Suntem conectați tot mai des la social media – fie că vorbim de Instagram, Facebook, YouTube sau alte asemenea, peste tot găsim persoane pe care le urmăresc mai mulți oameni. Și câteodată apar postări (foto, video sau doar articole scrise) prin care se strecoară, mai discret sau mai puternic câte un produs sau un serviciu. Fără doar și poate că aceste persoane, datorită numărului mare de urmăritori pe care îl au, pot influența cumva decizia de cumpărare.

Vorba aceea, câți nu am fost tentați (unii am și cumpărat) produse doar pentru că le-am văzut la X și la Y? Ei bine, dar dacă noi credem că totul este natural când în spate persoanele respective au primit anumite ”stimulente” pentru a promova produsul respectiv? Nu ar trebui să știm despre asta? Că poate reviewul lor nu mai e chiar așa imparțial.

În Marea Britanie, autoritatea de concurență a emis noi norme privind domeniul digital și publicitatea ”influencerilor” în mediul online, iar din ianuarie au început și primele avertismente. Chiar dacă nu se aplică la noi, merg privite ca un ghid de bune practici. Să purcedem, așadar…

Bloggerii populari, vloggerii, celebritățile și personalitățile media sociale (denumite și ”influencers”) pot avea o influență semnificativă asupra deciziilor de cumpărare ale oamenilor dacă promovează un produs sau un serviciu în postările lor.

Oamenii trebuie să știe dacă aceștia au fost plătiți, stimulați sau în orice fel răsplătiți pentru a susține sau revizui ceva în postările lor. Este important ca aceștia să fie corecți și transparenți față de persoanele care îi urmăresc și să le spună aspectele unei colaborări. Aceasta include atunci când un produs sau un serviciu le-a fost acordat gratuit.

Acest lucru trebuie menționat în mod clar atunci când un produs, un brand sau un serviciu este etichetat, oferit un link către el sau încurajat/menționat în orice mod.

Ești influencer? Ce ar trebui să faci?

Spune când ai fost plătit, ți-au fost date sau ai primit cu împrumut anumite lucruri de la cineva

Orice formă de recompensă, inclusiv bani, servicii, produse oferite sau produsele oferite temporar (îți las spre testare un telefon pentru 3 săptămâni), este o ”plată” – fie că ai cerut-o inițial, fie că ai primit-o din senin (de exemplu, ”freebies” – chestii pe care le primești așa, de amorul artei). Influencerii primesc produse gratis datorită profilului public ridicat al acestora (mulți urmăritori) și deoarece brandurile sau firmele speră că aceștia vor posta în schimb despre ele (eventual și de bine). Dacă nu ai cumpărat un produs sau un serviciu personal, ci l-ai primit gratuit, indiferent de formă, specifică clar acest lucru.

Ce includem aici, cu titlu de exemplu:

  • produsele oferite spre testare atunci când un brand se lansează pe piață/lansează un produs nou (gadget-uri, telefoane mobile, laptopuri, alimente noi, produse de îngrijire personală, îmbrăcăminte, produse de machiaj, bijuterii, produse de gătit, instrumente de gătit, echipamente sportive – ORICE etc.);
  • servicii oferite (săli de sport, întreținere corporală, consultații etc.);
  • locații noi (meniuri noi în locații deja existente) care te invită să ”deguști” produsele și să faci 2-3 poze pe acolo;
  • evenimente de lansare & awareness (proiecții video, petreceri tematice etc.).

Practic aici putem include orice – te duci la o petrecere unde un designer ți-a dat un costum să-l porți? Menționezi azi. Te duci la o nouă lansare de meniu unde ai mâncat gratis și ai făcut poze? Bingo, menționezi. Ai primit produse pentru un giveaway? Ai ghicit, iar menționezi. Ai primit o casă la cheie? Ridici în slăvi partenerii. Filmezi cu o cameră 4K cu 3D oferită de un mare producător? Scrie acolo. Te machiezi cu nu-știu-ce fond de ten proaspăt lansat care ți-a fost oferit spre testare? Scrii pe frunte. Oricum, ai prins ideea.

