Inguss Kalniņš este noul Consilier UE în Republica Moldova în domeniul justiției. De două luni, expertul consiliază factorii de decizie din sistemul justiției în privința celor mai bune practici pentru atingerea scopului reformelor. Într-un interviu pentru BizLaw.md, Înaltul Consilier vorbește despre experiența Letoniei, în ceea ce privește reorganizarea sistemului judecătoresc, și ce trebuie să facă țara noastră pentru a avea o justiție independentă și transparentă.    BizLaw: Cum caracterizați colaborarea Dvs. cu Ministerul Justiției? Inguss Kalniņš: Se împlinesc două luni de când activez în cadrul Ministerului Justiției și până în prezent cooperarea a fost una pozitivă. Sunt convins că vom lucra împreună ca să obținem cele mai bune rezultate în domeniul justiției pentru cetățenii Republicii Moldova. Avem o abordare profesionistă și pragmatică, precum și dorința de a ne implica și a schimba lucrurile nu doar pe hârtie, dar și în realitate. BizLaw: Ce probleme ați identificat în activitatea organizațională sau de politici la Ministerul Justiției? Inguss Kalniņš: Fiecare țară are modalitatea sa unică de a organiza activitatea ministerială și modul în care sunt generate și implementate politicile. Una dintre modalitățile de a măsura dacă organizarea existentă se dovedește a fi una de succes este să vezi cât de bine aceasta generează rezultate reale. Cu siguranță eu văd o provocare atunci când este vorba de nivelul salarial și rata înaltă de rotație a personalului.
În fiecare țară instabilitatea politică are drept rezultat rotația oamenilor în cadrul ministerului, schimbarea priorităților și un ritm mai lent al reformelor.
Tot timpul este mai ușor să navighezi pe marea calmă decât atunci când este furtună. Totuși, eu sunt optimist că ministerul va continua calea sa într-o manieră determinată și nu va pierde motivația. BizLaw: Cât de des apelează angajații Ministerului Justiției, inclusiv ministrul Justiției la experiența Dvs.? Inguss Kalniņš: De când sunt în incinta Ministerului Justiției, biroul meu este întotdeauna deschis pentru colegi ca să facem schimb de idei. Pentru a veni cu o expertiză, trebuie să iau cunoștință cu ceea ce s-a realizat până în prezent, care este realitatea și doar atunci eu aș putea veni cu anumite sfaturi. Eu mă întâlnesc cu toți în mod regulat și pot să spun că sunt o mulțime de oameni, fie ei experți locali sau internaționali, care lucrează din greu în fiecare zi pentru a aduce contribuția lor la sistemul judiciar din Moldova. BizLaw: Care sunt cele mai importante recomandări pe care le-ați făcut pentru Ministerul Justiției de când sunteți în funcția de consultant? Inguss Kalniņš: Sarcina mea este formată din trei dimensiuni. În primul rând, să consiliez factorii de decizie din sistemul justiției în privința celor mai bune practici pentru atingerea scopului reformelor, bazate pe cele mai relevante experiențe din UE și mai ales din Letonia în ceea ce privește reorganizarea sistemului. În al doilea rând, să colaborez cu ceilalți donatori internaționali pentru a găsi o viziune comună și pentru a maximiza eforturile noastre de o manieră coordonată. În al treilea rând, să lucrez direct cu Delegația UE și să mă asigur că noi toți vorbim aceeași limbă și ne concentrăm pe cele mai cruciale elemente care trebuie să fie reformate. Recomandările mele vizează în principal necesitatea ca sistemul judiciar să ducă o comunicare publică eficientă, să revizuiască în timp util și calitativ Strategia din domeniul justiției, care va expira la sfârșitul acestui an, precum și acțiunile necesare asigurării independenței justiției, care trebuie să fie strâns legate cu responsabilizarea sa. BizLaw: Noua Lege a Procuraturii a fost în sfârșit votată și promulgată. Sunteți mulțumit de ultima variantă a legii? Inguss Kalniņš: Sunt mulțumit de faptul că noua lege a fost adoptată ca atare. Cu toate acestea, cineva poate fi satisfăcut de o lege doar atunci când aceasta este pusă în aplicare în realitate într-un mod imparțial și egal pentru toți și astfel se ating obiectivele acestei legi.
Această lege este un element important dintr-un puzzle general numit egalitate, justiție și stat de drept în Moldova.
