Conform Instrucțiunii privind evidența contribuabililor, publicată ieri în Monitorul Oficial, contribuabilii se iau în evidență fiscală în baza:
  • informației prezentate în format electronic de către entitățile abilitate cu dreptul de înregistrare de stat – pentru persoanele juridice, întreprinzătorii individuali și organizațiile necomerciale;
  • cererii persoanelor indicate în Instrucțiune;
  • fișei de înregistrare a gospodăriei țărănești (de fermier).
Organizaţii sindicale primare la cererea de atribuire a codului fiscal vor anexa:
  • certificatul eliberat de organul sindical ierarhic superior privind înregistrarea organizaţiilor sindicale primare, centrelor sindicale ramurale teritoriale, centrelor interramurale teritoriale care dobândesc drepturi şi obligaţii de persoană juridică;
  • copia actului de identitate al persoanei împuternicite care prezintă documentele, precum și a administratorului acestuia.
Persoanele juridice constituite în baza actelor normative vor anexa:
  • copia actului normativ care constată faptul constituirii;
  • copia actului prin care se aprobă regulamentul sau statutul persoanei juridice;
  • copia extrasului din Registrul unităţilor de drept prin care se confirmă că persoana juridică este luată în evidenţa de stat;
  • copia documentului prin care se confirmă numirea în funcţie a persoanei care prezintă documentele.
Persoanele străine constituite în baza tratatelor internaţionale ratificate de Republica Moldova vor mai prezenta:
  • copia acordului sau a tratatului, publicat în ediţia oficială specială a Monitorului Oficial al Republicii Moldova;
  • certificatul de confirmare a sediului, eliberat de Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene reprezentanţelor (oficiilor) sau filialelor instituţiilor internaţionale care sunt acreditate de organul respectiv;
  • certificatul de confirmare a sediului eliberat de Ministerul Economiei şi Infrastructurii reprezentanţelor companiilor străine implementatoare a proiectelor de asistenţă tehnică;
  • copia pașaportului persoanei cu statut diplomatic din țara de origine;
  • copia actului de identitate al persoanei împuternicite să prezinte documentele.
În cazul persoanelor fizice ce practică activitate profesională în sectorul justiţiei, la cererea de înregistrare a activităţii profesionale se va anexa:
  • copia licenţei de desfăşurare a activităţii profesionale sau documentul ce atestă desfăşurarea activităţii profesionale;
  • extrasul din: - registrul de stat al notarilor – pentru notar; - registrul Cabinetelor avocaţilor şi Birourilor asociate de avocaţi – pentru avocaţi; - registrul executorilor judecătoreşti – pentru executori judecătoreşti; - registrul privind evidenţa înregistrării birourilor mediatorilor – pentru mediatori; - registrul administratorilor autorizaţi;
  • actul care confirmă dislocarea sediului;
  • copia actului de identitate al persoanei care practică activitatea profesională în sectorul justiţiei.
Birourile asociate de avocaţi, birourile asociate ale executorilor judecătoreşti, birourile asociate ale notarilor vor anexa:
  • copia dispoziției Ministerului Justiției;
  • copia extrasului din: - registrul cabinetelor avocaţilor şi birourilor asociate de avocaţi – în cazul biroului asociat de avocaţi; - registrul executorilor judecătoreşti – în cazul biroului asociat al executorilor judecătoreşti; - registrul de stat al notarilor – în cazul biroului asociat al notarilor;
  • copia contractului de societate civilă;
  • copia actului de identitate al conducătorului.
Persoanele fizice ce practică activitate profesională în sectorul justiţiei vor depune cerere în cazul luării în evidență fiscală a activității în baza codului IDNP – la SFS, în a cărui rază teritorială îşi are adresa de domiciliu/reşedinţă sau prin SIA ”e-Cerere” modulul ”Înregistrarea online a contribuabililor”. În cazul solicitării luării în evidență fiscală a activității în baza codului fiscal diferit de IDNP – la SFS în a cărui rază își are adresa juridică, сare se consideră și locul desfășurării activității. SFS, în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii corespunzătoare, în ambele cazuri, eliberează contribuabilului Confirmare privind luarea în evidență fiscală. Candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova la cererea de atribuire a codului fiscal vor anexa:
  • copia hotărârii Comisiei Electorale Centrale cu privire la înregistrarea candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova;
  • copia actului de identitate al candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova;
  • copia actului de identitate al persoanei împuternicite de a înregistra candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
SFS, în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii eliberează certificatul de atribuire a codului fiscal. Cetăţenii străini nerezidenţi şi apatrizii nerezidenţi vor anexa la cererea de atribuire a codului fiscal următoarele documente:
  • copia pașaportului persoanei nerezidente;
  • copiile contractelor perfectate de către notar privind obţinerea dreptului de proprietate asupra bunului imobil.
Codul fiscal pentru cetăţenii străini nerezidenţi şi apatrizii nerezidenţi fără permis de ședere se va forma din seria şi numărul (fără spaţii libere) paşaportului persoanei respective din ţara de origine, iar la denumire se va indica textul ”Numele, prenumele (acesteia)”. SFS, în trei zile lucrătoare de la data depunerii cererii corespunzătoare, eliberează contribuabilului certificatul de atribuire a codului Fiscal. În cazul pierderii certificatului de atribuire a codului fiscal, SFS va elibera un duplicat al acestuia, în termen de trei zile lucrătoare din data depunerii cererii contribuabilului şi dovezii de publicare a pierderii în Monitorul Oficial. Certificatul de atribuire a codului fiscal se emite de către SFS într-un singur exemplar. Eliberarea certificatului sau a duplicatului acestuia se înregistrează în Registrul fiscal de stat ţinut manual şi se confirmă prin semnătura persoanei responsabile a contribuabilului, iar în cel computerizat prin introducerea înscrierii privind seria certificatului eliberat sau seria duplicatului acestuia. Gospodăriile țărănești (de fermier) se înregistrează de către fondatorul ei la primăria unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întâi în ale cărei hotare el deţine terenul. Persoana împuternicită din cadrul primăriei completează fişa de înregistrare și o transmite SFS pentru atribuirea codului fiscal şi trecerea în Registrul fiscal de stat. SFS, în termen de trei zile de la data primirii fişelor de înregistrare, atribuie codul fiscal şi remite fişele primăriei. Primăria înregistrează gospodăria ţărănească şi eliberează certificatul de înregistrare. Un exemplar al fişei de înregistrare rămâne la primărie, iar celelalte două exemplare, în termen de trei zile de la data efectuării înscrierilor în Registru, se remit de către primărie la SFS.