Potrivit informațiilor oferite de Inspectoratul național de patrulare (INP), în prezent, polițiștii din Republica Moldova folosesc două tipuri de echipamente pentru măsurarea vitezei autoturismelor. La mașinile ”capcană” este instalat echipamentul ”АвтоУраган”. Cum funcționează acesta și ce reguli trebuie să respecte inspectorii de patrulare, vedeți aici. Totodată, angajații INP utilizează pentru măsurarea vitezei radarele ”Iskra”. Astfel de echipamente sunt instalate pe automobilele care sunt marcate cu însemne distinctive. Conform Ordinului numărul 45 al MAI, din anul 2010, supravegherea traficului rutier cu utilizarea autovehiculelor poate fi deschisă (obişnuită) şi mixtă. Controlul deschis se efectuează de către inspectori cu automobile şi motociclete vopsite în mod special. Controlul mixt se efectuează concomitent cu ajutorul a două automobile, unul dintre care este amenajat special şi dispune de semne distinctive, iar altul este obişnuit. Documentul mai prevede că mijloacele de măsurare a vitezei de deplasare și alte mijloace tehnice speciale sunt utilizate în conformitate cu instrucţiunile metodice privind modul folosirii acestora (elaborate de uzina producătoare). Se interzice utilizarea mijloacelor de măsurare, ce n-au trecut verificarea metrologică sau care au certificate de verificare cu termenul expirat. La exploatarea mijloacelor tehnice speciale este admis efectivul care a studiat instrucţiunile de exploatare şi care a susţinut colocviile privind regulile de utilizare a tehnicii respective, cu eliberarea certificatelor corespunzătoare. Autovehiculul pe care este montat sistemul va fi folosit atât ziua, cât şi noaptea, din mers sau în staţionare, de către operatori atestaţi. Activitatea se va desfăşura zilnic pe 2-3 schimburi, pe drumurile unde s-au produs accidente cu consecinţe grave, în baza unui grafic lunar care va fi modificat în funcţie de evoluţia situaţiei operative. Operatorul este obligat:
  • să poziţioneze autovehiculul în afara părţii carosabile, fără a încălca regulile de circulaţie;
  • să stabilească viteza ce constituie contravenţie ţinând cont de toleranța de 10 km/h, având în vedere viteza maximă admisă pe sectorul de drum respectiv şi categoria din care face parte autovehiculul;
  • să regleze camera video în aşa fel încât sa se efectueze încadrarea corectă în imagine a autovehiculelor față de care se face determinarea vitezei;
  • să filmeze toate încălcările regulilor de circulaţie, atunci când în intervalul de timp afectat sancţionării nu are posibilitatea să ia măsurile legale;
  • să ia masuri de sancţionare împotriva tuturor abaterilor filmate prin procedura întocmirii procesului-verbal de contravenţie în lipsa conducătorului auto;
  • să menţioneze în registrul de evidență toate încălcările normelor rutiere înregistrate de echipament;
  • să aibă asupra lui în timpul serviciului, atestatul de verificare metrologică al echipamentului, documentele de identitate personale, ale autoturismului, pe cele de constatare şi registrul de evidență a abaterilor.
În același timp, este interzisă:
  • folosirea echipamentului video de către personal neautorizat sau cu atestat de verificare metrologica expirat;
  • utilizarea echipamentului pentru măsurarea vitezei la procedura ”din mişcare”, de către conducătorul auto;
  • folosirea la o distanță mai mică de 1 km fata de aeroporturi şi heliporturi;
  • folosirea autovehiculelor pe care este instalat sistemul la activităţi exclusiv de patrulare;
  • depănarea sistemului de către persoane neautorizate şi orice altă intervenţie care conduce la ruperea sigiliilor metrologice;
  • folosirea echipamentului în alte condiţii decât cele prevăzute în documentaţia tehnică;
  • lăsarea nesupravegheată a autovehiculelor pe care sunt montate echipamente de supraveghere sau parcarea în alte locuri decât garajele asigurate.
Constatarea contravenţiilor privind depăşirea vitezei Constatarea contravenţiilor la regimul de viteză se efectuează prin filmarea sau fotografierea numărului de înmatriculare sau înregistrare montat în partea din față sau spate a autovehiculului. Procesul-verbal cu privire la contravenţie se încheie după oprirea contravenientului ori la sediul secţiei poliţiei rutiere după prelucrarea datelor. Constituie contravenţie conducerea unui autovehicul cu o viteză mai mare decât cea maximă admisă pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus. La stabilirea vitezei ce constituie contravenţie se va avea în vedere viteza maximă admisă + 11 km pe sectorul de drum respectiv şi categoria din care face parte autovehiculul filmat. Agentul constatator poate opri cel mult 1-2 autovehicule ale căror conducători au încălcat regimul legal de viteză, în afara părţii carosabile, iar acolo unde nu există condiţii, cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, pe acostament sau lângă bordură ori în spaţiile de parcare. După oprirea unui autovehicul, agentul constatator trebuie să comunice conducătorului motivul opririi, viteza înregistrată, măsurile prevăzute de lege pentru fapta comisă, indicându-i, totodată, să aştepte în autovehiculul propriu întocmirea documentelor de constatare (numai la solicitarea conducătorului auto i se va demonstra viteza de deplasare). La procedura filmării abaterilor ”din mişcare", se interzice oprirea autovehiculelor care circulă pe sensul opus de deplasare al autovehiculului politiei rutiere. La procesul-verbal de constatare a contravenţiei în mod obligatoriu se anexează probele acumulate referitoare la încălcarea comisă (foto, video).