Atunci când auzim de juriștii de la bănci se naște un soi de frică inexplicabilă. Probabil pentru că nimeni nu-i vede și se vorbește că ar fi extrem de duri. De fapt, un jurist de la o bancă este la fel ca oricare om: vine la muncă, își îndeplinește sarcinile și se bucură de viață. Pentru a afla mai multe despre viața unui jurist în cadrul unei bănci comerciale, am discutat cu directorul Direcției juridice a Victoriabank, Corneliu Popovici. 

BizLaw: Domnule Popovici, vă rog să ne povestiți câte ceva despre activitatea dumneavoatră la Victoriabank. Când a început, ce post ați deținut la început? De când sunteți șef al Direcției juridice și câți colegi aveți? Ce ați făcut anterior?

Corneliu Popovici: Eu sunt la Victoriabank de mai mult de 12 ani, dar trebuie să vă zic că am colegi în Direcție care sunt parte a echipei de peste 20 ani. Cât despre mine, aproape toată cariera mea am fost în sectorul bancar și pot să zic că am trăit și eu toate ascensiunile şi provocările legate de evoluția băncilor din Republica Moldova. În Victoriabank am venit pe post managerial din start. Era anul 2006 și eram pus în fruntea unui colectiv mic, dar care m-a acceptat și mi-a acceptat viziunile și valorile. Între timp, organizarea sectorului juridic a evoluat și odată cu el și Banca. Direcția juridică la Victoriabank nu înseamnă strict sectorul de legal advisor. Înseamnă, de asemenea, guvernanță corporativă, protocol, sechestre, propriri și multe altele. Astăzi am peste 25 de colegi alături de care zi de zi încercăm să satisfacem clientul nostru.

Știați că și noi, ca și avocații, avem clienți? Fiecare angajat al băncii este clientul nostru!
BizLaw: De ce ați ales domeniul bancar?

Corneliu Popovici: Bine, la acea etapă a fost o alegere dictată cumva de circumstanțe. Posibilitățile pentru a face o carieră juridică erau, să recunoaștem, sub cele care sunt în prezent. În același timp, alegerea a fost în concordanță cu felul meu de a fi. Mai târziu am înțeles că mă simt mult mai confortabil în sectorul privat.

BizLaw: Un jurist la o companie financiară câștigă mai mult sau mai puțin decât un avocat/jurist care lucrează pe cont propriu?

Corneliu Popovici: Cu siguranță sunt avocați care câștigă bine prin munca și perseverența lor zilnică. La fel, sunt încă mulți alții pentru care rezultatul muncii proprii nu este atât de strălucit. Cel mai important pentru mine este că într-o companie financiară ai posibilitatea de a te dezvolta permanent într-un domeniu care oferă diversitate, iar această diversitate îți aduce în permanență cunoștințe și aptitudini noi. În același timp, este o provocare să activezi într-un sector care întotdeauna a fost inovativ atât din punct de vedere al organizării manageriale și guvernananței corporative, cât și din punct de vedere al tendințelor de digitalizare a serviciilor. Deci, nu este deloc simplu sau monoton, iar aprecierea superiorilor și colegilor este indiscutabil un stimulent suplimentar celui financiar.

BizLaw: Care sunt cele mai mari provocări la care trebuie să le faceți față?

Corneliu Popovici: Lipsa de timp, care înțeleg eu că este o problemă pentru toți oamenii activi. Recunosc că la capitolul time management mai am de lucru.

BizLaw: Cât de des este implicată instituția la care lucrați în litigii? Ce vizează acestea cel mai des? Corneliu Popovici: Eu sunt adeptul negocierilor și soluționării neînțelegerilor prin concesii reciproce și încerc să promovez acest fapt și la nivel instituțional. Ok, dacă nu cuantificăm litigiile legate de recuperarea de credite neperformante, atunci pentru cifra de afaceri și rețeaua băncii, numărul de clienți și gama de servicii, numărul de litigii în care este implicată banca este nesemnificativ.

Categoriile de litigii sunt diferite, dar e bine ca anumite categorii să lipsească în portofoliul Direcției. De exemplu este bine că în ultimii trei ani nu avem deloc litigii de muncă. E un indicator, pozitiv, nu?!
BizLaw: Care clienți sunt mai problematici? Persoanele fizice sau cele juridice?

Corneliu Popovici: Nu poți judeca acest fapt după acest criteriu. Pentru mine este mai problematic clientul care, din perspectiva rezolvării unui potențial litigiu, nu dispune de cunoștințe sau asistență juridică calificată.

BizLaw: Care este cel mai important lucru de care țineți cont în activitatea Dumneavoastră?

