Având în vedere necesitatea protejării dreptului la un proces echitabil, stabilit de art. 6 din Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (CEDO), inclusiv necesitatea asigurării accesului liber şi egal la asistenţă juridică prin diminuarea impedimentelor economico-financiare în realizarea acestuia, a fost necesară reglementarea instituției asistenței juridice garantate de stat.

Conform art. 26 din Constituția Republicii Moldova, dreptul la apărare este garantat. În tot cursul procesului, părţile au dreptul să fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu. Prevederi asemănătoare conține și art. 6 din CEDO - orice acuzat are dreptul să se apere el însuşi sau să fie asistat de un apărător ales de el şi, dacă nu dispune de mijloacele necesare remunerării unui apărător, să poată fi asistat gratuit de un avocat din oficiu, atunci când interesele justiţiei o cer.

La nivel național, cadrul normativ primar este Legea cu privire la asistenţa juridică garantată de stat nr. 198-XVI din 26.07.2007, care definește această activitate drept acordarea serviciilor juridice din contul mijloacelor destinate acordării unor astfel de servicii persoanelor care nu dispun de suficiente mijloace financiare pentru plata lor şi care întrunesc condiţiile stipulate în lege. Organul instituit pentru administrarea procesului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat este Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat (CNAJGS), care dispune de oficii teritoriale în Chișinău, Bălți, Cahul, Comrat. Asistenţa calificată se acordă de către avocaţi publici şi avocaţi care acordă asistenţă juridică la cerere, selectați în bază de concurs. CNAJGS elaborează şi ţine lista avocaţilor în raza de activitate a oficiilor teritoriale, iar acestea elaborează şi actualizează lunar lista avocaţilor de serviciu şi graficul lor de activitate, aducându-le la cunoştinţă instanţelor judecătoreşti, organelor de urmărire penală şi altor autorităţi interesate.

Serviciile de care puteți beneficia:

  • asistenţă juridică primară, care constă în furnizarea de informaţii privind sistemul de drept al Republicii Moldova, privind actele normative în vigoare, drepturile şi obligaţiile subiecţilor de drept, privind modalitatea de realizare şi de valorificare a drepturilor pe cale judiciară şi extrajudiciară; acordare de consultanţă în probleme juridice; acordare de asistenţă în vederea întocmirii actelor juridice; acordare a altor forme de asistenţă, care nu intră în categoria de asistenţă juridică calificată;
  • asistenţă juridică calificată – acordarea serviciilor juridice de consultanţă, reprezentare şi/sau apărare în organele de urmărire penală, în instanţele judecătoreşti pe cauze penale, contravenţionale, civile sau de contencios administrativ, reprezentare în faţa autorităţilor administraţiei publice.

Persoanele care pot beneficia de asistență

În acest sens, urmează să distingem trei categorii de persoane.

  1. Acordarea asistenţei indiferent de nivelul veniturilor. La această situație se atribuie asistența primară care poate fi acordată de parajurişti şi de asociaţiile obşteşti specializate. Astfel, de asistență calificată pot beneficia persoanele care: - au nevoie de asistenţă juridică de urgenţă în cazul reţinerii în cadrul unui proces penal sau al unei proceduri contravenţionale; au dreptul la asistenţă juridică obligatorie în temeiul art.69 alin.(1) pct. 2)–12) din Codul de procedură penală al Republicii Moldova și art. 77 lit. a), b), c) din Codul de procedură civilă al Republicii Moldova; - copiii victime ale infracţiunilor; - sunt suspectate de săvârşirea unei contravenţii pentru care se prevede sancţiunea arestului contravenţional; - în a căror privinţă există riscul aplicării sancţiunii de expulzare în cadrul procedurilor contravenţionale; - în a căror privinţă se solicită înlocuirea sancţiunii amenzii sau a muncii neremunerate în folosul comunităţii cu închisoare sau cu arest contravenţional; - au beneficiat de ajutor social, stabilit în conformitate cu legislaţia în vigoare, pe parcursul a 6 luni calendaristice anterioare lunii în care a fost depusă solicitarea.

  2. Acordarea asistenţei calificate în dependenţă de nivelul veniturilor. În acest sens, beneficiază persoanele care: - au nevoie de asistenţă pe cauze penale, însă nu dispun de suficiente mijloace pentru a plăti acest serviciu; - au nevoie de asistenţă juridică în cauze contravenţionale, civile şi de contencios administrativ, însă nu dispun de suficiente mijloace pentru a plăti aceste servicii, cauzele fiind complexe din punct de vedere juridic sau procesual.

    Astfel, pot solicita asistență persoanele al căror venit este mai mic de nivelul venitului stabilit de Guvern pentru beneficiere. La calcularea venitului solicitantului de asistenţă juridică garantată de stat se iau în considerare veniturile şi câştigurile lunare medii din 6 luni anterioare lunii în care a fost depusă solicitarea.

