Indemnizației de paternitate va constitui 100% din venitul mediu lunar asigurat realizat la locul de muncă de bază în ultimele trei luni premergătoare nașterii copilului, venit din care au fost calculate și achitate contribuțiile de asigurări sociale. Concediul paternal a fost instituit la 27 mai 2016, dar lipsește un mecanism complex privind acordarea, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei de paternitate.  În acest sens, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în comun cu Casa Naţională de Asigurări Sociale au elaborat un Regulament cu privire la condițiile de stabilire, modul de calcul și de plată a indemnizației de paternitate. Conform prevederilor legale, concediul de 14 zile calendaristice se acordă în baza unei cereri în formă scrisă, în primele 56 de zile de la naşterea copilului. Pe perioada concediului paternal salariatul beneficiază de o indemnizaţie paternală, achitată din bugetul asigurării sociale de stat. Pentru stabilirea indemnizației de paternitate se vor prezenta următoarele acte:
  • actul de identitate al tatălui copilului nou-născut, în original și copie;
  • certificatul de naștere al copilului, înregistrat la oficiul stării civile, în original și copie;
  • extrasul din ordinul de acordare a concediului paternal, în original, eliberat la locul de muncă de bază.
Cererea pentru stabilirea indemnizației și actele necesare se vor examina în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia. Pentru plata indemnizaţiei de paternitate, pentru anul 2016, este necesar alocarea sumei de 30229,3 mii lei, pentru anul 2017 - 51821,5 mii lei, iar pentru anul 2018 - 56061,5 mii lei. Important de știut, pentru perioada concediului de paternitate care se suprapune cu perioada în care tatăl a desfășurat activitate de muncă, se va plăti salariul, dar nu indemnizația. Sumele indemnizației de paternitate, neîncasate la timp de beneficiari în decurs de trei luni consecutive, vor fi restituite de prestatori, lunar, pe contul corespunzător al Casei Naționale de Asigurări Sociale în baza fișierului electronic prezentat de către Casa Națională. Plata indemnizației va putea fi reluată doar în baza cererii scrise sau la solicitarea verbală a beneficiarului în termen ce nu depășește trei ani anterior datei solicitării indemnizației neplătite. Comentarii și sugestii pe marginea Regulamentului pot fi făcute până la data de 17 iulie.