Autoritatea vamală ignoră principiul determinării transparente a valorii în vamă și stabilește valori ”fictive” în baza unor acțiuni ”arbitrare”. Avocatul unei companii susține că, de aproape un an, Biroul Vamal Centru aplică metoda de rezervă de determinare în vamă a valorii mărfurilor importate. Acesta susține că, inițial, majorările erau nesemnificative. Ulterior, însă, valoarea în vamă a mărfurilor, respectiv plățile vamale, au ajuns să fie majorate cu 200-300% fără ca autoritatea vamală să emită o decizie motivată, fiind astfel încălcat dreptul importatorului la o protecție jurisdicțională efectivă. Potrivit avocatului, de fiecare dată autoritatea vamală majorează cuantumul plăților vamale în lipsa suspiciunilor de fraudă, pe simplu motiv că mărfurile originare din Turcia sau China ”prezintă risc de subevaluare”. Apărătorul susține că autoritatea vamală nu-l informează pe importator despre motivele pentru care s-a luat decizia de majorare a valorii în vamă a mărfii. Mai mult, autoritatea vamală nu adoptă o decizie motivată care, în sensul reglementărilor internaționale, ar conține justificarea acțiunilor autorității. El afirmă că ”actul de inspecție”, pus în aplicare de autoritatea vamală, nu este prevăzut de actele legislative și nu poate substitui o decizie motivată. Avocatul a depus o sesizare la Curtea Constituțională prin care cere exercitarea controlului constituționalității dispozițiilor:
  • articolului 8 alin. (5) din Legea cu privire la tariful vamal, în partea ce ține de sintagmele: ”la cererea declarantului” și ”de a declara recurs fără penalizare”;
  • articolului 8 alin. (6) din Legea cu privire la tariful vamal, în partea ce ține de sintagmele: ”la cererea scrisă a declarantului” și ”în termen de o lună”.
De asemenea, avocatul cere verificarea mai multor prevederi din Regulamentul privind modul de declarare a valorii în vamă. Firma, care se judecă cu Biroul Vamal Centru, a fost înființată de 4 cetățeni români și asigură cu locuri de muncă aproape 180 de persoane. În trei ani de activitate, compania a plătit impozite în valoare de peste 121 de milioane de lei, cifra de afaceri pentru perioada anilor 2014-2016 constituind circa 446 de milioane de lei. Nu este prima dată când importatorii se plâng de carențele normelor legale cu privire la determinarea valorii în vamă a mărfurilor importate. Anterior, asociațiile de business au declarat că determinarea valorii pentru aceeași marfă diferă de la un punct de trecere al frontierei la altul. Aceștia susțin că vameșii nu aplică un criteriu clar și transparent atunci când determină valoarea mărfii importate.