  3. Acordarea asistenței juridice calificate gratuită parțial, în cazul în care persoana al cărei venit este mai mare decât nivelul venitului stabilit de Guvern pentru a beneficia de asistenţă este capabilă să achite o parte din cheltuielile de asistenţă juridică. În acest caz, poate fi acordată asistenţă juridică calificată cu contribuţia financiară a beneficiarului dacă această contribuţie nu depăşeşte posibilităţile lui financiare şi materiale.

Procedura de acordare a asistenței

Asistența juridică primară. Solicitantul urmează să adreseaze subiectelor autorizate din raza domiciliului său o cerere scrisă sau orală. Asistenţa se acordă imediat, la momentul adresării, iar în cazul imposibilităţii de acordare imediată, solicitantului i se va comunica data şi ora audienţei ce urmează să aibă loc în cel mult 3 zile de la data adresării cererii. Solicitantul de asistenţă juridică primară are dreptul să se adreseze o singură dată în privinţa aceleeaşi probleme, cu excepţia cazului în care se descoperă noi circumstanţe relevante. În cazul în care, în procesul de acordare a asistenţei primare se constată necesitatea acordării de asistenţă calificată, solicitantul este informat despre condiţiile beneficierii de o astfel de asistenţă şi, la solicitare, va fi asistat la întocmirea cererii de asistenţă calificată.

Asistența juridică calificată. Cererea de acordare a asistenţei juridice calificate se întocmeşte după un model aprobat de CNAJGS. În cazul persoanelor care au nevoie de asistenţă juridică pe cauze penale, contravenţionale, civile şi de contencios administrativ, însă nu dispun de suficiente mijloace pentru a plăti aceste servicii, urmează să anexeze la cerere o declaraţie cu privire la venit, pentru a beneficia de asistenţă juridică garantată de stat. La depunerea cererii, persoana care solicită asistenţă calificată trebuie să îşi dea consimţământul în scris pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, în conformitate cu Legea nr. 133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, în scopul verificării veniturilor acesteia de către coordonatorii oficiilor teritoriale ale CNAJGS.

În cauze penale, solicitantul asistenţei calificate poate să depună cerere la oficiul teritorial, la organul de urmărire penală sau la instanţa judecătorească. Organul de urmărire penală sau instanţa judecătorească va remite oficiului teritorial, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data recepţionării, cererea şi documentele anexate. Decizia de acordare a asistenţei juridice calificate se emite de către coordonatorul oficiului teritorial şi se aduce la cunoştinţă solicitantului în cel mult 3 zile lucrătoare.

În cazul reținerii, persoana care a efectuat reţinerea solicită în termen de o oră oficiului teritorial numirea unui avocat de serviciu. Coordonatorul oficiului teritorial va desemna avocatul de serviciu şi va anunţa persoana sau organul care a efectuat reţinerea, în decursul a 3 ore din momentul recepţionării solicitării de numire a avocatului de serviciu.

În cazul asistenței juridice obligatorie prevăzute de Condul de procedură penală și Codul de procedură civilă, oficiului teritorial i se prezintă solicitarea organului de urmărire penală sau a instanţei judecătoreşti privind numirea apărătorului, fără a fi necesară înaintarea cererii. Decizia coordonatorului oficiului teritorial privind acordarea asistenţei juridice calificate se aduce la cunoştinţă solicitantului în decursul unei zile lucrătoare din momentul emiterii.

De asemenea, copilul victimă a infracţiunii sau reprezentantul legal al acestuia poate să depună cerere la oficiul teritorial, la organul de urmărire penală sau la instanţa judecătorească. Organul de urmărire penală sau instanţa judecătorească va remite cererea şi documentele anexate oficiului teritorial în cel mult 3 zile lucrătoare de la data recepţionării. Decizia de acordare a asistenţei juridice calificate se emite de către coordonatorul oficiului teritorial şi se aduce la cunoştinţa solicitantului în cel mult 3 zile lucrătoare.

În ce cazuri se restituie cheltuielile de acordare a asistenței juridice calificate

1. În cazul emiterii unei hotărâri judecătoreşti pe cauze civile sau de contencios administrativ în folosul beneficiarului de asistenţă juridică calificată, plata cheltuielilor de acordare a asistenţei juridice calificate revine părţii care a pierdut procesul.

2. Beneficiarul care a obţinut asistenţă juridică calificată în urma prezentării unor informaţii false sau neveridice, inclusiv despre starea sa financiară, inducând în eroare oficiul teritorial, este obligat să restituie cheltuielile de acordare a asistenţei juridice.

3. Dacă pe parcursul procesului sau al executării hotărârii judecătoreşti situaţia financiară s-a modificat în sensul pierderii totale sau parţiale a dreptului la asistenţă juridică calificată, fapt despre care nu a fost informat oficiul teritorial, persoana este obligată să restituie cheltuielile de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, suportate din momentul îmbunătăţirii situaţiei financiare a acesteia.