O muncă enormă trebuie încă să fie depusă pentru a reflecta reformele din sistemul Procuraturilor în legi și regulamente interne. În general, eu cred că acesta este un început bun și doar practica ne va arăta ce poate fi adaptat mai bine pe viitor. Din experiența țării mele pot vedea unele provocări care ar putea apărea, dar, din nou, este vorba despre punerea în aplicare și modul în care structura internă a Procuraturii Generale va reflecta noua lege. BizLaw: Ce întreprinde Ministerul Justiției pentru a îmbunătăți transparența în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii? Nu există transparență la stabilirea bugetelor instanțelor, la numirea în funcție a judecătorilor și la promovarea lor. 13866828_1181680141852116_406513789_nInguss Kalniņš: Sunt conștient de aceste provocări. Consiliul Superior al Magistraturii este fața justiției în Moldova și percepția transparenței și a statului de drept în sistemul judiciar derivă, în general, din acțiunile și reacțiile pe care acest Consiliu le urmărește. Prin urmare, este de o importanță enormă ca acest organ judiciar să implementeze cele mai înalte standarde atunci când adoptă decizii. Ministerul lucrează în prezent la elaborarea unor propuneri care ar îmbunătăți transparența deciziilor Consiliului Superior al Magistraturii. Multe lucruri trebuie încă să fie inițiate. Eu sper că va exista o voință generală de a discuta și de a pune în aplicare aceste propuneri. BizLaw: CSM ezită să suspende din funcție judecători despre care s-a scris că au averi nejustificate sau nu le-au declarat, invocând prezumția nevinovăției. Cum se procedează în țara Dvs. în astfel de cazuri? Inguss Kalniņš: În țara mea, toate bunurile trebuie să fie declarate de către un judecător conform legii. În cazul în care Serviciul Fiscal constată că un judecător a încălcat legea cu privire la declararea bunurilor, acel judecător este supus răspunderii disciplinare pentru comiterea unei încălcări administrative. Dacă o acțiune în materie disciplinară a fost inițiată împotriva unui judecător, ministrul Justiției, la primirea unei propuneri din partea Comisiei de disciplină judiciară, suspendă acel judecător din funcție până în ziua în care o adjudecare în materie disciplinară intră în vigoare. Ar trebui să fie în interesul sistemului judiciar să înceapă să elimine cât mai curând posibil orice motiv de îndoială care planează asupra integrității sistemului judiciar. BizLaw: Misiunea UE de evaluare inter pares a instituţiilor de drept a recomandat ca Procurorul General, dar și ministrul Justiției, și președintele Curții Supreme de Justiție să fie excluși din componența CSM. Un proiect de modificare a Constituției există, însă ministrul Justiției a rămas. De ce? Inguss Kalniņš: Sistemul leton este un pic diferit. Consiliul Judiciar este compus din 15 membri cu drept de vot dintre care 9 membri sunt judecători.
Consiliul include președintele Consiliului notarial, președintele Consiliului Avocaților și președintele Consiliului Executorilor judecătorești. De fapt, procurorul general, ministrul justiției și președintele comisiei juridice a Parlamentului sunt, de asemenea, parte a Consiliului Judiciar.
Totuși, judecătorii noi sunt selectați de către Colegiul pentru calificarea judecătorului compus doar din magistrați aleși. În general, cheia este proporția judecătorilor care iau decizii pentru ei înșiși, și care trebuie să fie în majoritate absolută. Eu văd că deciziile Consiliului Judiciar din Letonia câștigă mai multă importanță și calitate atunci când inițiativele pentru reforme și organizarea judiciară sunt negociate cu cei mai relevanți factori în elaborarea și implementarea politicilor. De asemenea, recunosc că sistemul în fiecare țară poate fi diferit datorită propriilor tradiții juridice. BizLaw: Se știe despre faptul că justiția din Republica Moldova nu este independentă, a confirmat-o și un raport al Consiliului Europei. Credeți că toate reformele inițiate își vor avea impactul dorit, având în vedere existența corupției și lipsa de indepedență? Inguss Kalniņš: Cred că fiecare țară are propriile sale provocări în ceea ce privește independența sistemului judiciar și fiecare țară încearcă să găsească soluții specifice pentru a ajunge la impactul dorit. Unele soluții sunt de succes, iar altele mai puțin, din diverse motive și circumstanțe.
Sunt convins că, dacă o țară este dispusă să facă o schimbare, reformele vor aduce, dacă nu imediat, atunci o mică schimbare dintr-un șir lung de schimbări.
Aceasta depinde de cât de bine oamenii motivează factorii de decizie să continue schimbările mai rapid. BizLaw: Cine este cel mai vehement oponent al reformării justiției în Republica Moldova? Inguss Kalniņš: Ignoranța, neîncrederea și oamenii care beneficiază de menținerea status quo-ului. Vă mulțumim pentru interviu.