Autor: Corina Oprea, avocat, Casa de Avocatură ”Efrim, Roșca și Asociații

Un text lung, de 10 minute lectură, cu mulți termeni complicați și cu font minuscul ”răsare” mai de fiecare dată când accesați o pagină web, descărcați o aplicație pe telefon, faceți o achiziție online or vă abonați la un serviciu electronic. Îl recunoașteți? De cele mai multe ori soft-ul nu te lasă să mergi mai departe până nu apeși butonulAccept termenii și condițiile / Agree to the terms and conditions/ T & C. Nimic inocent, nu? 

Ei bine, prin acest nevinovat accept ați semnat de fapt un contract electronic, care are consecințe juridice. Cifrele arată că doar 7% - 9% dintre utilizatorii de internet CITESC partea cu termeni și condiții. Și un număr de 20% au avut de suferit într-un fel sau altul că nu citit clauzele contractuale pe care le-au acceptat.

Dar până a ajunge la consecințele juridice ... 

Un studiu realizat de Deloitte la 2.000 de consumatori din SUA a constatat că 91% dintre persoane acceptă termenii legali și condițiile de servicii fără a le citi. Studiul demonstrează că oamenii ar accepta mai degrabă posibile viitoare consecințe făcând clic pe "Sunt de acord", în schimbul accesului la serviciul pe care îl caută. Și nesurprinzător, o frecvență mai mare este printre adulți, tineri în vârstă de 18-24 de ani, unde 97% evită citirea listelor întortocheate de condiții.

Iar un studiu realizat de doi profesori din SUA și, respectiv, Canada, a reconfirmat acest fenomen. 545 de studenți au fost invitați să folosească o nouă rețea socială - NameDrop. În unanim, studenții au apăsat pe butonul verde "Join" pentru a deveni membri al acesteia, fără a citi regulamentul pe care l-au acceptat. Însă, potrivit punctului 2.3.1 din termenii serviciului, aceștia s-au obligat să-i dea companiei NameDrop în viitor primul lor copil. Nu vă palpitați! A fost doar un exemplu extrem care a existat doar într-un experiment academic. De fapt, NameDrop nu există și nimeni nu-și ”cedează” copii. Acordurile reale sunt de obicei acolo pentru a proteja compania de tot felul de probleme legale. Totuși, experimentul evidențiază cât de ușor sunt dispuși consumatorii să renunțe la drepturile lor.

Întrucât este foarte rar să vă înregistrați pentru un serviciu sau să efectuați o achiziție online fără să fie nevoie să acceptați termenii și condițiile, este foarte probabil că fiecare a făcut click pe caseta de selectare "Sunt de acord" cel puțin o dată în viața lor. Dar ce se întâmplă atunci când o facem? Înțelegem sensul "aplicării T & C"? 

Pentru existența unui contract, ambele părți trebuie să-ți dea acordul cu termenii și condițiile actului executoriu.

Acordurile online pot fi împărțite în două categorii:

  • A click-wrapagreement-  în care trebuie să tastați pe caseta de selectare "Sunt de acord cu termenii și condițiile" sau "Accept termeni și condiții", dar înainte de a face acest lucru, termenii și condițiile vă sunt afișate pentru le a citi. Unele website-uri nici nu vă lasă să mergeți mai departe până nu derulați toată pagina cu clauze, iar jos stă butonul ”Agree”. 
  • A browse-wrapagreement-este cel în care furnizorii de servicii au pus acordul termenilor și condițiilor undeva pe website. În acest scenariu, simpla utilizare a unui site web este considerată ca fiind acordul utilizatorului cu privire la un set de termeni și condiții.

Din fericire, în cazul în care se naște un litigiu între părți, majoritatea instanțelor de judecată vor recunoaște drept contracte valabile doar prima categorie (click-wrap agreement), unde v-ați dat expres acordul de utilizare a platformei online. Acordurile obligatorii în care utilizatorul se angajează într-un comportament afirmativ prin acceptarea condițiilor acordului are șanse mult mai mari de a se prezenta în instanță decât oricare altul.

Semnarea contractului fizic vs. Online

Pentru început, este important să știți că, în majoritatea cazurilor, acceptarea termenilor și condițiilor online nu este diferită de semnarea unei copii fizice a contractului în lumea reală. De aceea, în multe ocazii termenii și condițiile sunt privite ca o formă digitală de contract. Există doar mici excepții. 

