Relaţia avocat-client trebuie să se bazeze, în primul rând, pe încredere şi corectitudine. Clientul aşteaptă să aibă dreptate mereu, iar avocatul trebuie să fie cel care îi oferă o soluţie la problema sa. Există, însă, nişte reguli nescrise în ceea ce priveşte relaţia celor doi şi lucruri care nu trebuie să le spună un avocat, în niciun caz, clientului. Vedeţi ce spun avocaţii despre ceea ce un client nu ar trebui să audă niciodată. AelitaAelita Orhei, avocat, Biroul asociat de avocați “Gladei şi Partenerii”: Un avocat nu ar trebui să prezinte clientului o evaluare greșită a situației pe dosar, fie din necunoștință a unei materii speciale, fie din prea mare încredere în propriile forțe. Un avocat nu ar trebui să garanteze clientului său un rezultat anume, dar ține de obligația avocatului să ofere asistență juridică calitativă și să aloce timpul și efortul necesar pentru cauza clientului său. Ar trebui ca avocații să acorde și atenția cuvenită comunicării cu clientul, ori se vehiculează uneori situații precum că clienții nu pot contacta avocații lor. În lipsă de timp, cred că s-ar putea folosi eficient și metodele electronice de comunicare. efrimOleg Efrim, managing partner, Casa de avocatură ”Efrim, Roşca şi Asociaţii”: Clienții, de regulă, așteaptă să audă că au dreptate, că actele sunt în regulă și că vor avea câștig de cauză în instanță. Nu este etic să-i zici cientului doar ceea ce vrea el și să i se ofere garanții. E bine să știe realitatea. Temeți-vă de avocații care garantează 100% câștig de cauză. Garanția avocatului poate să țină doar în a asigura clientul că va acționa profesionist, cu întreaga diligență și că-i va apăra interesele ca un pater familias. Nu discreditați avocatul precedent, chiar dacă considerați că nu și-a apărat corect clientul. Este contraproductiv și contrar eticii. Puteți indica asupra momentelor slabe și să asigurați clientul că veți utiliza o altă tactică, care, pornind de la cunoștințele Dvs., experiența și propria practică va spori considerabil șansele de câștig. Nu vă apărați față de client în caz de eșec cu învinuiri de coruptibilitate a judecătorului. Asta e cel mai simplu argument, dar e și cel mai urât. Așteptați hotărârea motivată pentru a putea consulta clientul ce are de făcut mai departe. gribinceaVladislav Gribincea, avocat, preşedintele Centrului de Resurse Juridice din Moldova: O relaţie sănătoasă dintre avocat şi client trebuie să se bazeze pe încredere, iar avocatul trebuie să insufle această încredere. O discuţie sinceră cu clientul despre ceea ce poate face avocatul ajută la fortificarea acestei încrederi. Toţi juriştii, de altfel ca şi alte profesii care cer exactitate, au tendinţa de o folosi jargoane profesionale. Încerc, pe cât este posibil, să renunţ la ele în discuţiile cu clienţii, folosind un limbaj cât mai simplu. Recunosc că nu înţeleg prea multe atunci când urmăresc cum discută doi medici despre aspecte medicale. Unii avocaţi, pentru a nu submina starea emotivă a clientului, încercă să îi prezinte o imagine mai optimistă a situaţiei. Eu nu recurg la astfel de procedee. Nu poate fi nimic mai tragic pentru client decât subestimarea seriozităţii situaţiei în care se află. Încerc să prezint clientului, discret desigur, toate aspectele şi potenţialele consecinţe, explicând care sunt şansele de succes şi cea mai probabilă soluţie judiciară. Nu ezit să atrag atenţia asupra inexactităţilor cu care operează clientul şi să îi comunic de ce el nu are dreptate în înţelegerea unor prevederi legale. Nu cred că este o idee bună de a alimenta la client speranţe false, indiferent de mărimea onorariului care ar putea fi încasat. Atunci când cauza nu are şanse de succes, o spun tranşant şi explic de ce cred asta. De asemenea, explic clientului ce pot face în cazul lui. Niciodată, absolut niciodată, eu nu ofer garanţii cu privire la eventuala soluţie pe caz. Unica garanţie pe care o poate oferi un avocat este că va reprezenta în cele mai bune condiţii clientul. Nu aş recomanda ca avocaţii să accepte dosare dacă nu pot dedica suficient timp acestora. În multe cazuri, dacă agenda nu îmi permite să preiau dosarul, recomand un alt avocat. De asemenea, eu recunosc când nu am cunoştinţe suficiente în domeniul în care se solicită asistenţa şi recomand avocaţi specializaţi. corina opreaCorina Oprea, avocat, Casa de avocatură “Efrim, Roşca şi Asociaţii”: Și de această dată răspunsul e ”neadevăr”. Un avocat trebuie să fie transparent și direct, să-și protejeze clientul zicându-i doar adevărul. Adevărul despre riscurile care le poartă, ce urmează să se întâmple, cum ar putea ”derapa” situația etc. Nu poate promite un câștig garantat, dându-i tot felul de iluzii. Nu mai deschid paranteza avocaților care ”le rezolvă” pe toate. Revin la reputația profesională pe care o purtăm fiecare dintre noi pe umeri și pe față. Până la urmă fiecare avocat își ghidează propria activitate și lucrează pentru numele său după cum îi permite maniera, intelectul și circumstanțele. Comunicarea, per se, este ”cheia fermecată” și cel mai puternic instrument pentru a construi ceva. Și trebuie făcută ca atare, ca tot în viața asta - PROFESIONIST! BizLaw pic Iulian Pașatii GPIulian Paşatii, avocat, BAA “Gladei şi Partenerii”: De principiu, un avocat niciodată nu trebuie să garanteze 100% izbândă cu privire la un anumit dosar. Este imperativă informarea clientului cu lux de amănunte despre toate riscurile conexe cauzei și perspectivele reale de câștig, or acest fapt nu doar consolidează reputația profesională a avocatului, dar și asigură exercitarea profesiei de avocat în limitele bunei-credințe și a normelor deontologice. molosagNatalia Moloşag, avocat: Mentorul meu, cândva demult, mi-a zis așa: ”Clientul tău este dușmanul tău”. Atunci, am privit critic, dar peste ani am învățat lecția! Astfel, am înțeles că clientul nu-ți este prieten, nu-ți este aproapele tău, el este cel ce te angajează pentru a-și rezolva o problemă. Tu, în calitate de avocat, ești mijloc, unealtă cu care el își rezolvă problema. Dacă, problema nu se rezolvă, vinovat este cine? După părerea multor clienți, cu mici excepții, avocatul. De aceea, nu trebuie să faceți clientului promisiuni. Foarte des avocații dau promisiuni, unii din sineîncrederea, alții pentru a nu pierde clientul. Dar sfatul meu este de a strădui asupra comunicării cu clientul fără promisiuni!