Proiectul de lege privind auditul situațiilor financiare, aprobat de Guvern, conține prevederi clare referitor la eliberarea și retragerea certificatului de audit. Potrivit documentului, persoana care a susţinut examenul pentru obținerea calificării profesionale a auditorului primeşte certificat de calificare al auditorului. Termenul de valabilitate al certificatului este nelimitat. Acesta se eliberează de Consiliul de supraveghere publică a auditului, în termen de până la 15 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de către Comisia de certificare a auditorilor. Decizia se adoptă în termen de până la 15 zile lucrătoare de la data susţinerii examenului şi cuprinde:
  • stema de stat;
  • serie şi număr;
  • numele şi prenumele titularului;
  • denumirea organului emitent;
  • numărul şi data deciziei Comisiei de certificare a auditorilor;
  • semnătura preşedintelui şi a secretarului Comisiei de certificare a auditorilor;
  • numărul individual al auditorului;
  • data înregistrării certificatului;
  • fotografia titularului;
  • ştampila Consiliului de supraveghere publică a auditului.
Retragerea certificatului de calificare a auditorului Certificatul de calificare al auditorului se retrage de către Consiliu în cazul în care:
  • certificatul a fost primit prin prezentarea unor documente false ori a fost depistată neautenticitatea datelor din documentele prezentate, de la data adoptării deciziei de retragere;
  • titularul certificatului a fost recunoscut vinovat de comiterea cu intenție a unei infracțiuni, de la data la care hotărârea judecătorească devine irevocabilă;
  • titularul certificatului este sancționat în temeiul art. 42 alin. (2) lit. e), de la data adoptării deciziei de sancționare.
Decizia de retragere a certificatului de calificare al auditorului se aduce la cunoştinţa titularului de către Consiliu în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării. Persoana, căreia certificatul de calificare al auditorului i s-a retras pentru că a prezentat documente false, este în drept să susţină examenul pentru obținerea calificării profesionale de auditor peste 5 ani de la data adoptării deciziei de retragere a certificatului. Suspendarea activităţii auditorului Activitatea auditorului se suspendă de Consiliu în cazul în care auditorul:
  • deţine o funcţie publică incompatibilă, conform legislaţiei, cu efectuarea auditului și depune o înștiințare de suspendare a activității din data constatării incompatibilității;
  • depune o înștiințare de suspendare a activităţii, din data depunerii acesteia sau o dată ulterioară;
  • este sancționat în baza art. 42 alin. (2) lit. d), din data adoptării deciziei.
Dacă auditorul deține o funcție incompatibilă sau a solicitat suspendarea activității, el trebuie să înștiințeze în scris Consiliul despre suspendarea activităţii în calitate de auditor. Încetarea activităţii auditorului Activitatea auditorului încetează:
  • de la data depunerii de către auditor a înștiințării de încetare a activității sau o dată ulterioară;
  • de la data retragerii certificatului de calificare al auditorului în temeiurile prevăzute la art. 12 alin. (1);
  • ca urmare a decesului auditorului.
Dacă dispar condiţiile care au condus la suspendarea activităţii auditorului, acesta îşi poate relua activitatea. În termen de 30 de zile, acesta trebuie să înştiinţeze Consiliul despre reluarea activităţii.