Magistrații, aflați la început de carieră, pot candida pentru funcții de șefi de instanțe. Regulamentul cu privire la criteriile de selecție, promovare și transferare a judecătorilor a fost modificat, iar schimbările intră în vigoare de astăzi. Mai exact, plenul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a decis să excludă lit. (a) pct. 13 din Regulament care prevede că judecătorii pot fi promovaţi în funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte de instanţă ţinând cont de numirea în funcţie până la atingerea plafonului de vârstă de 65 de ani. Astfel, acum se va ține cont doar de lipsa sancţiunilor disciplinare pe parcursul ultimului an, susţinerea evaluării performanţelor pentru promovarea în funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte, confirmată prin  Hotărârea colegiului de evaluare a performanţelor, dar și declaraţia de verificare, în condiţiile alin. (7) art. 9 din Legea cu privire la statutul judecătorului. Președintele CSM, Victor Micu, a declarat, pentru BizLaw, că a fost luată această decizie, deoarece în multe judecătorii nu sunt magistrați care s-ar încadra în aceste rigori. Legea cu privire la statutul judecătorului prevede că funcţiile de judecător, de vicepreşedinte şi de preşedinte al instanţei judecătoreşti sunt ocupate în bază de concurs. Acesta este organizat de către CSM în baza regulamentului aprobat de acesta și participă persoanele înscrise în Registru. Concursul de selectare a candidaţilor pentru suplinirea funcţiilor vacante de judecător, de vicepreşedinte şi de preşedinte al instanţei judecătoreşti sau a funcţiilor care urmează să devină vacante de judecător, de vicepreşedinte şi de preşedinte al instanţei judecătoreşti se organizează cu 3 luni înainte de apariţia postului vacant. Candidaţii la funcţiile vacante de judecător, de vicepreşedinte şi de preşedinte al instanţei judecătoreşti, înscrişi în Registru, participă la concurs doar după ce depun următoarele acte:
  • cererea de participare la concurs;
  • curriculum vitae;
  • copia diplomei de licenţiat în drept sau echivalentul acesteia;
  • atestatul de absolvire a Institutului Naţional al Justiţiei sau, după caz, certificatul care atestă susţinerea examenului în faţa Comisiei pentru examenele de absolvire a Institutului Naţional al Justiţiei;
  • copia carnetului de muncă;
  • cazierul judiciar;
  • certificatul medical de sănătate;
  • declaraţia de avere și interese personale;
  • referinţa de la ultimul loc de muncă sau de studii.
La momentul depunerii setului de acte, solicitantul este informat despre iniţierea verificării conform Legii privind verificarea titularilor şi a candidaţilor la funcţii publice şi despre obligaţia de trecere obligatorie a testării la poligraf conform Legii privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf). Solicitantul este obligat să semneze declaraţia de verificare şi să prezinte consimţământul în scris privind trecerea testării la poligraf. După depunerea setului de acte, colegiul pentru selecţia şi cariera judecătorilor solicită de la Centrul Naţional Anticorupţie şi/sau Serviciul de Informaţii şi Securitate certificatul de cazier privind integritatea profesională a candidatului.