Refuzul acordării asistenţei juridice garantate:

  • cererea de acordare a asistenţei juridice este vădit nefondată;
  • solicitanţii nu dispun de dreptul pentru a cărui apărare solicită asistenţă juridică, fapt ce rezultă din documentele prezentate;
  • au posibilitatea să acopere integral cheltuielile de acordare a serviciilor juridice din contul patrimoniului lor, cu excepţia bunurilor care, conform legislaţiei în vigoare, nu pot fi urmărite.

Acordarea de asistenţă juridică calificată în cauze contravenţionale, civile şi de contencios administrativ se refuză dacă:

  • cererea de acordare reiese din activitatea comercială a solicitantului; valoarea acţiunii este mai mică de 1/2 din minimul de existenţă, calculat în conformitate cu modul aprobat de Guvern;
  • solicitantul beneficiază deja de asistenţă juridică calificată pe aceeaşi cauză;
  • cererea se referă la repararea prejudiciului cauzat prin lezarea onoarei, demnităţii şi reputaţiei profesionale;
  • cererea se referă la încălcarea dreptului de vecinătate, cu excepţia cazurilor în care se referă la înlăturarea pericolului de prăbuşire, la respectarea distanţei pentru construcţii, la litigiile privind hotarul.

Refuzul de acordare a asistenţei juridice calificate trebuie să fie motivat şi poate fi contestat în instanţă de contcios administrativ în decursul a 15 zile lucrătoare de la comunicarea deciziei.

În loc de concluzie: Poziția CtEDO cu privire la asistența juridică garantată de stat

Curtea Europeană a Drepturilor Omului a menționat că însăși noțiunea de „proces echitabil” impune ca acuzatul să beneficieze de asistența unui avocat încă din primele ore ale interogării lui de către organele de cercetare penală. A nega această posibilitate, spre exemplu, timp de 48 ore, timp în care dreptul la apărare ar putea suferi atingeri ireparabile, oricare ar fi justificarea unei asemenea situații, apare ca fiind incompatibil cu drepturile garantate acuzatului de art. 6 din CEDO. Atunci când libertatea unei persoane este în joc, interesele justiției impun, din principiu, acordarea asistenței unui avocat. De aceea, un acuzat trebuie să aibă posibilitatea să recurgă la serviciile unui avocat, chiar numit din oficiu.

În cauza Petru Roşca c. Moldovei, Curtea a notat că „reclamantul s-a plâns cu privire la sancţionarea sa în absenţa unui avocat şi fără a i se oferi timp suficient şi facilităţi pentru a-şi pregăti apărarea. Mai mult, fiind închis într-o cameră de detenţie peste noapte şi fiind adus în faţa instanţei a doua zi dimineaţa, reclamantul nu a avut posibilitatea să se pregătească pentru această şedinţă. Starea sănătăţii s-a agravat peste noapte şi el a fost, în general, incapabil să se prezinte adecvat în faţa judecăţii. Curtea a constatat faptul că reclamantul a solicitat asistenţa unui avocat şi timp suficient pentru a-şi pregăti apărarea. Chiar şi în absenţa unei astfel de cereri, instanţa naţională ar fi trebuit să realizeze că, după o noapte petrecută în detenţie şi după ce reclamantul a examinat doar procesul-verbal de reţinere, acesta nu poate fi în stare să se pregătească pentru audiere, adică să poată identifica martorii în favoarea sa sau să beneficieze de o examinare medicală. Prin urmare, în aceste circumstanţe, indiferent dacă a existat sau nu cererea de a i se acorda timp şi facilităţi reclamantului pentru a-şi pregăti apărarea, instanţa ar fi trebuit să-i ofere din oficiu această oportunitate. În lumina celor enunţate mai sus, Curtea a concluzionat că, în cazul de faţă, a existat o încălcare a art. 6 §1 în conexitate cu art. 6 §3 lit. c) şi d) din Convenţie”.

Totuși, în alte cauze Curtea a decis că art. 6 §3 lit. c) nu consacră un drept cu caracter absolut; el nu impune asistența gratuită a unui avocat din oficiu decât dacă acuzatul „nu are mijloace pentru a remunera un apărător”, iar Convenția nu împiedică să se impună celui care invocă insuficiența mijloacelor de care dispune să probeze aceasta. Pentru a vedea dacă interesele justiției impun acordarea de asistență judiciară, trebuie avut în vedere ansamblul cauzei. Instanța europeană a reținut că această asistență se impune în situații în care sunt în discuție: gravitatea infracțiunii imputate acuzatului și severitatea sancțiunii prevăzute de legea națională, complexitatea cauzei, personalitatea acuzatului.