Fiecare dintre noi măcar o dată în viață a urmărit filme de acțiune cu detectivi, de genul lui Hercule Poirot sau Miss Marple. Profesia de detectiv este și în Republica Moldova. Mai mult, există chiar și o Lege privind activitatea particulară de detectiv și pază (Legea nr. 283-XV din 04.07.2003). Ce reprezintă profesia de detectiv? Este un gen de activitate licenţiat de acordare a serviciilor de investigare, desfăşurat de către persoane specializate în domeniu, în bază de contract, conform condiţiilor de licenţiere. Deci, pentru a fi un detectiv trebuie să obțineți o licență. Legea stabilește expres condițiile în baza cărora se obține licența de activitate. Astfel, este în drept să obţină licenţă şi să desfăşoare activitate particulară de detectiv persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
  • a împlinit vârsta de 21 de ani;
  • este cetăţean al Republicii Moldova;
  • are studii superioare juridice sau a activat cel puţin 3 ani în cadrul instituţiilor publice cu atribuţii în domeniul apărării, securităţii şi ordinii publice;
  • nu se află la evidenţă la medicul narcolog sau psihiatru;
  • nu a fost condamnată pentru infracţiuni săvîrşite cu intenţie, conform unei sentinţe judecătoreşti definitive;
  • dispune, cu drept de proprietate sau alt drept de folosinţă, de spaţiu cu destinaţie nelocativă, dotat cu seifuri pentru păstrarea registrelor, documentelor de lucru, materialelor, dovezilor/probelor scriptice sau electronice şi de orice altă natură, neinterzise de lege, acumulate în rezultatul serviciilor prestate.
Observăm, astfel, că potențialul candidat trebuie să aibă un cazier ireproșabil, experiență în domeniu și mijloace logistice ca să asigure confidențialitatea serviciilor prestate. Pe lângă aceste cerințe materiale, Legea stabilește lista de acte necesare spre prezentare autorității de licențiere, și anume:
  1. Declarația de model prestabilit care să conțină:
  • denumirea, forma juridică de organizare, sediul, IDNO al întreprinderii sau al organizaţiei ori numele, prenumele, adresa şi IDNP al persoanei fizice;
  • genul de activitate, integral sau parţial, pentru a cărui desfăşurare solicitantul de licenţă intenţionează să obţină licenţă sau să o prelungească;
  • asumarea pe propria răspundere de către solicitantul de licenţă a responsabilităţii pentru respectarea condiţiilor de licenţiere la desfăşurarea genului de activitate pentru care se solicită licenţă şi pentru autenticitatea documentelor prezentate.
  1. Suplimentar se vor anexa la declarație:
  • copia contractului de locaţiune a imobilului în care se va desfăşura activitatea licenţiată;
  • copia buletinului de identitate;
  • copia diplomei de studii juridice sau a carnetului de muncă, după caz;
  • copiile certificatelor medicale despre sănătatea psihică a solicitantului, precum şi despre absenţa dependenţei de substanţe narcotice şi alcool la acesta;
  • certificatul de cazier judiciar.
În cazul în care doriți să conlucrați cu un detectiv, trebuie să știți că acesta este obligat să încheie cu Dvs. un contract în scris, care să cuprindă date despre părţile contractante, numărul şi data eliberării licenţei, sarcinile şi termenul lor de îndeplinire, cheltuielile aproximative şi onorariul pentru servicii, data încheierii. Contractul trebuie să conţină clauze în care părţile îşi iau angajamentul de a păstra confidenţialitatea în relaţiile lor şi îşi stabilesc răspunderea. Contractul stipulează obligaţia detectivului particular de a prezenta clientului, în scris, un raport de activitate, la care să anexeze calculul specificat al onorariului şi al cheltuielilor pe care le-a suportat. Copia de pe raport se păstrează în arhiva detectivului în decursul de 3 ani. Politica de prețuri ale acestor agenții este destul de variată, începând de la câteva sute de lei până la câteva mii. Un moment relevant e că agențiile de detectivi prestează un spectru larg de servicii atât pentru persoane fizice, cât și pentru persoane juridice, fapt demonstrat de anunțurile publicitare: Persoane fizice:
  • consultație inițial gratuită;
  • investigații, filaje și supravegheri;
  • verificarea partenerilor de viață sau afaceri;
  • conduita,  moralitatea și anturajul  copiilor;
  • identificarea și căutarea persoanelor dispărute sau cu care s-a pierdut legătura.
Persoane juridice:
  • verificarea loialității salariaților, viitorilor colaboratori sau clienților;
  • căutarea probelor necesare în diverse procese.
Astfel, dacă vă aflați într-o situație disperată sau doar doriți un control confidențial a anumitor persoane, sunteți liberi să o faceți, dar strict în conformitate cu buchia legii.