Interzicere țigaretelor și a tutunului de rulat aromate la nivelul Uniunii Europene nu încalcă nici principiile securității juridice, egalității de tratament și proporționalității, nici principiul liberei circulații a mărfurilor, se arată într-o decizie recentă a Curții Europene de Justiție într-o cauză a întreprinderii germane Planta Tabak.

Compania produce și comercializează produse din tutun, în special tutun de rulat aromat. Ea a solicitat la Verwaltungsgericht Berlin (Tribunalul Administrativ din Berlin, Germania) să se constate că anumite dispoziții din legislația germană referitoare la interzicerea aromelor, la pozele șocante și la interzicerea publicității aromelor nu se aplică produselor sale. Aceste dispoziții transpun Directiva din 2014 privind produsele din tutun, a cărei validitate a fost contestată de Planta Tabak.

Având îndoieli cu privire la validitatea și la interpretarea dispozițiilor relevante ale directivei, Verwaltungsgericht Berlin a adresat Curții de Justiție o serie de întrebări.

Prin hotărârea pronunțată, Curtea a constatat că interdicția introducerii pe piață, de la 20 mai 2016, a țigaretelor și a tutunului de rulat aromate, în măsura în care volumul vânzărilor la nivelul Uniunii este mai mic de 3% în categoria țigaretelor și a tutunului de rulat, și de la 20 mai 2020 în caz contrar, este validă.

Faptul că directiva nu precizează produsele al căror volum al vânzărilor reprezintă 3% sau mai mult și că nu prevede un procedeu concret pentru a le stabili nu înseamnă că directiva încalcă principiul securității juridice. Procedura care trebuie urmată pentru a determina dacă un anumit produs din tutun atinge limita de 3 % trebuie să fie stabilită în conformitate cu dreptul intern al statului membru în cauză.

Distincția în funcție de volumul vânzărilor este justificată în mod obiectiv și, prin urmare, nu încalcă principiul egalității de tratament. Astfel, legiuitorul Uniunii era îndreptățit să procedeze pe etape și să acorde consumatorilor produselor care au un volum al vânzărilor ridicat timpul necesar pentru a trece la alte produse. Interdicția introducerii pe piață a produselor din tutun care conțin o aromă nici nu depășește în mod vădit ceea ce este necesar pentru asigurarea unui nivel înalt de protecție a sănătății umane, în special pentru tineri, și, prin urmare, nu încalcă principiul proporționalității. Astfel, nu se contestă că anumite arome sunt deosebit de atractive pentru aceștia și că facilitează începerea consumului de tutun.

În plus, deși interdicția în cauză constituie o restricție privind libera circulație a mărfurilor, o astfel de restricție este justificată de punerea în balanță a consecințelor sale economice și a imperativului asigurării unui nivel înalt de protecție a sănătății umane.

În ceea ce privește perioadele de transpunere a directivei în dreptul național, Curtea precizează că statele membre nu pot să stabilească perioade de transpunere complementare celor prevăzute de directivă. Curtea constată în această privință că perioada de doi ani de care au dispus statele membre pentru a adopta dispozițiile necesare în vederea transpunerii directivei și pentru a garanta că operatorilor economici în cauză le rămâne suficient timp pentru a se adapta cerințelor acestei directive este suficientă în raport cu principiul proporționalității.

În ceea ce privește interzicerea utilizării informațiilor care se referă la gust, la miros, la aromatizanți sau la alți aditivi, Curtea precizează că directiva impune statelor membre să interzică utilizarea unor asemenea informații chiar dacă este vorba despre informații fără caracter publicitar, iar utilizarea ingredientelor în discuție este în continuare permisă. Astfel, legiuitorul Uniunii nu a dorit să facă distincție între informații publicitare și informații fără caracter publicitar.

În ceea ce privește interdicția de a aplica la etichetarea pachetelor unitare, pe ambalajul exterior și pe produsul din tutun propriu-zis mărci care se referă la o aromă, Curtea constată că această restricție nu echivalează cu o privare de dreptul de proprietate, ci doar cu o limitare a acestuia. Astfel, directiva lasă titularilor unor asemenea mărci comerciale libertatea de a le exploata în orice alt mod, precum în special prin intermediul vânzării cu ridicata.

În plus, având în vedere că produsele din tutun care au o aromă facilitează începerea fumatului și afectează modelele de consum, această interdicție este de natură să le diminueze atractivitatea și răspunde unor obiective de interes general recunoscute de Uniune, contribuind la garantarea unui nivel înalt de protecție a sănătății publice.

Textul integral al hotărârii se publică pe site-ul CURIA.