Membrii Consiliului Superior al Magistraturii au hotărât astăzi că procesul de testare a implemenării progamului E-Dosar va avea loc la Judecătoria Chișinău, în sediul de la Ciocana. ”Judecătoria Ciocana este mai mică, mai puțin complicată decât celelalte și să începem de la ea. Testarea trebuie sa fie făcută foarte atent, ca să nu ne pomenim cu condamnări la CEDO, așa cum s-a întâmplat cu Slovacia. Pentru început, trebuie să avem ambele variante, pe suport electronic, dar și pe hârtie. Când vom avea o funcționare bună, vom trece numai la varianta electronică, dar până atunci trebuie soluționate toate incertitudinile”, a declarat președintele CSJ, Mihai Poalelungi. Potrivit ministrului Justiției, dosarul electronic va fi opțional. ”Varianta pe suport de hârtie rămâne obligatorie. Justițiabilii, la dorință, vor putea depune cereri electronic. Nu toți justițiabilii sunt pregătiți pentru versiunea electronică, dar trebuie să le oferim această opțiune”, a declarat Vladimir Cebotari. Ministrul a mai declarat că implementarea E-Dosar va duce la reducerea implicării personalului din cadrul secretariatelor instanțelor. Președintele CSM, Victor Micu, însă, l-a contrazis: ”Indiferent unde se află, persoana vine aici sau completează cererea de acasă, oricum secretariatul trebuie să verifice și să introducă datele”. Pentru implementarea acestui program, Ministerul Justiției va colabora cu câteva birouri de avocați. ”Împreună cu avocații vom selecta părțile care vor dori să participe la testarea E-Dosar”, a explicat ministrul Justiției. Membrii CSM au anunțat că, până la introducerea programului E-Dosar în toate instanțele, urmează să fie operate modificări la Codul de procedură civilă. Sub-Sistemul Informațional E-Dosar face parte din cadrul Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD) și necesită a fi extins cu noi funcționalități. Dosarul electronic va permite:
  • accesul părţilor la dosar;
  • depunerea cererii de chemare în judecată, cu atașarea variantei electronice a tuturor materialelor dosarului;
  • achitarea taxei de stat de către avocat prin intermediul platformei Mpay, cu atașarea automată a confirmării de plată la dosar;
  • primirea notificărilor cu privire la evenimentele pe dosar (citații, amânare ședință etc.);
  • prezentarea probelor şi distribuirea materialelor de pe dosar în formă on-line;
  • introducerea mecanismului de citare electronică a părţilor;
  • desfășurarea şedinţelor de judecată prin intermediul videoconferinţelor;
  • asigurarea interconexiunii PIGD cu alte sisteme informationale din sistemul justiţiei etc.