După lungi căutări, se pare că autoritățile au identificat un sediu pentru Judecătoria Chișinău. Instanța ar putea să se mute în clădirea în care se află, în prezent, Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului - pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, nr. 162. Potrivit unui proiect de hotărâre a Guvernului, Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului va transmite din gestiunea sa Ministerului Justiției, cu titlu gratuit, două construcții, un garaj și un teren aferent, situate pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, nr. 162. Clădirea cu o suprafață de aproximativ 2.000 de m2 ar putea să fie reconstruită pentru a asigura funcționarea Judecătoriei Chișinău, într-un sediu unic pentru toți cei 154 de judecători. Autorii proiectului susțin că activitatea Judecătoriei Chișinău într-un sediu unic va asigura utilizarea eficientă a fondurilor publice. Potrivit Studiului de fezabilitate privind optimizarea hărții instanțelor judecătorești, costul pentru construcția unui nou sediu pentru judecătoria Chișinău este de 519 euro/m2, iar pentru renovare ar fi nevoie de doar 285,2 euro/m2. Astfel, renovarea construcției identificate, potrivit documentaţiei de Proiect-tip a unei clădiri pentru instanţele judecătorești din Republica Moldova şi standardele europene, va oferi posibilitatea de a economisi circa 45% din costul total estimat pentru construcția unei clădiri noi pentru Judecătoria Chișinău. Autorii inițiativei mai menționează că, până în prezent, în municipiul Chișinău nu a fost identificat un teren care ar corespunde necesităților pentru construcția unei clădiri noi pentru Judecătoria Chișinău. Cerințele înaintate pentru construcțiile cu astfel de destinație sunt:
  • amplasarea clădirii judecătoriei pe teritoriul municipiului trebuie efectuată în corespundere cu planul general și documentele teritoriale ale acestuia;
  • dimensiunile lotului pentru clădirea judecătoriei se determină reieșind din
  • particularitățile construcțiilor din vecinătatea, în care se presupune amplasarea clădirii judecătoriei, ținând cont de zona în care este amplasat lotul și specificul construcțiilor în fiecare zonă, asigurarea deservirii tehnice a clădirii pe perimetrul său, asigurarea accesului automobilelor, inclusiv cu destinație specială pentru asigurarea prevenirii și stingerii incendiilor;
  • planul general al lotului trebuie să includă, în afara zonei principale, încă două zone funcționale: comună (de repartizare) și de serviciu (curtea internă). Zona comună trebuie să adere la intrarea principală în clădirea judecătoriei. La sistematizarea acesteia trebuie prevăzute: legătura comodă cu stațiile transportului public, parcări pentru transportul personal al colaboratorilor și vizitatorilor, căi de acces pentru pietoni cu lățimile și pantele, care să asigure accesibilitatea teritoriului și a clădirii judecătoriei pentru persoanele cu dizabilități/necesități speciale, care se deplasează în fotolii rulante, spații amenajate pentru vizitatori;
  • demisiunea parcării pentru transportul personal auto se recomandă a se determina reieșind din calculul: nu mai puțin de 1 loc pentru automobil la 15 colaboratori. Numărul locurilor pentru automobilele vizitatorilor se determină în dependență de nivelul de automobilizare a centrului populat (al localității), determinat pentru perioada de calcul. Din numărul total de locuri la parcare, 10% trebuie prevăzute pentru mijloacele de transport ale persoanelor cu dizabilități;
  • zona de serviciu (curtea internă) trebuie alăturată unei intrări speciale în clădirea judecătoriei pentru persoanele în privința cărora s-au dispus măsuri procesuale de constrângere, sau au fost condamnate. Aceasta trebuie să aibă o intrare amenajată și dotată pentru transportul special, îngrădire separată cu înălțimea nu mai mică de 2,5 m care ar exclude accesul persoanelor străine pe teritoriul curții de serviciu, precum și urmărirea din stradă a evenimentelor din curte. În zona de serviciu trebuie prevăzut loc pentru garajul automobilelor de serviciu și un sector pentru instalarea colectoarelor de deșeuri.