Din 2004 în Republica Moldova a fost introdus sistemul de asigurare obligatorie a asistenţei medicale, prin care statul, în persoana Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (CNAM), asigură ca riscurile cheltuielilor legate de îmbolnăvirea cetățenilor și a altor persoane cu reședință permanentă în țara noastră să fie contracarate prin colectarea anticipată a fondurilor necesare pentru aceasta. Dar, reforma, care urma să salveze sistemul nostru medical de la un colaps economic, nu a venit la pachet cu schimbarea atitudinii deontologice a medicilor. Cât de des aţi rămas mulțumiți de tratamentul aplicat de către medici sau personalul medical? Barometrele de opinie scot la iveală deficienţe care ne vizează direct pe fiecare dintre noi, beneficiarii serviciilor medicale. De aceea, este bine să cunoașteți ce drepturi aveți:
  1. Dreptul la viaţă – un drept cunoscut de către toți. Nu uitaţi, medicul trebuie să aplice absolut toate metodele posibile de tratament, inclusiv să vă propună participarea la studii clinice, acele experimente în care subiecţii umani testează medicamente care urmează să fie lansate pe piaţă. Nu veţi fi transformaţi în cobai, ci dimpotrivă, puteţi chiar să beneficiaţi de o îngrijire meticuloasă.
  2. Dreptul la asistenţămedicală gratuită în volumul stabilit de legislaţie. Sună frumos, dar de unde pacientul să cunoască acel volum stabilit de legislaţie? Simplu, fie accesează pagina web a CNAM, unde găseşte pliante informative, fie apelează linia verde 0 800 99999. În linii generale, poliţa de asigurare (documentul ce demonstrează calitatea de persoană asigurată) acoperă aproape toate serviciile medicale. Acestea pot fi accesate doar dacă aveți un certificat de la medicul de familie.
  3. Dreptul la atitudine respectuoasăşi umană din partea prestatorului de servicii de sănătate, indiferent de vârstă, sex, apartenenţă etnică, statut socio-economic, convingeri politice şi religioase. Acest drept trebuie să fie o normă mutuală pentru toţi lucrătorii medicali, iar dacă asta nu se întâmplă, puteţi oricând adresa o petiţie administraţiei instituţiei medico-sanitare.
  4. Dreptul la securitatea vieţii personale, integritate fizică, psihicăşi morală, cu asigurarea discreţiei în timpul acordării serviciilor de sănătate. În cazul unei abateri în ceea ce priveşte datele cu caracter personal, puteţi să vă adresaţi la Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, în termen de 30 de zile din momentul depistării încălcării. De reținut, absolut toate informaţiile, inclusiv analize, fişe şi certificate, trebuie protejate.
  5. Dreptul la reducerea suferinţeişi atenuare a durerii, provocate de o îmbolnăvire şi/sau intervenţie medicală, prin toate metodele şi mijloacele legale disponibile, determinate de nivelul existent al ştiinţei medicale şi de posibilităţile reale ale prestatorului de servicii de sănătate. A nu se înţelege nicidecum eutanasia (!), care este o infracţiune. Acest drept vă oferă posibilitatea de îngrijire paliativă, cu atenuarea durerii.
  6. Dreptul la opinie medicalăalternativă şi primirea recomandărilor altor specialişti. Aveţi libertatea de a consulta câţiva specialişti pe marginea unei probleme, plus instituţiile medico-sanitare pot să prevadă formarea aşa-numitor consilii comune.
  7. Dreptul la examinare, tratamentşi întreţinere în condiţii adecvate normelor sanitaro-igienice. Totul depinde de atitudinea Dvs. civică. Sunteţi în deplină libertate să puneţi întrebări despre produsele care vă sunt administrate, despre sterilizare sau procedurile care urmează să vă fie aplicate.
  8. Dreptul la exprimarea benevolăa consimţământului sau refuzului la intervenţie medicală şi la participare la cercetarea biomedicală (studiul clinic). Acest consimţământ poartă titulatura de acord informat şi este reglementat printr-un Ordin al Ministerului Sănătății 303 din 06.05.2010 cu privire la asigurarea accesului la informaţia privind propriile date medicale şi lista intervenţiilor medicale care necesită perfectarea acordului informat.
Pe lângă drepturile materiale, care ţin nemijlocit de prestarea serviciilor medicale, Legea nr. 263 din  27.10.2005 cu privire la drepturile şi responsabilităţile pacientului prevede şi drepturi procesuale, care oferă un grad sporit de protecţie contra malpraxisului medical. Acestea sunt:
  • dreptul la asistenţa avocatului sau a unui alt reprezentant în scopul protecţiei intereselor sale, în eventualitatea unui litigiu cu instituţia medicală;
  • dreptul la informaţie privind rezultatele examinării plângerilor, petiţiilor şi solicitărilor. Atunci când înaintaţi o petiţie, spitalul/centrul medical trebuie să vă ofere un răspuns în termen de 30 de zile. Dacă nu o fac, mergeţi mai departe la organele superioare sau direct în instanţă, în procedura de contencios administrativ;
  • dreptul la atacare, pe cale extrajudiciară şi judiciară, a acţiunilor lucrătorilor medicali şi ale altor prestatori ai serviciilor de sănătate, precum şi a funcţionarilor responsabili de garantarea asistenţei medicale şi a serviciilor aferente;
  • dreptul la despăgubirea daunelor aduse sănătăţii.
Totuși, nu toate persoanele care dețin poliță medicală cunosc serviciile medicale de care pot beneficia gratuit. Acestea sunt indicate în Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Astfel, Programul unic prevede acordarea următoarelor tipuri de asistenţă şi servicii medicale:
  • urgentă prespitalicească;
  • primară;
  • specializată de ambulator, inclusiv stomatologică;
  • spitalicească;
  • servicii medicale de înaltă performanţă;
  • îngrijiri medicale la domiciliu.
Modul de acordare a asistenţei medicale poate avea caracter urgent sau programat, în funcţie de starea sănătăţii persoanei asigurate şi de prezenţa sau absenţa indicaţiilor respective, după cum urmează:
  • asistenţa medicală urgentă - în toate cazurile cînd neacordarea la timp a asistenţei medicale pune în pericol viaţa pacientului şi/sau a celor care îl înconjoară ori poate avea urmări grave pentru starea sănătăţii pacientului şi/sau sănătăţii publice;
  • asistenţa medicală programată - în cazurile cînd pacientul necesită asistenţă medicală, însă lipsesc condiţiile menţionate pentru asistenţa medicală urgentă.
În același Program unic este prezintată și gama de servicii: de la asistență stomatologică, până la asistență spitalicească însoțită de intervenții performante. Mai multe detalii despre serviciile medicale prestate în baza poliței medicale, găsiți aici. Nu uitați că sunteți în drept să apelați linia verde a CNAM, iar operatorii vă vor informa în termeni prompți. Cel mai important lucru: nu fiţi indiferenţi! Dacă vrem să ameliorăm situaţia în sistemul medical, trebuie să aducem propriul aport.