Autor: Corina Oprea, avocat, Casa de avocatură ”Efrim, Roșca și Asociații” Zilnic, pe Facebook sunt încărcate în jur de 350 de milioane de fotografii, iar pe Instagram în jur de 89 de milioane. Exact. În fiecare zi! Acest secol este cu fiecare minut mai digitalizat, mai public, mai dinamic. Privit foarte îngust, cum ar putea rețelele sociale să se intersecteze cu legea? Or și mai bine, cum postările ar putea încălca o lege, or drepturile altei persoane? Se pierde instantaneu tot “amuzamentul” virtual, în momentul în care ați pășit linia roșie a legii. Precizez, o postare – foto sau video, care prejudiciază pe cineva, fură dreptul de autor, prejudiciază marca comercială, atentează la viața privată a cuiva și lista poate continua.

Sunt legi, convenții, directive, amendamente, care le prevăd pe toate în detaliu - dreptul la viață privată, dreptul la libertate de exprimare, drepturi de autor. Nu-mi propun să fac o incursiune prin toate în a vă hrăni cu definiții. Combinația și limita între aceste drepturi, la scară virtuală – să-i dăm curs!

  1. De câte ori citiți secțiunea “Termeni și Condiții” înainte să tastați butonul “Accept”? Ei bine, practica arată că majoritatea oamenilor, circa 89%, nu citesc termenii generali de funcționare a unui site. De cele mai dese ori, site-urile își rezervă un spectru foarte larg de drepturi, limitându-vă considerabil. Cu titlu de exemplu, multe dintre rețelele sociale, atunci când vă faceți un cont, vă zic expres că cedați drepturile de autor pentru fotografiile pe care le încărcați pe cont. Exprimându-vă acordul, acestea își iau dreptul de a vă prelua pozele, de a le folosi în campanii de promovare necomerciale.

  2. Dacă încărcați o poză în care se văd și alți oameni, pe care nu-i cunoașteți (care în acel moment nu își exercită atribuții publice), și care ajunge să atingă intimitatea acelor persoane, păi, s-ar putea să fiți tras la răspundere. CUM? Această situație este un exemplu autentic de încălcare a dreptului la o viață privată. Este imperativ să faceți distincție între libertatea de exprimare și atingerea onoarei, demnității, reputației profesionale și vieții private. Acestea din urmă trebuie să fie în balanță și nu una peste cealaltă. Instanțele judecătorești din UE au stabilit clar că rețeaua de socializare este un spațiu public, iar fiecare utilizator este responsabil de content-ul pe care îl face public. În aceste circumstanțe, puteți fi chemat în judecată de către un reclamant căruia i-ați prejudiciat onoarea, cinstea sau demnitatea, reputația profesională, printr-un comentariu, publicând o poză cu persoana în cauză, or dedicându-i o postare denigratoare. În acest caz, puteți fi obligat, de către instanța de judecată, să dezmințiti/scoateți/ștergeți postarea, care a fost obiectul litigiului, și să despăgubiți daunele morale pe care le-a suportat reclamantul.

E bine să știți că, în Republica Moldova, tot ce se publică în mediul online servește drept probă în instanța de judecată.

  1. Angajații care răspund de pagina oficială a unei companii sau instituții, pe o rețea de socializare, nu au dreptul să distribuie opinii sau idei personale, or să folosească contul pentru scopuri personale. Postările trebuie să aibă un caracter strict determinat de angajator or instituția publică. În cazul în care salariatul își depășește atribuțiile pe acest segment, riscă să fie sancționat.

  2. Atenție maximă la drepturile de autor și mărci comerciale. Este interzis să preluați și să distribuiți lucrări care sunt protejate de drepturile de autor, fără a indica sursa. Toate rețelele sociale au o politică aparte destinată drepturilor de autor și mărcilor comerciale, și dacă sunteți depistat că ați preluat conținutul cuiva (fotografie, text, lucrare, video, muzică), fără a indica sursa, or dacă folosiți o marcă comercială ce nu vă aparține și o distribuiți pe social media, oricine vă poate raporta prin intermediul motoarelor de “report infriging”. Deseori, administratorii paginii vor șterge singuri sau va vor cere să scoateți conținutul litigios. Facebook INC are o politică foarte dură la acest capitol și reacționează destul de prompt. Veți “scăpa” ușor dacă veți fi rugat să ștergeți postarea or, în astfel de situații, puteți fi chemat în fața unei instanțe de judecată.

Chiar dacă social media are sute de milioane de utilizatori, postările sunt monitorizate și, cu prima abatere, sunt raportate. Un “time-line” rațional și legal nu vă va aduce neplăceri în plus. Atenție la consumul și distribuția virtuală, uneori “funny” poate fi ilegal!