Corneliu Popovici: Tind în permanență să învăț și să accept provocări noi. Asta te ține într-o formă bună.

BizLaw: Bănuiesc că în activitatea sa banca beneficiază, în anumite situații, și de suportul unor case de avocatură. Cum sunt selectate acestea și cum interacționează cu direcția pe care o conduceți?

Corneliu Popovici: Încerc să monitorizez prezența pe piață și modul cum se dezvoltă casele de avocatură în Republica Moldova, astfel încât calitatea și complexitatea serviciilor prestate sunt un criteriu bază al selecției. Dar, în general, Banca selectează și contractează ca oricare alt client corporativ - pornind de la principiul transparenței și ținând cont de calitate, eficacitate și nu în ultimul rând de cost.

Pentru situațiile externalizate noi suntem în contact permanent cu avocații noștri, abordându-i ca pe niște parteneri și avem aceleași așteptări de la ei.
BizLaw: Mai bine de trei ani Victoriabank s-a aflat sub supraveghere specială. Cum a fost activitatea dumneavoastră în calitate de șef al Direcției juridice în această perioadă?

Corneliu Popovici: Această perioadă de supraveghere intensivă din partea regulatorului a determinat ca funcțiile de conformitate, control și juridică din bancă să acționeze cu maximă diligență, ținând cont de toate restricțiile de remediere instituite, interacționând permanent atât cu colegii din Bancă, cât și cu BNM. În același timp, rigorile noastre sunt și au fost întotdeauna corespunzătoare celor mai bune practici, astfel încât am fost încadraţi în activităţi pe care de obicei obișnuiam să le practicăm. Da, au existat raporturi și formalităţi suplimentare, însă a fost mai complicat, cu siguranță, pentru colegii din sectoarele de business. Cel mai important este că Banca a continuat să se dezvolte și a depășit cu succes această perioadă.

BizLaw: În acest an s-au schimbat acționarii băncii, ați simțit cumva o schimbare și în gestionarea relațiilor cu angajații băncii? Dacă da, în ce sens?

Corneliu Popovici: Managementul nou și colegii veniți din Banca Transilvania sunt exemplul unei culturi corporative un pic diferite. Respect, responsabilitate, performanță - cam așa aș defini eu aceste noi realități. Sună bine, nu?

Aceste noi realități sunt o provocare, care însă, din punct de vedere al dezvoltării noastre profesionale, reprezintă indiscutabil un beneficiu pentru fiecare angajat al Victoriabank.

BizLaw: Cum vedeți viitorul VictoriaBank? Ce va aduce nou intrarea Băncii Transilvania pe piața din Republica Moldova? 

Corneliu Popovici: Piața locală și cea regională oferă încă multe oportunități pentru bănci, iar contextul pe care îl avem astăzi, Banca Transilvania în calitate de acționar, care este cel mai mare grup bancar din România, sper ca viitorul bancii să corespundă în totalitate sloganului nostru.

Intrarea Băncii Transilvania înseamnă, pentru piața noastră, un altfel de banking decât au avut până acum clienții din Moldova. Se manifestă prin respect și corectitudine față de client, față de timpul și afacerea acestuia.
Probabil ați sesizat deja acest lucru, dar vă asigur că schimbări în acest sens încă urmează.

Bizlaw: În prezent, cum ați descrie sistemul bancar din Republica Moldova?

Corneliu Popovici: Sistemul bancar este în plină modernizare instituțională. Toate eforturile din ultima vreme a autorităților fac ca băncile din Moldova să devină tot mai competitive, dar și obiecte interesante pentru investiții.

BizLaw: Ce sfaturi le-ați da persoanelor care intenționează să semneze un contract cu o bancă? La ce trebuie să fie atenți?

Corneliu Popovici: De obicei, băncile sunt creditori care manifestă maximă diligență. Luați drept exemplu noul concept de creditare a persoanelor fizice lansat de Victoriabank. Un concept bazat pe transparență și respect față de client. Niciun comision camuflat, nicio prevedere ambiguă. Eu zic că cel mai important e să-și calculeze minuțios posibilitățile financiare.

BizLaw: Activitatea dumneavoastră implică responsabilitate maximă, care intuiesc că generează frecvent și situații de stres. Ce activități vă ajută să le depășiți? Ce pasiuni aveți?

Corneliu Popovici: Familia mea este refugiul meu. Petrec aproape tot timpul liber alături de soție și copii. Nu am hobby-uri trăsnite de tipul celor care ridică adrenalina. Printre alte ocupații obișnuite pentru lumea de azi, sunt pasionat de călătorii și gastronomie. Mai bine zis de călătorii gastronomice.

BizLaw: Vă mulțumesc!