Este expertă în marketing și cunoaște care sunt cele mai eficiente ”arme” din domeniul comunicării și PR-ului. Vorbim despre Olga Țăpordei, co-fondatoarea Angry Business, cea care a stat la baza creării cunoscutelor branduri Tucano Coffee, iMarketing sau Oliva. Într-un interviu pentru BizLaw, Olga Țăpordei vorbește despre piața marketingului moldovenesc, imaginea avocaturii, dar și cum comunicarea contribuie la crearea imaginii unui avocat/case de avocatură. BizLaw: Aveți o experiență bogată în domeniul marketingului. Care au fost primele start-up-uri ale Olgăi Țăpordei? Olga Țăpordei: În domeniul marketingului experiență bogată nu poți să ai, luând în considerație viteza cu care se schimbă lucrurile. În fiecare zi trebuie să înveți ceva nou și să o iai de la capăt. Dar printre proiectele la baza cărora am fost se numără: Tucano, AngryBusiness, iMarketing. BizLaw: Dar primele provocări, frici? Cum ați reușit să le depășiți? Olga Țăpordei: Primele frici/provocări sunt cele ca lucrurile să iasă perfect. Iar această tendință, de a face lucrurile cel mai bine posibil, sper să persiste toată viața. Deci, nu cred că voi dori să o depășesc. BizLaw: Cum arată piața marketingului moldovenesc? Olga Țăpordei: Crudă, dar cu un potețial enorm. În facultăți se învață foarte puțin din strictul necesar. Cresc și se dezvoltă cei care se autoinstruiesc. BizLaw: De ce un seminar dedicat imaginii și comunicării pentru avocați/juriști? E atât de ”grav” la acest capitol? Olga Țăpordei: Când va fi “grav”, intervenția nu va mai fi necesară. Scopul seminarelor este creșterea sau prevenirea pauzei în dezvoltare. Bizlaw: Ați ”scanat”, probabil, imaginea avocaturii din Moldova. Cum arată? Olga Țăpordei: Scanarea nu redă decât senzația de prim contact. Imaginea adevărată reprezintă profesionalismul și rezultatele. Dar, evident, este foarte importantă percepția pe care o are potențialul client sau piața. Și în Moldova imaginea avocaturii este la un nivel peste mediu. BizLaw: De ce avocații/juriștii au nevoie de comunicare? Cum cuvintele pot ”atrage” clienți? Olga Țăpordei: Comunicarea reprezintă cea mai valoroasă abilitate a unui avocat. Pentru că datorită acestor abilități el poate convinge clientul pentru o colaborare, colegii de serviciu pentru implicare și instanțele pentru câștig de cauză. BizLaw: Cum poate comunicarea contribui la crearea imaginii unui avocat? Olga Țăpordei: Direct proporțional. Nici una dintre abilități nu poate contribui la fel de direct și cu impact la rezultatele activității unui avocat. BizLaw: Cât de mult valorează (poate vinde) imaginea unui avocat? unnamedOlga Țăpordei: Trăim într-o societate în care ne întâlnesc după cum arătăm și ne petrec după cum gândim. De aici și necesitatea de a arăta bine și corect. BizLaw: O casă de avocatură are nevoie de branding pentru a atrage clienți? Olga Țăpordei: Orice instituție are nevoie de branding. Iar clienții sunt atenți la detalii. Și o casă de avocatură, care înțelege acest impact, este atentă la toate detaliile. BizLaw: Legea interzice avocaților să-și facă publicitate. Cum se pot promova altfel? Olga Țăpordei: Sunt zeci de instrumente de promovare ”altfel”. Publicitatea nu este doar despre bannere, flyere și spoturi TV. Atenția la detalii ne poate permite să observăm în jurul nostru atât de multe posibiltăți de promovare care ne costă zero sau aproape de această sumă. Putem începe prin prezența la diferite evenimente tematice și de networking, scrierea de articole, predarea diferitor lecții necesare publicului larg. BizLaw: Dacă v-ați lua licența de avocat, cu ce ați începe pentru a vă promova? Olga Țăpordei: Cu acumularea experienței și creșterea ca profesionist. Apoi urmează recomandările. Iar de acolo până la promovarea prin instrumentele menționate mai sus nu e decât un singur pas. BizLaw: Poate încercați să vă reprofilați, să vă faceți avocat? Nu v-a tentat domeniul? Olga Țăpordei: Îmi place marketingul și mă simt bine cu prieteni avocați. BizLaw: Ați fi gata să renunțați la marketing pentru ce? Olga Țăpordei: Pentru un marketing mai bun. BizLaw: Dacă ați putea alege să faceți altceva în loc de marketing, pentru ce ați opta? Olga Țăpordei: Design vestimentar. Vă mulțumesc pentru interviu! Mai multe sfaturi practice și ”secrete” ale marketingului veți afla la seminarul dedicat imaginii și comunicării avocaților/juriștilor, organizat de BizLaw și Angry Business. Evenimentul va avea loc în data de 11 mai, iar pentru a putea participa trebuie să vă înscrieți pe pagina bizlaw.angrybusiness.md