Piaţa serviciilor de audit în Republica Moldova este destul de restrânsă. În prezent, există circa 260 de auditori certificaţi. Sunt înregistrate aproximativ 120 de companii de audit şi auditori individuali, care posedă licenţă pentru a practica activitatea de audit. O bună parte din auditori şi companii de audit nu efectuează misiuni de audit, deci sunt inactivi. Auditul este obligatoriu la entităţile de interes public, care la moment sunt circa 60. Practic auditul acestor companii este efectuat de companii mari străine şi până la 10 companii de audit locale.
Controlul extern al calităţii lucrărilor de audit a început să funcționeze din 2014, odată cu adoptarea Regulamentul privind controlul extern al calității lucrărilor de audit aprobat prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 43 din 24.03.2014 și efectuarea primelor inspecții la firmele de audit. În fond, a fost un pas pozitiv în inițierea organizării controlului extern al calității lucrărilor de audit, dar, în același timp, profesia are obiecțiile ei la conținutul Regulamentului provizoriu și rezultatele controalelor deja efectuate.
Republica Moldova tinde să adere la Uniunea Europeană, corespunzător, urmează ca legislaţia în domeniul contabilităţii şi auditului să fie armonizată cu cea Europeană. Deși la sfârșitul anului trecut Ministerul Finanțelor a făcut public conceptul în baza căruia urmează să fie elaborată o nouă lege privind activitatea de audit, Legea încă nu a fost adoptată.
Astfel, conceptul și proiectul legii prevedeau crearea Agenţiei pentru supravegherea publică a auditului (Agenția), care urma să aibă scopul, inclusiv de supraveghere a activității de audit și exercitare a controlului extern al activității auditorilor. Proiectul legii prevedea ca activitatea Agenției să fie finanțată inclusiv de către profesia de audit. Conceptul și proiectul legii nu prevedea însă obligativitatea auditorilor și firmelor de audit să fie membri ai organismului profesional al auditorilor nu prevedeau:
- stabilirea prin lege, după exemplul altor țări, a organismului profesional al auditorilor care urmează să reprezinte profesia;
- reprezentarea profesiei în componența organului de supraveghere al activității de audit;
- delegarea unor funcții de autoreglementare profesiei de audit.
Ceea ce înseamnă că toate pârghiile se mențineau în mâinile statului. Proiectul legii noi, în linii generale, se deosebea de legea actuală doar prin aceea că pe viitor auditorii urmau să plătească pentru activitatea statului de supraveghere a activității lor (!). De asemenea, se prevedea crearea unei instituții de stat noi - Agenția pentru supravegherea publică a activității de audit, funcțiile căreia în prezent sunt îndeplinite de Ministerul Finanțelor.
Dacă proiectul de lege propus nu va suferi modificări menite să impulsioneze dezvoltarea profesiei, această lege nu va schimba nimic semnificativ în profesia de audit. În prezent, profesia practic nu este implicată în autoreglementarea activității de audit, în elaborarea actelor normative legate de domeniul auditului, auditorii sunt excluși din procesul de formare a politicilor în domeniul său de activitate, se creează impresia că auditorii și organele de supraveghere și reglementare activează în lumi paralele, fără a comunica între ei. În mare parte, acest fapt se datorează lipsei unui organism profesional unic al auditorilor puternic susținut de auditori și de stat, care să reprezinte profesia.
Deci, auditorii nu pun la îndoială necesitatea organizării unei supravegheri publice eficiente, conforme cerințelor UE, a activități de audit, necesitatea organizării controalelor externe a calității lucrărilor de audit. Problema este că legea nouă urmează să creeze un sistem viabil de organizare și supraveghere a activității de audit! Începând cu anul 1996 statul a deținut toate pârghiile legale de organizare și supraveghere a activității de audit. Care este probabilitatea că în condițiile noii legi vor fi schimbări spre bine? Așteptările nu sunt optimiste, deoarece nimic nou nu se propune - toate funcțiile de reglementare și supraveghere rămân în mâinile statului, iar profesia rămâne dezbinată și neconsolidată.
Autor: Veaceslav Ciobanu, auditor
Sursa:
contabilșef.md