Consiliul European a adoptat la 8 noiembrie o directivă care modernizează legislația UE cu privire la protecția consumatorilor și facilitează punerea în aplicare a drepturilor consumatorilor.

Directiva garantează standarde de protecție mai ridicate a consumatorilor din UE atunci când aceștia achiziționează online bunuri sau servicii. Aceasta prevede, de asemenea, măsuri mai ferme împotriva practicilor comerciale neloiale sau înșelătoare, în întreaga UE.

Directiva prevede:

  • sporirea armonizării și simplificarea unora dintre criteriile utilizate pentru a determina nivelul sancțiunilor pentru încălcările legislației UE în materie de protecție a consumatorilor;
  • dreptul la măsuri reparatorii individuale pentru consumatori atunci când aceștia sunt afectați de practicile comerciale neloiale, cum ar fi marketingul agresiv;
  • sporirea transparenței tranzacțiilor online, în special în ceea ce privește utilizarea recenziilor online, personalizarea prețurilor pe baza unor algoritmi sau încadrarea pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor ca urmare a unor „plasări plătite”;
  • obligația piețelor online de a informa consumatorii dacă comerciantul răspunzător într-o tranzacție este vânzătorul și/sau însăși piața online;
  • protecția consumatorilor în ceea ce privește serviciile digitale „gratuite”, adică acelea pentru care consumatorii nu plătesc, dar furnizează date cu caracter personal, cum ar fi: stocarea în cloud, conturile de pe platformele de comunicare socială și cele de poștă electronică;
  • informații clare pentru consumatori în cazul unei reduceri a prețurilor;
  • eliminarea sarcinilor disproporționate, precum obligația de a utiliza mijloace de comunicare depășite, impuse întreprinderilor de legislația în vigoare;
  • clarificări cu privire la libertatea statelor membre de a adopta norme de protecție a intereselor legitime ale consumatorilor în ceea ce privește unele practici de marketing sau de vânzare deosebit de agresive sau înșelătoare în contextul vânzărilor în afara spațiilor comerciale;
  • clarificări cu privire la modul în care statele membre ar trebui să abordeze practicile de marketing înșelătoare privind produsele „cu dublu standard de calitate”.

După adoptarea directivei, statele membre vor avea un termen de 24 de luni pentru a adopta măsurile necesare pentru punerea în aplicare a acesteia. Aceste măsuri vor începe să se aplice șase luni mai târziu.

Textul integral al Directivei este disponibil aici.