Popularitatea shopping-ului online crește de la an la an. Cu siguranță, fiecare dintre noi am cumpărat ceva online sau, cel puțin, intenționăm să o facem. Între timp, cumpărăturile online iau aploare și fraudele cu cardurile sunt tot mai multe. Folosirea unui card online este însoțită de anumite riscuri, însă respectarea câtorva reguli, pot să vă ferească de neplăceri. Primul pas este să fiți atenți când oferiți detaliile cardului de credit sau de debit pe internet. Verificaţi întotdeauna dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat de tip https://. Protocolul http:// este necriptat. Dacă în timpul tranzacției vi se cere codul PIN, renunțați la cumpărături. Este normal să vi se ceară codul CVV și este mai sigur să folosiţi un card de debit dedicat tranzacţiilor online pe care să îl încărcaţi numai cu suma necesară achiziţiei. Preferabil este să cumpăraţi de la companii cunoscute sau cu care aţi mai avut contacte comerciale înainte sau despre care nu există comentarii negative ale altor clienţi pe forumuri sau pe site-urile de evaluare a serviciilor. Evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete cum ar fi adresa, telefon, cod unic de identificare fiscală etc. şi care se rezumă la o adresă de e-mail. Dacă bunurile sunt expediate din străinătate, fiţi atenţi la taxele poştale şi alte costuri pe care comerciantul nu le afişează/calculează, cum ar fi taxe vamale sau TVA. Verificaţi cu mare atenţie ofertele care par prea bune pentru a fi adevărate Pentru bunurile comandate în străinătate, verificaţi pe site-ul vânzătorului condiţiile de returnare a bunurilor - trebuie să suportaţi taxele poştale de retur şi acestea pot fi semnificative. Pentru probleme de livrare şi transport, răspunderea aparţine operatorului de servicii de curierat. Pentru problemele legate de garanţie, sunt situaţii în care veţi fi nevoit să expediaţi produsul înapoi la vânzător sau la un service din zona în care operează acesta - luaţi în calcul şi aceste costuri sau căutaţi produse a căror garanţie poate fi asigurată în Republica Moldova. Achiziţionaţi produse foarte scumpe de la companiile din afara Republicii Moldova, doar dacă puteţi verifica reputaţia lor şi satisfacţia clienţilor - există site-uri independente care evaluează calitatea serviciilor şi ”liste negre” cu companiile care înşeală clienţii. Este important sa tipăriţi datele comenzii, clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul când ați făcut cumpărăturile, pentru situaţia în care, ulterior, aveţi de rezolvat o dispută cu comerciantul. Sursa: Agenția pentru Protecția Consumatorului