Eliberarea actelor de identitate va putea fi făcută și prin intermediul unui reprezentant al solicitantului documentelor. Un proiect de modificare a Regulamentului cu privire la eliberarea actelor de identitate și evidență a locuitorilor Republicii Moldova a fost aprobat de către Guvern, în ședința de miercuri. Eliberarea actelor, prin intermediul reprezentantului solicitantului, se va face în situații speciale. Astfel, potrivit proiectului, se va admite depunerea cererii de eliberare a actelor de către alte persoane, în următoarele cazuri:
  • în cazul minorilor, al persoanelor lipsite de capacitatea de exercițiu sau cu capacitatea de exercițiu limitată, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al acestora, cu condiţia prezenţei obligatorii a persoanei reprezentate;
  • în cazul copiilor separați de părinți, asupra cărora nu a fost instituită tutela ori curatela sau care sunt beneficiari ai serviciilor sociale de plasament (casă de copii de tip familial, casă comunitară, centru de plasament temporar, alte tipuri de instituții rezidențiale), cererea se depune de către autoritatea tutelară sau, respectiv, de administraţia instituţiei în cauză, cu condiţia prezenţei obligatorii a persoanei reprezentate;
  • în cazul persoanelor imobilizate, al persoanelor aflate la tratament prin constrângere, al persoanelor aflate în arest preventiv sau în detenţie, cererea pentru eliberarea buletinului de identitate sau a permisului de ședere poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție;
  • în cazul persoanelor imobilizate şi pentru care prelevarea amprentelor digitale nu este obligatorie sau este imposibilă, cererea pentru eliberarea pașaportului sau a documentului de călătorie poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție;
  • în situațiile în care persoana este internată într-o instituție medicală și se află în stare gravă (inconștientă, în comă), actul de identitate se eliberează la cererea persoanei care acționează în interesul acesteia: membru de familie, rudă, iar în lipsa acestora, în urma demersului administrației publice locale sau al instituției medicale în cauză;
  • în cazul persoanelor cu tulburări psihice (boli mintale sau deficiențe mintale), aflate la întreținere în instituțiile psihoneurologice, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituției respective.
La solicitarea buletinului de identitate, ce conține mijloacele semnăturii electronice şi certificatele cheilor publice, nu se admite depunerea cererii prin reprezentant. În același timp, în document se menționează că se atestă multiple cazuri de atribuire repetată a numărului de identificare de stat al persoanei fizice (la traversarea frontierei de stat în baza pașaportului cetățeanului străin, la transcrierea actelor de stare civilă, etc.). Astfel, pentru evitarea sau, după caz, soluționarea acestor situații, s-a propune completarea listei documentelor necesare pentru eliberarea actelor de identitate, cu pașaportul cetățeanului străin, care se va cere în cazul în care solicitantul va declara că deține și cetățenia statului respectiv. Prezentarea acestui document va asigura posibilitatea identificării corecte a persoanelor cărora li s-au atribuit IDNP-uri multiple și actualizarea informației respective în Registrul de Stat al Populației. Anterior, reprezentanții CRIS Registru (în prezent Agenția Servicii Publice) au declarat că pentru cetățenii din stânga Nistrului va fi efectuată atribuirea repetată a IDNP-ului și vor fi înregistrați în Registrul de stat al populației. Și asta pentru că majoritatea cetățenilor din regiunea transnistreană este identificată în baza actelor emise de pretinsele autorități din stânga Nistrului, care sunt în afara legii. La fel, cetățenii din raioanele de est se identifică în baza pașapoartelor străine, pentru că dețin cetățenia Rusiei, Ucrainei și a altor state, și există divergențe în ceea ce privește datele din actele naționale și cele emise de alte autorități. În cazul în care persoana va declara că deține cetățenia altui stat, dar nu va prezenta pașaportul statului respectiv, informația despre acesta nu se va înregistra în Registrul de stat al populației. În acestă situație, cetățeanul nu va fi obligat să prezinte acel pașaport. Totuși, atunci când cetățeanul Republicii Moldova, la depunerea cererii pentru eliberarea buletinului de identitate sau a pașaportului, va declara că deține cetățenia altui stat și va prezenta pașaportul eliberat de autoritățile statutului respectiv, informația privind datele personale ale acestuia precum numele, prenumele, data nașterii, cetățenia și datele pașaportului, vor fi introduse în cererea-chestionar. Această informație se va stoca numai în Registrul de stat al populației și nu se va reflecta în actele de identitate naționale.