Fii transparent despre relația ta cu un brand sau o afacere

Dacă incluzi coduri de reducere, concursuri, cadouri sau referințe la o gamă de produse, nu presupune că acest lucru este suficient pentru a face ca relația să fie clară pentru urmăritori. Asigură-te că ești transparent și declari că postarea este o promoție.

De cele mai multe ori, un simplu #ad sau #partnership sau #sponsored este suficient în mediul online. Nu trebuie să strici întregul farmec al postării cu 5 rânduri de explicații.

Relațiile din trecut sunt la fel de importante. Chiar dacă nu ai o relație actuală cu un brand, dacă a existat o relație în trecut (sau ai primit produse temporar, cadouri și/sau alte stimulente), oamenii trebuie să știe despre acest lucru. Trebuie să ai în vedere o perioadă de timp rezonabilă, cam de un an, care să fie relevantă pentru urmăritori. Nu prea contează atât de mult dacă atunci când erai la liceu ai primit un Porsche în ”testare” când ai făcut 18 ani și ai luat carnetul (sau contează?). În fine, ideea de bază este că oamenii care te urmăresc trebuie să fie informați despre relația pe care ai avut-o sau o ai cu un anumit brand/afacere pentru a nu fi influențați în decizia de cumpărare și astfel să facă o alegere conștientă.

Până la urmă, deși trăim într-o societate bazată pe consum, persoanele ar trebui să fie conștiente de ceea de cumpăra. Și toți suntem influențați într-o oarecare măsură de alegerile pe care le fac oamenii pe care îi urmărim. Dar cu toții știm totodată că de la un anumit nivel, influencerii își asigură o mare parte din venituri din parteneriate și este posibil ca la un moment dat review-urile tale ca influencer să nu fie exact ce ți-ai dori să fie (vorba aceea, știm cu toții când vin brief-urile de la agenție despre ce și cum trebuie să scriem în campanie). Și așa cum toți vrem review-uri cât mai obiective, e bine ca persoanele să mai treacă prin filtrul gândirii și acest aspect.

Nu induce în eroare!

Este important să nu dai impresia că:

  • ești doar un simplu consumator atunci când acționezi de fapt pentru afacerea ta sau în numele unui brand sau a altei afaceri (un fel de (1) Hey! Până acum nu mâncam în locația asta, dar am călcat pragul și au o mâncare super bună – dar tu faci asta doar pentru că mănânci acolo pe gratis, deși ți-ai dori să mănânci o shaorma. (2) Ia uite ce bine face buclele noul aparat de la X – deși ți-ar ars toate vârfurile și tu oricum te duci la coafor sau (3) Ce bine mă simt în locația Y – deși te plictisești de moarte și ești acolo doar pentru băutura gratis).
  • ai cumpărat ceva care ți-a fost oferit gratis (definitiv sau temporar) – Ia uite, am cumpărat 3 baxuri de mâncare lichidă cu aromă de ciocolată YUM, YUM – când ție de fapt ți-au fost livrate la ușă, gratis.
  • ai folosit serviciul sau produsul respectiv, dacă nu ai făcut acest lucru.

Legislația privind protecția consumatorilor impune ca publicitatea (inclusiv cea de pe rețelele de socializare) să nu fie înșelătoare.

Dacă nu ești corect față de cei care te urmăresc, oamenii pot presupune în mod rezonabil că un influencer care promovează, aprobă, face un review unui produs sau unui serviciu nu are o legătură cu afacerile pe care le promovează, ci o face pentru că are un suflet mare și crede în brandul respectiv. Ei pot crede că un influencer a achiziționat produsul în sine și, prin urmare, consideră că este bun pentru bani pe care îi dă sau de bună calitate.

În mod similar, dacă promovezi un produs sau un serviciu pe care nu l-ai folosit, asigură-te că acest lucru este clar – în caz contrar, oamenii ar putea să presupună în mod rezonabil că tot ceea ce scrii despre acel produs/serviciu (review, efecte, beneficii etc.) sunt experimentate în mod direct de tine.

Cum sunt campaniile cu ceaiurile Detox – vai ce am slăbit 200 cm din talie în 3 săptămâni doar bând ceai, când de fapt ai primit la ușa o cutie cu 20 plicuri pe care nu le-ai desfăcut decât pentru poze/poate că le-ai consumat, dar nu au avut efect, însă așa vine brieful.

