Comisia Națională a Pieței Financiare a elaborta și a prezentat pentru consultări publice proiectul Regulamentului cu privire la auditul asigurătorilor (reasigurătorilor).

Acesta stabilește cadrul normativ aferent cerințelor față de entitatea de audit, modul de aprobare și de retragere aprobării entității de audit, efectuării auditului extern al asigurătorilor (reasigurătorilor), inclusiv auditului situațiilor financiare și auditului în scop de supraveghere, documentarea și comunicarea dintre entitatea de audit, asigurător (reasigurător) și Comisia Națională a Pieței Financiare, precum și cerințelor cu privire la rapoartele de audit. Documentul mai prevede și normele care vizează atribuțiile, funcțiile, responsabilitățile comitetului de audit și cerințelor față de membrii acestuia.

Potrivit proiectului Regulamentului, activitatea asigurătorilor (reasigurătorilor) se supune unui audit anual efectuat de către o entitate de audit ce corespunde cerințelor Legii privind auditul situațiilor financiare și Legii cu privire la asigurări.

Auditul anual include auditul situațiilor financiare și auditul în scop de supraveghere, după caz.

Entitatea de audit care efectuează auditul unui asigurător (reasigurător) trebuie să dispună de auditori care dețin certificat de calificare al auditorului în domeniul asigurărilor, eliberat de autoritatea de supraveghere.

Entitatea de audit efectuează auditul unui asigurător (reasigurător) cu respectarea standardelor de audit, prevederilor Legii cu privire la asigurări și cadrului normativ aferent domeniului asigurărilor, prin obținerea și documentarea probelor de audit suficiente, relevante și credibile pentru fundamentarea opiniilor de audit.

Proiectul mai prevede că autoritatea de supraveghere va selecta entitățile de audit eligibile și va asigura publicarea listei pe pagina web oficială. Entitatea de audit care va efectua auditul asigurătorului (reasigurătorului) se aprobă în prealabil de către autoritatea de supraveghere până la încheierea contractului de audit.

Proiectul mai stabilește:

•        exigențele față de entitatea de audit, cu specificarea criteriilor pentru membrii echipei desemnată pentru misiunea de audit;

•        condițiile care urmează să le întrunească entitățile de audit și auditorii desemnați pentru misiunea de audit al asigurătorilor (reasigurătorilor) emitenți de certificate de asigurare Carte Verde;

•        cerinţele aferente contractului privind prestarea serviciilor de audit, cu stabilirea obiectivului şi sferei de aplicare a auditului;

•        procedura de aprobare și de retragere a aprobării a entității de audit de către autoritatea de supraveghere, termene de examinare a documentelor și informațiilor și de luare a deciziilor corespunzătoare;

•        modalitatea de efectuare a auditului situațiilor financiare individuale și/sau consolidate întocmite conform SIRF (standardele internaţionale de raportare financiară);

•        modul de realizare a auditului în scop de supraveghere, care include  verificarea și evaluarea anumitor aspecte ce țin de adecvarea cadrului de administrare a activității  asigurătorului (reasigurătorului), cu expunerea asupra sistemului de prevenire și combatere a spălării banilor și finanțării terorismului;

•        cerințele cu privire la informațiile conținute în Rapoartele de audit și termene de prezentare a Rapoartelor, cu opinia semnată de către actuarul care a făcut parte din echipa de audit;

•        modul de comunicare între entitatea de audit, asigurător (reasigurător) și autoritatea de supraveghere.

•        atribuțiile, funcțiile și responsabilitățile comitetului de audit, precum și cerințele față de membrii acestuia.