Autor: Olesea Nastas, E-DREPT Majoritatea oamenilor de afaceri din Republica Moldova au făcut primii bani serioși, cel mai probabil, atunci când s-a liberalizat parțial economia. Ei au avut ocazii fără precedent de a-și deschide afaceri rentabile – preluând pe nimic întreprinderi de stat sau ocolind legea. Una peste alta, pricepuții afaceriști (pe atunci doar pricepuți) au pus mâna pe cele mai bune hălci din anumite sectoare ale economiei. Și au făcut milioane. Unii le-au și sporit cantitativ. Ești printre cei care se întreabă cum? Actual tratând, mediul de afaceri nu se găsește în cea mai bună condiție a sa. Tranzacțiile de mărfuri și de servicii nu au un puls tocmai stabil. Activitățile investiționale și de export sunt cu rezerve, iar costurile demarării unei afaceri și riscurile (legislative inclusiv) sunt destul de ridicate. Pe acest background, aproape ca un exercițiu nervos, se dezvoltă economia Republicii Moldova. Tot mai mulți oameni de afaceri dezvoltă dependențe față de recomandările ciceronilor” lor. În fond, e de înțeles – călăuzele inspiră și expiră un gen de încredere nestrămutat. Iar, într-un mediu lipsit de stabilitate, atâta certitudine e ca o oază în mijlocul Saharei – unde e nevoie de un ghid local, în majoritatea absolută a cazurilor. Prin urmare, ca o reacție naturală la cerințele pieții, a apărut tendința firmelor de avocatură de a se specializa în drept comercial. Cu aceeași pricepere ca și clienții lor, s-au adaptat din mers1. Și nu le-a luat mult timp până și-au construit o reputație temeinică în domeniul consultanței comerciale (ceva mai mult decât câștigarea primului milion, totuși). Dar ce este consultanța comercială, de afaceri? Simplu de tot, consultanța comercială este o activitate prin care o persoană calificată oferă sfaturi bine precizate în probleme ce țin de organizarea, conducerea și desfășurarea unei afaceri. Aceasta înfățișează oferirea serviciilor profesionale de consultanță juridică și asistență în comerț, în afaceri. Așadar, consultanța juridică comercială este munca prestată de firmele de avocați în sensul elaborării opiniilor și concluziilor juridice calificate. Aceasta poate include atât asigurarea redactării oricăror contracte comerciale, cât și asistența la negocierea acestora. Mai mult, în dependență de interesele societății-client, reprezentarea în cadrul negocierii tranzacțiilor comerciale este și ea inclusă în înțelesul consultanței de afaceri. Dacă până acum câțiva ani interesul oamenilor de business pe marginea procedurilor administrative și de conformare era destul de mare, acesta s-a diminuat considerabil. Afaceriștii de azi urmăresc mult mai mult decât atât. Ei își doresc soluții prompte și eficiente. Iar pretenția este ca afacerile lor să se desfășoare în siguranță – atât în faza de executare, cât și în eventualitatea unor litigii. Iar această pretenție, într-un mediu economic care abia se ambiționează s-o ia din loc, poate fi destul greu de satisfăcut. Și totuși, judecând după onorariilor încasate de către marile firme de avocați, consultanța de afaceri asupra tranzacțiilor și noilor investiții capătă o intonație mult mai gravă. Iar misiunea acestora – de a crea mijloace de trecere prin deșert” – s-a dovedit a fi într-adevăr foarte grea, dar nu și imposibilă. Până una alta, pe fundalul unei societăți de consum în care intervine permanent concurența, se așteaptă produse/servicii de maximă calitate/competență. Și pentru că e destul de alambicat să faci afaceri eflorescente într-un mediu aflat într-o perpetuă schimbare, calitatea serviciilor profesionale de consultanță juridică și asistență în afaceri are un cuvânt greu de spus în dezvoltarea relațiilor economice. Și, da! Oamenii de afaceri nu oferă onorarii bune pentru că și-au sporit milioanele, ci pentru că au oferit la momentul potrivit onorarii foarte bune. 1Legea cu privire la avocatură nu conține careva reglementări cu privire la activitățile avocaților strict specializați într-un anumit domeniu.