Comisia Europeană a constatat că Irlanda a acordat companiei Apple avantaje fiscale în valoare de 13 miliarde de euro și a cerut acesteia să recupereze această sumă de bani. De fapt, suma de bani o constituie impozitele neplătite de Apple în perioada 2003-2014. Prin oferirea acestor avantaje fiscale, Irlanda a „ajutat” compania să achite impozite substanțial mai mici decât alte întreprinderi. Comisarul Margrethe Vestager, care se ocupă de politica în domeniul concurenței, a declarat: „Statele membre nu pot acorda avantaje fiscale anumitor societăți – acest lucru este ilegal din perspectiva normelor UE privind ajutoarele de stat. Investigația Comisiei a ajuns la concluzia că Irlanda a acordat Apple avantaje fiscale ilegale, care au permis acestei societăți să plătească impozite substanțial mai mici decât alte întreprinderi pe o perioadă de mulți ani. De fapt, acest tratament selectiv a permis Apple să beneficieze de o rată efectivă de impozitare de numai 1 procent pe profiturile sale europene în 2003, care a scăzut la 0,005 procente în 2014”. Apple, cu sediul principal pe hârtie În urma unei investigații din 2014, efectuată de Comisia Europeană, s-a descoperit că aproape toate profiturile din vânzări înregistrate de către cele două societăți ale Apple, înregistrate în Irlanda, erau atribuite, la nivel intern, unui „sediu principal”. Evaluarea Comisiei a arătat că acest „sediu principal” a existat numai pe hârtie și nu ar fi putut genera asemenea profituri. Aceste profituri repartizate „sediului principal” nu erau supuse impozitării în nicio țară, făcându-se trimitere la unele dispoziții din legislația fiscală irlandeză care nu mai sunt în vigoare. Astfel, Apple a plătit numai o rată de impozitare care a scăzut de la 1% în 2003 la 0,005% în 2014. Irlanda a dat replică Ministrul irlandez de Finanțe, Michael Noonan, a menționat că poziția autorităților de la Dublin este în continuare aceea că Irlanda nu a acordat un tratament preferențial Apple și nici nu a acordat ajutoare de stat. „Decizia CE nu îmi lasă altă opțiune decât să cer aprobarea Cabinetului pentru un recurs. Acesta este necesar pentru a apăra integritatea sistemului nostru fiscal, pentru a oferi certitudine fiscală companiilor și a contesta uzurparea de către prevederile comunitare privind ajutoarele de stat a competenței suverane a statelor membre în domeniul taxelor”, a declarat Michael Noonan. Irlanda trebuie să recupereze de la Apple impozitele neplătite începând cu 2003, în valoare de până la 13 miliarde de euro, la care se adaugă dobânzi. Perioada de recuperare se oprește în 2014, deoarece Apple și-a schimbat structura în Irlanda începând cu 2015 și decizia din 2007 nu se mai aplică. Scrisoarea Apple către clienți După ce Comisia Europeană a acuzat Apple că a beneficiat de avantaje fiscale din partea Irlandei, aceasta a prezentat o scrisoare drept replică clienților săi. Astfel, în scrisoare se spune că „de-a lungul anilor, am primit îndrumare de la autorităţile fiscale irlandeze despre cum să funcţionăm corect potrivit legilor locale, acelaşi tip de îndrumare valabil pentru oricare altă companie care are afaceri aici. În Irlanda, la fel ca în oricare altă ţară în care operează, Apple respectă legea şi plăteşte toate taxele necesare.Comisia Europeană a lansat un efort de a rescrie istoria Apple în Europa, ignorând legile Irlandei în ceea ce priveşte taxele şi ignorând sistemul fiscal internaţional aflat în vigoare. Avizul a fost emis pe 30 august şi prevede că Apple să beneficieze de un sistem special de percepere a taxelor în Irlanda. Prevederea aceasta nu are nicio bază concretă şi nici legală. Nu am cerut niciodată şi nu am primit tratamente speciale. Ne aflăm în acest moment în situaţia delicată şi neobişnuită de a fi obligaţi să plătim taxe suplimentare unui guvern care spune că nu îi datorăm mai mult decât am plătit deja. Mişcarea Comisiei Europene nu are precedent şi are repercursiuni serioase”. Din iunie 2013, Comisia Europeană a început să investigheze practicile statelor membre în materie de decizii fiscale. În decembrie 2014, Comisia a trimis tuturor statelor membre o cerere de informații în acest sens. În luna octombrie 2015, Comisia a ajuns la concluzia că Luxemburgul și Țările de Jos au acordat avantaje fiscale selective întreprinderilor Fiat și, respectiv, Starbucks. În luna ianuarie 2016, Comisia a ajuns la concluzia că avantajele fiscale selective acordate de Belgia unui număr de cel puțin 35 de societăți multinaționale sunt ilegale în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Comisia are în curs, de asemenea, două investigații aprofundate legate de preocupări privind faptul că unele decizii fiscale ar fi putut da naștere unor probleme legate de ajutoare de stat în Luxemburg, în ceea ce privește Amazon și McDonald's. Sursa: agerpres.ro