Autor: Olesea Nastas E-DREPT Pentru ca fumatul să fie luat în serios, a fost nevoie de înregistrarea a circa 100 de milioane de decesuri în ultimul secol și de ipoteza că în următorul ar putea ucide chiar un miliard. Organizația Mondială a Sănătății depune eforturi colosale pentru a convinge guvernele lumii că tabagismul e moartea societății moderne. Dar care e soluția la această „ciumă” globală? Think globally, act locally, îndrăznește să facă brainstorming Republica Moldova. După ce mult timp s-a format impresia că legislația națională ar susține mai mult industria tutunului decât ar proteja sănătatea populației, lucrurile par să se alinieze la dreptul internațional. Iar de azi intră în vigoare noile modificări și completări cu privire la controlul tutunului. Cu atitudine, așa. În Irlanda, Italia, Marea Britanie, Suedia, Ungaria sau chiar în Turcia, fumatul în spațiile închise (restaurante, baruri) este interzis prin lege. Iar în țări ca Estonia, Lituania, Letonia sau Belgia, chiar dacă fumatul este permis, sunt aplicate condiții destul de riguroase. În Republica Moldova – o țară cu ambiții apusene – lucrurile au început să se alinieze la măsurile internaționale de restricție împotriva fumatului. Iar de azi, 31 mai 2016, în toate spațiile publice din Republica Moldova (a celor de pe teritoriul controlat efectiv, cel puțin) fumatul este interzis. Pardon, restricționat. În mai 2007, Moldova a ratificat Convenția-cadru a Organizației Mondiale a Sănătății privind controlul tutunului, încheiată la Geneva la 21 mai 2003. Respectiv, Guvernul s-a obligat să elaboreze o strategie națională de control al tutunului. Ceea ce a și făcut câțiva ani mai târziu. Pe acest fundal, în strictă concordanță cu reglementările naționale și internaționale, Guvernul a elaborat Programul național privind controlul tutunului pentru 2012-2016. Și s-a ținut de el. Nimic complicat, până la urmă. Mai ales când ai un instrument eficace de mobilizare internațională a resurselor financiare și tehnice orientat spre tine. Așii economiei de tranziție, cum ar veni. Așadar, e bine de știut că această performanță (în Monitor, în mod provizoriu) a fost viabilă datorită efortului comun al mai multor organe de specialitate ale statului și al societății civile, dar cu o ușoară presiune (susținere) din afară. Pe acest background, mai multor acte legislative naționale li s-au adus un șir interdependent de modificări și completări. De ce? Pentru crearea condițiilor necesare pentru protejarea sănătății populației de consecințele consumului produselor din tutun și de expunerea la fumul acestora, dar și pentru fortificarea instrumentelor legale în acest sens. Va să zică, de azi au intrat în vigoare și restul amendamentelor importante care s-au făcut în: Legea Nr. 278 privind controlul tutunului din 14 decembrie 2007, Legea Nr. 1227 cu privire la publicitate din 27 iunie 1997, Legea Nr. 10 privind supravegherea de stat a sănătăţii publice din 3 februarie 2009, Legea Nr. 320 cu privire la activitatea poliţiei şi statutul poliţistului din 27 decembrie 2012, Legea Nr. 1585 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală din 27 februarie 1998 și Codul Contravenţional al Republicii Moldova. În ceea ce privește modificările și completările Legii privind controlul tutunului (că sunt cele mai numeroase), acestea încorporează o serie de prevederi ce vin să reglementeze atât ambalarea și etichetarea, avertismentele textuale, comercializarea, cât și publicitatea și promovarea prin sponsorizare a produselor din tutun. La fel, sunt foarte bine delimitate spațiile destinate accesului public (închise, semiînchise și deschise), locurile de muncă și tranportul public. Mai pe scurt, totul este alb pe negru – unde, cum, cât și în ce condiții (nu) se fumează. În ciuda celor spuse, ca urmare a noilor modificări și completări în mai multe acte legislative naționale, statul nu interzice fumatul. Față de fumători, față de producătorii de țigări și față de pesoanele juridice responsabile au fost înregistrate careva măsuri care limitează, e adevărat. Dar sunt suportabile toate. În plus, se întâmplă și la case mai mari. Continuu. Aceste noi reglementări urmăresc să asigure condițiile optime pentru realizarea potențialului de sănătate, prin efortul de a minimaliza consecințele produselor din tutun și expunerea la fumul acestora. Iar în situațiile în care aceste condiții vor fi depășite, de a asigura o satisfacere efectivă pentru dauna cauzată de consumul produselor din tutun și expunerea la fumul de tutun. Coincidență sau mai puțin, azi e Ziua Mondială fără Tutun. De ani buni, Organizația Mondială a Sănătății își dorește să atragă atenția asupra pericolului utilizării tutunului pentru societate. Cu un accent ușor mioritic, reușește să se facă auzită și la noi: Tabagism, pașol na turbincu! Nefumători, felicitări! Good to know: Citește în următorul articol dacă oamenii de afaceri (sau business-ul lor) vor fi afectați  de noile amendamente privind noul instrument juridic  – controlul tutunului. Sunt sau nu noile  reglementări ale Codului Contravențional abuzive?