Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a aprobat în data de 15 ianuarie un Ghid de orientare pentru sesizarea Inspecției judiciare și un Formular tip pentru sesizarea Inspecției. Documentul stabilește competența Inspecției, subiecții cu drept de sesizare, forma și conținutul sesizării, acțiunile judecătorilor care constituie abatere disciplinară etc.

Ghidul a fost elaborat urmare a analizei sesizărilor înregistrate de petiționari, privind tragerea la răspundere disciplinară a judecătorilor, stabilindu-se că o parte din sesizări nu corespund cerințelor legii după formă și conținut, fiind depuse de persoane care nu dețin un interes legal, având drept obiect de sesizare dezacordul cu soluția pronunțată de instanța de judecată pe anumite cauze, ori conținând obiecții împotriva comportamentului altor partivcipanți ai procesului judiciar.

În acest articol vă prezentăm informațiile din Ghid referitoare la forma sesizării.

Potrivit Ghidului, legea nu prevede un formular pentru cazul în care o persoană doreşte să se adreseze CSM cu privire la unele aspecte din activitatea instanţelor sau a judecătorilor. Chiar şi în aceste condiţii, sesizările trebuie să se refere clar şi concret la aspectele pe care le consideră că se impun a fi făcute cunoscute CSM.

De asemenea, sesizările trebuie să respecte, în modul de adresare, drepturile şi libertăţilor celorlalte persoane, să nu conțină expresii insultătoare, jignitoare etc.

Sesizările trebuie, în mod obligatoriu, să conţină datele de identificare ale persoanei care o formulează (nume, prenume, adresa completă etc.), semnătura acesteia. Datele de identificare trebuie să fie indicate și în sesizarea exprimată prin e-mail, pe una din adresele de contact ale CSM, cu semnătura digitală respectivă.

Potrivit art. 20 din Legea cu privire la răspunderea disciplinară a judecătorilor, sesizarea cu privire la faptele judecătorului care pot constitui abateri disciplinare trebuie să conţină:

  • datele de identitate şi informaţia de contact ale autorului sesizării;
  • numele judecătorului la care se face referire în sesizare;
  • data şi locul unde au fost comise faptele descrise în sesizare;
  • descrierea succintă a faptelor ce ar putea constitui abateri disciplinare;
  • indicarea, după caz, a probelor care confirmă fapta invocată sau indicarea persoanelor care ar putea confirma cele relatate de autorul sesizării, dacă acestea există la momentul depunerii sesizării;
  • data şi semnătura autorului sesizării.

Legea prevede că dacă sesizarea nu corespunde condiţiilor de formă şi conţinut, inspectorul-judecător, în termen de 3 zile lucrătoare din ziua în care i-a fost repartizată sesizarea pentru verificare prealabilă, o restituie autorului cu indicarea neajunsurilor stabilite, printr-o decizie nesusceptibilă de atac şi explicarea dreptului de a depune o nouă sesizare.

Etapele procesului de examinare a sesizării au loc conform următoarei scheme:

Ghidul de orientare pentru sesizarea Inspecției judiciare și Formularul tip pentru sesizarea Inspecției Judiciare sunt disponibile aici.

Potrivit legislației, Inspecţia judiciară este alcătuită din 7 inspectori judecători cu o durată a mandatului de inspector-judecător de 6 ani. Inspectorul-judecător poate fi numit doar pentru un singur mandat.