Compania italiană Fratelli Martini Secondo Luigi a fost nemulțumită de o decizie a Agenției Naționale de Proprietate Intelectuală, care a înregistrat marca verbal CANTI pentru compania moldovenească ”Bulgari Winery” și s-a adresat în isntanță solicitând anularea înregistrării mărcii.

Compania a indicat că a creat brandul CANTI în 2001 pentru a specifica originea şi calitatea italiană a vinului produs, dar și pentru a trezi consumatorilor asocierea cu Italia, cu vinurile sale faimoase şi deosebite. Vinurile reclamantului sub marca CANTI au fost lansate pe piaţa Marii Britanii, în anul 2002. După această lansare, CANTI devine brandul principal de vinuri produse şi comercializate de reclamant pentru export.

Marca CANTI a fost înregistrată în peste 60 de ţări. În 2014, tendinţele de extindere a pieţei de desfacere a vinurilor sub marca CANTI vizau Republica Moldova. Reclamantul a decis să intre pe piaţa moldovenească şi a iniţiat negocierile cu potenţiali distribuitori locali, în vederea livrării vinurilor sale, în special a vinurilor sub marca CANTI. Însă, negocierile au încetinit la un moment dat, ca în final distribuitorii locali să refuze colaborarea cu Fratelli Martini Secondo Luigi din cauza faptului că ”Bulgari Winery"SRL a demarat procedura de înregistrare a mărcii CANTI pentru vinurile sale.

Astfel, reclamantul a aflat că ”Bulgari Winery"SRL a depus cererea de înregistrare a mărcii verbale individuale CANTI pentru produse alcoolice, cu excepţia berii. Pentru a-şi proteja marca, reclamantul a depus, la rândul său, cerere de înregistrare a mărcii verbale individuale CANTI, dar și o opoziţie împotriva cererii ”Bulgari Winery".

În rezultatul examinării cererii depuse de ”Bulgari Winery" şi a opoziţiei reclamantului, în iulie 2015, direcţia Mărci şi Design Industrială a AGEPI a emis avizul provizoriu de respingere a cererii ”Bulgari Winery". La rândul său, compania moldovenească a depus contestație împotriva avizului provizoriu, însă aceasta a fost respinsă. Compania a mai depus o contestație care, de asemenea, a fost respinsă.

După încă o contestație depusă de pârât, Comisia de Contestaţii a adoptat o nouă hotărâre, prin care a acceptat revendicările ”Bulgari Winery" privind înregistrarea mărcii CANTI. Astfel, în aprilie 2017 a fost eliberat certificatul de înregistrare a mărcii pe numele ”Bulgari Winery” pentru produsele clasei 33 băuturi alcoolice, cu excepția berii.

Fratelli Martini Secondo Luigi a indicat că Comisia nu era în drept să reexamineze contestația cu același obiect. Compania a mai indicat că semnul ”CANTI”, care a fost solicitat prin cererea depusă de ”Bulgari Winery", este identic şi similar, până la gradul de confuzie cu marca de produs verbală CANTI, titularul căreia este reclamantul.

Compania italiană a mai indicat că folosirea mărcii CANTI pentru produse care nu au origine italiană, ar induce în eroare consumatorul cu privire la originea geografică, calitatea şi natura produsului, iar înregistrarea mărcii CANTI pe teritoriul Republicii Moldova în beneficiul ”Bulgari Winery", permit acestei societăţi să obţină un câştig nejustificat de pe urma renumelui indicaţiilor geografice protejate şi a denumirii de origine a vinurilor reclamantului.

Astfel, compania a contestat în instanță decizia Comisiei de contestații a AGEPI de înregistrare a mărcii CANTI în favoarea ”Bulgari Winery"SRL, indicând că i-au fost încălcate drepturile asupra acestei mărci. Reclamantul a mai indicat că ”Bulgari Winery"SRL nu doar a început să folosească şi a înregistrat marca CANTI, dar a preluat şi aspectul exterior al vinurilor CANTI produse şi comercializate de reclamant în lumea întreagă: ”Preluarea evidenta de către ”Bulgari Winery" SRL a imaginii de pe eticheta vinurilor reclamantului serveşte o dovadă în plus a faptului că ”Bulgari Winery"SRL nu doreşte să dezvolte un produs propriu moldovenesc, original, ci doar să camufleze producţia unui asemenea produs sub marca CANTI a reclamantului, care este recunoscută internațional”.

Prima instanță a respins cererea Fratelli Martini Secondo Luigi cu privire la anularea deciziei AGEPi de înregistrare a mărcii CANTI pe teritoriul Moldovei ca fiind nefondată.

Prin urmare, compania italiană a depus un apel, solicitând casarea deciziei primei instanțe. Aceasta a indicat că AGEPI a examinat ilegal două contestații ale ”Bulgari Winery" SRL, pe marginea cărora a emis două hotărâri contradictorii - o hotărâre de respingere a contestaţiei (prima) şi o hotărâre de admitere a contestaţiei (hotărârea contestată). Totodată, a indicat că prima hotărâre a AGEPI prin care contestaţia ”Bulgari Winery" a fost respinsă nu a fost anulată şi, respectiv, este în vigoare până în prezent.

Analizând materialele cauzei, instanța de apel a indicat că înregistrarea ca marcă a desemnării CANTI, după solicitantul ”Bulgari Winery” SRL, care este o companie moldovenească, este asimilată cu denumirea ”Chianti”, care reprezintă Italia, iar utilizarea acesteia în mod evident poate duce în eroare consumatorul, în ceea ce privește originea geografică a produsului. Prin urmare, denumirea de marca CANTI poate induce în eroare consumatorul privind originea geografică a produselor CANTI care sunt produse de către ”Bulgari Winery” SRL, ceea ce denotă existența motivelor absolute de refuz în înregistrarea mărcii.

Magistrații au mai indicat că Moldova a semnat mai multe acorduri internaționale referitoare la protecția și asigurarea protecţiei indicaţiei locului de origine a produsului. În acest sens, atât timp cât indicația geografică ”Chianti” este recunoscută la nivel internațional, statul, prin intermediul autorităților competente, la caz AGEPI, deține o obligație pozitivă îndreptată spre protejarea dreptului la denumirile de origine și indicațiile geografice.

Magistrații au mai indicat că ”Bulgari Winery” nu a prezentat nici o probă care ar demonstra faptul că, la momentul depunerii cererii, precum și la momentul depunerii contestației repetate, vinurile produse de ea sub marca CANTI erau cunoscute consumatorului local ca și vin moldovenesc.

Prin urmare, magistrații de la apel au ajuns la concluzia că la emiterea hotărârii, Comisia de contestații a AGEPI a încălcat prevederile legii, actul contestat fiind ilegal în fond, existând motive absolute de refuz.

Instanța de apel a invocat și alte motive pentru care marca CANTI nu putea fi înregistrată după ” Bulgari Winery” și a casat decizia primei instanțe.

Totodată, instanța a anulat hotărârea Comisiei de Contestaţii a AGEPi și a anulat înregistrarea sub mărcii verbale CANTI pentru ”Bulgari Winery”. Decizia instanței de apel poate fi contestată la Curtea Supremă de Justiție.