Cum să fii cinstit cu privire la ceea ce promovezi

Știm, sinceritatea nu este chiar cea mai bună abordare în industria promovărilor pe rețelele de socializare, mai ales când vrei să scoți și bani din activitatea asta. Cine te-ar plăti ca să zici că produsele lor nu sunt bune? Deși ai putea să o scoți la liman și să zici că nu ți se potrivesc ție, dar că persoanele care te urmăresc ar putea să privească altfel lucrurile. Poate ți-ar aduce și un beneficiu de imagine (dar mai puțini bani în cont).

Trecând la subiect, la ce ar trebui să fii atent – dacă ai primit sau ți s-a promis o formă de plată sau un alt stimulent pentru o postare de orice natură (articol, InstaStory, Facebook Story, video, foto etc.), acest lucru trebuie să fie clar menționat într-un mod care este:

  • transparent, ușor de înțeles, lipsit de ambiguitate, în timp util și vizibil;
  • ușor de identificat, fără a fi nevoie ca oamenii să facă clic pentru a obține mai multe informații, indiferent de tipul de dispozitiv pe care îl utilizează pentru a vedea postarea

Aceasta înseamnă că divulgarea unui asemenea parteneriat trebuie făcută în avans (primele rânduri din postare?).

Este evident că nu există un standard al cuvintelor/formulărilor care ar trebui incluse pentru a evidenția un parteneriat între un influencer și un brand. Însă o scurtă explicație în cuvinte, sau o formulare de genul ”am primit de la ….”, ”m-am trezit la ușă cu ….”, ”am fost invitat la …”, ”în parteneriat cu” sau chiar utilizarea unor hashtag-uri de genul #ad, #advertorial, #sponsored, #parteneriat, #sponsorizare, #paidpartnership, #partnership transmit mesajele într-o manieră adecvată.

Practicile existente pe care le-am văzut, despre care considerăm că nu sunt suficient de clare, includ:

  • etichetarea unui brand sau afacere într-un text, imagine și/sau video ale unei postări fără a fi dezvăluite informații suplimentare;
  • etichetarea unui cadou de la un brand în textul, imaginea și/sau videoclipul unui post fără a fi dezvăluite informații suplimentare;
  • folosirea codurilor de discount într-un post fără a fi dezvăluite informații suplimentare
  • folosirea unui limbaj ambiguu, fără a fi dezvăluit în alt post (de exemplu “mulțumesc”; “făcut posibil”; “în colaborare cu”; sau “mulțumită …”)
  • utilizarea neclară a hashtagurilor, de exemplu:
  • utilizând #sp; #spon; #client; #collab; etc.
  • adăugând #ad direct după numele mărcii sau al afacerii (de exemplu, # [NUMELEBRANDULUI]) fără alte explicații;
  • când dezvăluirea (de exemplu, #ad, #advert) nu este proeminentă deoarece este ascunsă la sfârșitul sau între alte texte și/sau hashtags
  • plasarea produselor în cazul în care există o plată asociată (și nedeclarată) sau un alt stimulent
  • dezvăluirea unei afilieri comerciale numai pe parte a paginii influencerului (profil, home page etc.) nu și în postarea efectivă.

Reține! Nu este nevoie să faci declarații multiple în fiecare post în care există atât o relație anterioară, cât și o relație actuală cu aceeași marcă sau companie. De obicei, afirmarea relației actuale este cea mai potrivită. Cu toate acestea, dacă ai relații cu mai multe mărci sau întreprinderi prezentate în același post, asigură-te că precizezi toate acestea în mod vizibil și clar.

Fiecare platformă de social media are caracteristici diferite și este folosită în moduri diferite, astfel încât este important ca influencerii, agențiile și brandurile să țină seama de aceste diferențe și de modul în care acestea afectează ceea ce un urmăritor vede sau înțelege din post.

Te-am pus pe gânduri? Vrei să faci parte din generația nouă de influenceri ”curați” și ”conștienți” și să eviți eventuale probleme?

Susa: blog.avocatoo.ro.