatățile ce le oferă online-ul pentru business. Câteva dintre ele ar fi flexibilitatea, accesul de oriunde și transparența afacerilor. BizLaw: Care a fost/este feedbackul participanților? Așteptările le-au fost satisfăcute? Iulian Alexa: Feedbackul participanților a fost unul foarte bun, iar evenimentul - peste așteptările tuturor. Întrebările cele mai frecvente au fost cele legate de produsele sugerate spre vânzare și metodele cele mai eficiente de promovare. BizLaw: Ce presupun cursurile organizate de Sales Zone? Iulian Alexa: Tot mai multă lume prezintă interes față de vânzările online. Ceea ce ne propunem prin aceste cursuri este să oferim cea mai importantă informație înainte de lansare, pe care trebuie să o cunoască fiecare seller pe Amazon. BizLaw: Care sunt cele mai des întâlnite greșeli ale începătorilor? Iulian Alexa: În primul rând, dorința de a începe rapid. Și odată cu asta, fac multe greșeli. Amazonul este o platformă globală și cu multe cerințe. Iar acestea cresc de la o zi la alta. Astăzi, nu mai este la fel de ușor ca acum ceva ani să te lansezi. Evident, efortul merită energia. BizLaw: Cum să faci față provocărilor în condițiile în care numărul celor care vor să facă bani, inclusiv pe Amazon, este destul de mare? Cum să ieși din tipare și să reușești? Iulian Alexa: Cel mai important este să alegi corect produsul și să faci promovarea după toate regulile care se oferă la curs. Cei mai mulți cedează sau au insucces din motiv că nu respectă niște condiții simple, dar foarte importante pentru Amazon. BizLaw: De câți ani e nevoie ca vânzările/cumpărăturile pe Amazon să devină o normalitate în Moldova? Iulian Alexa: Vânzările pe online sunt o normalitate pentru noi. Deci, nu e pricipial să fie de pe Amazon făcute. Amazon pentru noi, astăzi, este o oportunitate de a vinde. Asta permite să ieșit pe o piață imensă, la nivel mondial, făcând afaceri de aici, din Moldova. BizLaw: Sunt suficienți de pregătiți/interesați moldovenii de un astfel de business? Iulian Alexa: Sunt foarte interesați. Cât despre pregătire, la acest capitol muncim acum, crescând o comunitate mare și sănătoasă a vânzătorilor pe Amazon și nu doar. BizLaw: De ce e nevoie pentru a te lansa? Iulian Alexa: Răbdare și consecvență. Desigur, sunt necesare resurse financiare pentru a procura produsele ce ulterior vor fi vândute pe Amazon. Dar, ceea ce este cel mai important, după mine, este spiritul de antreprenor. Cei care își doresc rezultatul, caută mijloace. Ceilalți caută scuze de ce nu le-a reușit. Și, paradoxal, le găsesc. BizLaw: Trei sfaturi pentru începători. Iulian Alexa: Nu te grăbi la alegerea produsului. Fii atent la orice detaliu. Ai grijă la comunicarea cu clienții, inclusiv și cei nemulțumiți. Fii pregătit de orice provocare, exact ca și în orice business clasic. Mai multe detalii despre instruiri, găsiți pe Sales Zone.