Dacă ați semnat inițial un contract pe suport de hârtie, în cazul în care ajungeți în instanța de judecată, v-a trebui să prezentați forma originală a acestuia. O variantă printată or scanată nu va fi acceptată drept probă. În schimb, în cazul contractelor digitale, dacă ați acceptat termenii și condițiile platformei online, contractul pe suport de hârtie nu este necesar pentru a dovedi existența acestuia. 

De ce este important să citim și înțelegem termenii și condițiile platformelor online? 

Prin simplu click Accepttocmai ați fost de acord cu clauzele contractuale din regulament și v-ați obligat să nu le încălcați. De exemplu, dacă nu citiți termenii de operare a Google, s-ar putea să nu realizați că prin utilizarea serviciului sunteți de acord să acordați acestuia dreptul de a utiliza datele pe care le introduceți în motorul de căutare. Ulterior, Google vinde altor companii terțe datele procesate de dumneavoastră. Așa vă apar tot felul de materiale promoționale/publicitate al produselor/serviciilor pe care le-ați căutat. 

Dacă nu citiți termenii de operare a unor website-uri/aplicații medicale nu vă dați seama că tocmai ați dat permisiunea acestei companii să vă vândă datele medicale cu caracter personal companiilor farmaceutice și furnizorului dvs. de asigurări. Uimitor, ei nu vă plătesc pentru informația care a ajuns în mâinile lor, ci o vând companiilor farmaceutice, care le rândul lor vă vând medicamentele de care aveți nevoie.

Unele website-uri prin regulamentul lor digital vă “fură” dreptul de cere despăgubiri ori de a vă adresa în instanța de judecată împotriva lor. Ca și în cazul Uber, vă obligați să vă rezolvați disputele în arbitraj și nu instanțe de drept comun. 

Or și mai bine. În regulamentul vechi de utilizare al Instragram, utilizatorii au fost de acord ca imaginile și video-urile pe care le încarcă să fi folosite de Instagram sau de alte companii pe care Instagram le alege. De asemenea, toate informațiile personale, inclusiv numele, adresa de e-mail, numărul de telefon, mesajele private etc., puteau fi utilizate de Instagram și distribuite împreună cu companiile conectate cu acesta. Știut-ați despre asta?

Și ca să nu tot povestesc, vedeți pozele de mai jos. Recent mi-am descărcat o aplicație pe telefon  pentru a urmări călătoriile care le fac (ore de zbor, distanțe, conexiuni, etc.). Imediat mi-au apărut și clauzele contractuale la care mă oblig. Vă las să vedeți și voi! 

Deci, dacă îmi dau acceptul la acești termeni, permit acestei companii să-mi folosească, vândă, analizeze datele pe care le introduc; compania nu-și asumă nici o răspundere juridică pentru careva pierderi sau prejudicii. Și în plus, dacă vreau să mă judec cu ei, trebuie să o fac în instanțele judecătorești din Suedia. 

Dezavantajul este că noi, consumatorii, nu avem prea multe de ales. Dacă nu sunteți de acord cu termenii nu primiți acces la website, la o aplicație nouă sau serviciu - și nu puteți face nimic pentru a schimba acest lucru. 

Este absolut rezonabil să mă/vă întrebați dacă mai este rațional să petreceți ore în șir în lectura acestor regulamente digitale, când nimic nu poate fi schimbat. Pentru că până la urmă, o persoană care depinde de Google, Facebook sau Twitter nu este în măsură să negocieze propriul acord de utilizare a serviciilor. 

Ceea ce puteți face este însă să vă documentați la ce consecințe juridice vă supuneți prin acest accept.Astfel, puteți, de exemplu, să evitați să plătiți (fără a vrea) pentru folosirea unor servicii sau platforme online. În acest caz nu vă puteți recupera banii înapoi, pentru se prezumă că ați citit regulamentul și v-ați dat acordul. 

Mai mult, dacă regulamentul vă lipsește de drepturi fundamentale sau vă vinde datele cu caracter personal la terți, aveți deplină libertate să renunțați la el. Termenii și condițiile reprezintă o parte inseparabilă a tranzacțiilor online, și stabilesc cadrul legal în interiorul căruia fiecare parte are drepturi și obligații specifice. Cunoaște-le pe ale tale!