Guvernul intenționează să aloce aproape 9 milioane de lei din bugetul de stat pentru a-i asigura cu semnătură electronică, cu termen de valabilitate de un an, pe toți cei care trebuie să declare averile și interesele personale. Asta în condițiile în care doritorii de a obține semnătură electronică, valabilă timp de un an, achită o taxă de 350 de lei, iar pentru prelungirea acesteia - 200 de lei. Potrivit unui proiect de hotărâre a Guvernului, întreprinderea de Stat ”Centrul de Telecomunicații Speciale” va emite semnătura electronică persoanelor din cadrul instituțiilor publice, în baza listelor nominale ale subiecților declarării averii și intereselor personale, prezentate de către acestea. Totodată, organizațiile publice vor completa Registrul electronic al subiecților declarării averii și a intereselor personale. Proiectul de lege prevede că organizațiile publice vor asigura veridicitatea datelor incluse în listele nominale ale subiecților declarării averii și a intereselor personale, ce vor fi prezentate Autorității Naționale de Integritate și Întreprinderii de Stat ”Centrul de Telecomunicații Speciale”. Totodată, posesorii Registrului de stat al populației, Registrului de stat al unităților de drept, Registrului electronic al subiecților declarării averii și a intereselor personale, Registrului de stat al persoanelor care au interdicție de a ocupa o funcție publică sau de demnitate publică și Registrului funcțiilor publice și al funcționarilor publici vor asigura accesul gratuit al Întreprinderii de Stat ”Centrul de Telecomunicații Speciale” la acestea, în scopul validării și stabilirii autenticității datelor conținute în listele nominale ale subiecților declarării averii și a intereselor personale. Legea privind declararea averii și a intereselor personale prevede că, de la 1 ianuarie 2018, subiectul declarării este obligat să depună declarația în formă electronică prin intermediul serviciului electronic disponibil pe pagina web oficială a Autorității Naționale de Integritate. Semnarea declarației în formă electronică se face prin utilizarea semnăturii electronice emise în condiţiile legii. Semnăturile electronice se vor elibera subiecților declarării cu titlu gratuit, în modul stabilit de Guvern. Declarația în formă electronică se consideră recepționată de Autoritatea Națională de Integritate dacă subiectul declarării primeşte recipisa electronică de confirmare a acceptării acesteia. În entităţile în care activează persoane care, conform prezentei legi, au obligaţia de a depune declaraţii sunt desemnate persoane din cadrul serviciului resurse umane responsabile de actualizarea permanentă a Registrului electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale. În cazul în care subiectul declarării constată că a introdus în declarație date incomplete sau eronate, acesta este obligat să rectifice declarația depusă. În acest caz, declarația inițială și declarațiile rectificate sunt păstrate separat prin intermediul serviciului electronic disponibil pe pagina web oficială a Autorității Naționale de Integritate. Dacă declarația a fost rectificată în termen de 10 zile de la notificarea privind începerea verificării prealabile, subiectul declarării este eliberat de răspundere cu condiția că datele incomplete sau eronate nu au fost introduse intenționat. Conform legii, subiecţi ai declarării averii și a intereselor personale sunt:
  • persoanele care deţin funcţiile de demnitate publică;
  • membrii Consiliului de observatori al instituţiei publice naţionale a audiovizualului Compania ”Teleradio-Moldova”;
  • consilierii consiliilor săteşti (comunale), orăşeneşti (municipale), raionale;
  • deputaţii Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia;
  • membrii Consiliului Superior al Magistraturii şi ai Consiliului Superior al Procurorilor din rândul profesorilor;
  • membrii nepermanenți ai Comisiei Electorale Centrale;
  • conducătorii organizațiilor publice şi adjuncţii acestora;
  • personalul din cabinetele persoanelor cu funcţii de demnitate publică;
  • funcționarii publici, inclusiv cei cu statut special;
  • membrii Consiliului de Integritate;
  • membrii colegiilor/comisiilor de admitere în profesie, de evaluare,  disciplinare și/sau de etică a profesiilor conexe justiției.